تاثیر تفاوت های فردی در یادگیری


تاثیر تفاوت های فردی در یادگیری

خداوند متعال انسان ها را کاملا متفاوت خلق کرده و مسلماَ در نوع یادگیری نیز هرفردی با فرد دیگر متفاوت است و تفاوت فردی در یادگیری امری طبیعی است، پس اگر در آموزش این نکته را درنظر بگیرند که انسان ها و افکارشان باهم متفاوت است میتوانند برنامه یادگیری درستی برای هریک درنظر بگیرند و همه را به یک چشم نبینند .

کلاسی را درنظربگیرید بادانش آموزان زیاد،معلم درس را به یک روش توضیح میدهد و از همه هم انتظار دارد که درس را به خوبی یاد گرفته باشند واین واقعا یک فاجعه است،چون معلم این تفاوت ها را را درنظر نگرفته است.

استعدادیابی در دانش آموزان توسط خانواده و مدرسه باید صورت بگیرد. خانواده اولین نهاد اجتماعیست، که کودک درآن پرورش میابد،ازلحاظ(روحی و عاطفی،جسمی) و بعد از آن به سن مدرسه می رسد ودر آن جا نیز رشد خواهدکرد.
 درجوامع امروز،سطح درآمد خانواده ها بسیار باهم فرق دارد و همین باعث میشود کودکی درشرایط بسیار عالی باشد و دیگری در شرایطی سخت به سر برده باشد.

 این کودکان، بطور کلی ازنظر روحی و روانی و همچنین تغذیه،شرایط مطلوبی ندارند و زمانی که وارد مدرسه میشوند، مسلمآ نمیتوانند هم سطح همکلاسی هایشان باشند و یادگیری آن ها بسیار ضعیف تر است پس معلمان آنان نیز کارشان سخت تر میشود.  

قبل از اینکه تفاوت های فردی هر انسانی را ازنظر علمی پیدا کنیم بهتراست؛ درابتدا درخود انسان آن را جستجو و بررسی کنیم.
وراثت؛اولین چیزیست که ادم هارا ازهم متمایز میکند.یکسری خصوصیات هستند که آدمی با آن متولدمیشودکه با خصوصیات  فرد دیگر زمین تا آسمان فرق دارد.

جهت اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاور نوجوان کلیک کنید.

محیط؛ دلیل دیگرتفاوت افراد باهم میباشد.

شخصیت هر کسی درمحیط زندگی و جامعه او شکل میگیرد و باعث بوجود امدن یکسری ویژگی هایی در شخصیت فرد میشود،به طور مثال؛ کسی که در محل پایین شهر و بسیار فقیر بزرگ شده ویژگی های رفتار و شخصیتش با کسی که در بالا شهر و در رفاه بزرگ شده بسیار فرق دارد.

اولین کسی که به وجود تفاوت های فردی درافراد پی برد سرفرانسیس گالتون بود،نبوغ ارثی اولین کار او بود.
او معتقد بود ؛مردان برجسته فرزندان برجسته می آورند؛و نظریه گالتون راجب تفاوت های فردی برای اموزش و پرورش بسیار مفید واقع شد.

این نکته کاملا روشن است، که دربین دانش آموزان تفاوت های فردی وجود دارد و سرعت یادگیری هر کدام باهم متفاوت است. 
معلم ها هم باید برای آموزش های خود روش های مختلفی را طراحی کنند؛ که همه دانش آموزان بتوانند بر اساس توانایی هایشان،در درسهایشان پیش بروند.

برخی از دانش آموزان، برای فهمیدن مطالب درسی خود نیاز دارند؛ که از سوی معلمشان کمک بیشتری دریافت کنند،پس نیاز به توجه بیشتری دارند.
 ولی برخی دیگر،با کوچکترین راهنمایی از سوی معلم میتوانند مطالب را به خوبی درک کنند.

زمانی که معلم آموزش خود را شروع میکند ،باید تفاوت های فردی و سرعت یادگیری و همچنین توانایی دانش آموزانش را درنظر بگیرد و روش های متناسب با دانش آموزانش را انتخاب کند و در تدریسش از آن ها استفاده نماید.

پس دراین مطلب متوجه شدیم ،که آموزش  به دانش آموزان بایدمتناسب با روحیه آن فرد و تفاوت های فردی که دارد باشد. و اگر یک روشی را امتحان کردیم و بر روی یک نفر جواب داد به این معنا نیست که برای همه ی افراد جواب خواهد داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاورین مرکز مشاوره آنلاین گپچه میتوانید به راحتی در این لینک با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

تربیت فرزند + روش طلایی تربیتی برای والدین

تربیت کودک و انتخاب بهترین روش تربیتی توسط والدین

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج