راهکارهای اصولی برای درمان احساس تنفر از خود


راهکارهای اصولی برای درمان احساس تنفر از خود

 کسانی که از خودشان تنفر دارند معمولا افرادی هستند که در گذشته به سر میبرند و به مرور خاطرات گذشته و گناه و عصبانیت و شرمندگی و... میپردازند.

تنفر از خود به چه معناست؟
تنفر از خود یعنی به صورت
تنفر انگیز با خودمان صحبت کنیم.
دیگران به آسانی نمیتوانند درک کنند که این حس از کجا آمده است و چگونه به آن فرد کمک کنند.

چه کسانی از خود تنفر دارند ؟
افرادی که این
افکار منفی را درسر دارند؛
تو شکست میخوری من مطمئنم.
چرا تلاش نمیکنی؟
توهمیشه یک بازنده بوده و هستی.
همیشه گند میزنی.
کسانی که دچار حس تنفر از خودهستند مدام خود را سرزنش و مسخره میکنند و دست از انتقاد از خود بر نمیدارند.

این نابهنجاری زندگی را چه طور تحت تأثیر قرار میدهد ؟
زمانی که این
حس تنفر در فرد بسیار شدید شود ممکن است دست به کارهای خطرناکی بزند برای مثال؛ خدشه دار کردن قسمتهایی از بدن برای تنبیه کردن بدنش یا شروع به خوردن مشروب کند یا مواد مخدر مصرف کند.
دلیل دیگر این است که، فرد همه ی این کارها را برای آرام کردن و از بین بردن حس تنفر از خود انجام میدهد و گاهی هم ممکن است دست به خودکشی بزند.
این حس معمولا فرد را گوشه گیر میکند و بیشتر درخلوت با خود به سر میبرد واحساس شرم در فرد بسیار زیاد میشودکه باعث وخیم تر شدن وضعیت میشود.
 برخی اوقات این فرد باخود فکر میکند که من شایستگی این را ندارم که بدن و زندگی سالمی داشته باشم به همین دلیل، دست از کارهایی که برای سلامتی اش ضروری است میکشد مثلا؛ورزش نکند،غذای درستی نخورد،خواب کافی نداشته باشد،و مواردی دیگر که برای روح و جسمش ضرورت دارند.

چگونگی مبارزه با حس تنفر از خود
1. فرد قیاس خود را کمتر کند.
اگر به افرادی که هم سن شما هستند توجه کنیدو خودتان را از لحاظ های مختلف با آنها مقایسه کنید  میبینیدکه بیشتر مقایسه هایتان اشتباه و بیخود بوده است، به این نکته توجه کنید؛ که مقایسه کردن خود با دیگران و نحوه ی مقایسه خیلی مهم است، فرد بجای اینکه با مقایسه کردن به خودش ضرر بزند و خودش را دست کم بگیرد و
عزت نفس خود را ازدست بدهد باید اشکالات خود را یکی یکی رفع کند و این مقایسه فقط باعث پیشرفت و ترقی او بشود.

2. باورهای قدیمی خویش را به چالش بکشید.
فردی که صدای درونش مدام به او میگوید که تو بی ارزش هستی،تو توانایی انجام این کار را نداری،مسلما فرد فکر میکند این تصورات و صداها درست است و حقیقت دارد ولی چنین تصوری درست نیست، اول از همه فرد باید خودش را آرام کند و بعد ببیند که این تصورات از کجا آمده اند و درمرحله بعد سعی کند احساسات و تصوراتش را ازهم جدا کند و برای مدت طولانی این تصورات را کنار بگذارد که مطمئنا به فرد کمک خواهد کرد.

3. فهرستی از توانمندی های خویش تهیه کنید.
احساس تنفر به فرد القاء میکند که تو توانایی و ارزش هیچ کاری را نداری که کاملا غلط است، فرد باید یک فهرست از توانمندی های خود تهیه کند یا اگر برایش مشکل است،از دیگران بخواهد اینکار را برایش انجام دهند، زیرا دیگران بیشتر توانمندی های افراد را میبینند که ممکن است خود فرد نتواند آن را ببیند، یا از
آزمون های آنلاین برای شناسایی توانمندی های شخصی کمک بگیرد.

4. مبارزه با افکار منفی.
احساسات منفی و تنفر از خود ممکن است برای همه ی انسان ها بوجود بیاید ولی میزان قدرت این افکار بسیار مهم است که اگر به میزان بالایی باشد باید از ذهن درمانی و رفتار درمانی کمک گرفته شود زیرا آنها متدهای زیادی برای رفع این مشکل ارائه میدهند.

5. بخشش را تمرین کنید.
همانطور که در قسمت بالا گفتیم فردی که از خود تنفر دارد معمولا درگذشته به سرمیبرد و مدام احساس عصبانیت و شرمندگی، ضعف، گناه دارد و نمیتواند خود را درآغوش گرفته و آرام کند.
فرد باید مدام تمرین کند که مشکلات و اشتباهات گذشته ی خود را بپذیرد، خودش را ببخشد و آنها را کنار بگذارد ؛ اینکار زمان زیادی خواهد برد اما نتیجه ی خوبی خواهد گرفت، هرچقدر که فرد خودش را از
انتقاد های درونی دور کند به لذت و آرامش بیشتری دست خواهد یافت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاورین آنلاین گپچه با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

چرامقاربت در دوران قاعدگی حرام است ؟

تست میزان تمایلات جنسی | شما چه میزان میل جنسی دارید ؟​

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
+