اضطراب جنسی چیست و چه راه هایی برای درمان آن وجود دارد؟


اضطراب جنسی چیست و چه راه هایی برای درمان آن وجود دارد؟

اضطراب و استرس جنسی چیست؟

زمانی که فرد درگیر این استرس و ترس می شود که شاید همسر وی از نوع رابطه جنسی با وی راضی نیست و لذت نمی برد، اضطراب جنسی شکل می گیرد. گاهی این اضطراب در اثر تجربه تلخی که فرد در گذشته داشته، مثل تجاوز به وجود می آید. در چنین مواردی پیشنهاد می شود برای کنترل استرس جنسی از مشاوره جنسی استفاده شود.

البته حس اضطراب درباره رابطه جنسی و عملکرد شما در حین آن، نرمال است و در هر مقطعی از زندگی و برای هر فردی ایجاد می شود. زمانی باید به فکر درمان بود که تجربه این حس تداوم داشته باشد و هر بار به نوعی دچار اضطراب شوید که بر کیفیت رابطه جنسی و زندگی تاثیر بگذارد.

اضطراب جنسی چه نشانه هایی دارد؟

اضطراب و استرس جنسی مانند هر نوع بیماری دیگری نیاز به شناخت و درمان دارد. این اضطراب به راحتی بر کیفیت زندگی زناشویی تاثیر می گذارد. در نتیجه بهتر است علائم آن را جدی گرفت.

زمانی که یک مرد اضطراب را تجربه می کند، هورمون استرس بیشتر ترشح می شود. نتیجه این ترشح، انقباض و جمع شدن رگ های خونی در مردان است. این شرایط باعث می شود خون کمتری در آلت تناسلی مرد جریان یافته و تحریک و نعوظ دچار مشکل می شود. حتی مردانی که به راحتی تحریک می شوند، ممکن است با تجربه اضطراب جنسی، توانایی انجام عمل جنسی را از دست بدهند.

تشخیص نشانه های این اضطراب  در زنان سخت تر است. اما در صورت بروز، احتمال کاهش تحریک پذیری و همچنینی ترشحات واژنی برای تسهیل رابطه جنسی زیاد است.

استرس جنسی در زنان و مردان، باعث بروز مشکل در برقراری رابطه جنسی و گاه دوری از آن می شود. تا زمانیکه ذهن درگیر استرس باشد و مرتب به این موضوع بیاندیشد که آیا توانایی  برقرراری یک رابطه جنسی خوب را دارد یا نه، بدن و ذهن خسته شده و توانایی و رغبت انجام رابطه جنسی را از دست می دهند.

چرا دچار اضطراب جنسی می شویم؟

رابطه جنسی، صرفا" یک تمایل فیزیکی و جنسی نیست. احساسات و عواطف فرد، نقش مهمی در ایجاد رابطه دارند. ذهنی که درگیر فشار و استرس است، توانایی خود برای تمرکز را از دست می دهد. در نتیجه رابطه جنسی دچار مشکل می شود و برای اصلاح شرایط به غلبه بر اضطراب جنسی نیاز دارد. این اضطراب در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. عواملی مثل:

  • زمانیکه فرد به دلیل مسائلی مثل اضافه وزن، اعتماد به نفس خود را از دست می دهد.
  • زمانیکه فرد از اینکه در تخت خوب عمل نکند و نتواند همسرش را راضی کند، بترسد.
  • زمانیکه بین زوج مشکلاتی وجود داشته باشد.
  • زمانیکه مرد در مورد نعوظ نگران باشد و دچار اضطراب جنسی شود.
  • زمانیکه مرد درباره زودانزالی و دیرانزالی یا طولانی شدن زمان ارگاسم نگران باشد.
  • زمانیکه مرد درباره اندازه آلت خود نگران است.
  • زمانیکه فرد از لحاظ روانی درگیر مسائل مالی، خانوادگی و یا استرس کار است.
  • زمانیکه فرد از تماشای کلیپ های پورن تاثیر گرفته و توقعی دور از واقعیت در وی ایجاد شده است.

هر کدام از این موارد می تواند موجب استرس و اضطراب  شده، در نتیجه ترشح هورمون هایی مثل اپی نفرین و نوراپی نفرین افزایش یابد.

برخی دیگر از علل بروز اضطراب جنسی

پاسخ به این سوال مهم که «چرا برخی دچار اضطراب و استرس جنسی می شوند؟» نیاز به ریشه یابی دارد. گاهی علت های ساده ای دارد که به راحتی قابل فهم است. مثل اینکه فرد از اینکه هنگام سکس چگونه به نظر می رسد و یا اینکه توانایی ارضای همسر خود را دارد یا نه، احساس نگرانی می کند. گاهی نیز اضطراب جنسی به دلیل اینکه فرد برای اولین بار آن را تجربه می کند، ایجاد می شود. اما باید در نظر داشت که این بیماری محدود به این موارد نیست.

  • اضطراب و استرس جنسی در اثر تجربه خشونت و سوءاستفاده جنسی
  • اضطراب و استرس جنسی ناشی از برخی بیماری‌ها و مصرف دارو

اضطراب جنسی در اثر تجربه خشونت و سوءاستفاده جنسی

گاهی علت اصلی اضطراب، تجربه ای ناخوشایند است که در گذشته فرد دیده می شود. این تجربه می تواند از نوع خشونت جنسی یا سوءاستفاده جنسی باشد. برای اینکه این نوع اضطراب  کنترل شود، پیشنهاد می شود که فرد با یک متخصص درباره تجربه خود صحبت کنند و از وی کمک بخواهند.

متخصصان معتقدند که علت اصلی اضطراب جنسی در آداب و سنت هایی است که تفکر و باور ما درباره رابطه جنسی و جنبه های مختلف آن را شکل می دهند. همچنین انتظاراتی که اجتماع در باراره شرایط رابطه جنسی به ما قبولانده است.

اضطراب و استرس جنسی ناشی از برخی بیماری‌ها و مصرف دارو

بیماری های فیزیلوژیکی می توانند باعث کژکاری جنسی و یا همان اختلال عملکرد جنسی شوند. به خصوص بیماری های مزمنی مثل دیابت، آرتروز و سرطان بر کیفیت عملکرد جنسی تاثیر گذاشته و می توانند باعث بروز اضطراب جنسی شوند.

همچنین مصرف داروهایی مثل داروی ضدافسردگی منجر به کاهش میل جنسی می شود. دردهای مزمن یا تغییرات هورمونی که پس از زایمان یا دوران یائسگی ایجاد می شوند، نیز بر کاهش میل جنسی و در نتیجه اضطراب فرد موثرند.

انواع اضطراب و استرس جنسی

این اضطراب همانند هر بیماری دیگری در اشکال مختلفی ظاهر می شود. بهتر است برای تشخیص نوع اضطراب، به سکس تراپ مراجعه کرد تا از طریق معاینه تخصصی، نوع و علل آن مشخص شود و بتوان برای کنترل و درمان اضطراب جنسی اقدام نمود.

انواع اضطراب را در این 5 مورد می توان خلاصه کرد:

  1. اضطراب عملکرد
  2. اضطراب آلت تناسلی
  3. اضطراب دخول
  4. اضطراب خودارضایی
  5. اضطراب بکارت

اضطراب عملکرد

اولین نوع از اضطراب و استرس جنسی در عملکرد می باشد که اصلی ترین اختلال جنسی می باشد و در آقایان این اضطراب بیشتر مشاهده می شود. زود انزالی و اختلال نعوظ اغلب در این نوع از اضطراب جنسی دیده می شوند. وقتی زمان انجام رابطه جنسی به ناگاه مرد دچار مختل شدن عملکرد آلت تناسلی شود، مثلا زودتر از آنچه که باید به انزال برسد با اینکه نعوظ خود را از دست بدهد و در اواسط کار و زمان لذت بردن همسرش از رابطه جنسی کنار بکشد برای رابطه بعدی بدون شک اضطراب خواهد داشت که مجدد همان اتفاق تکرار نشود.

اضطراب آلت تناسلی

برخی مردان درباره سایز آلت تناسلی خود دچار استرس می شوند و همیشه با این فکر که اندازه آلت آن ها کوچک تر از حد معمول است، درگیر هستند. در نتیجه دچار اضطراب جنسی شده و در برقراری رابطه جنسی دچار مشکل می شوند.

شما میتوانید جهت ارتباط با مشاوران آنلاین گپچه و دریافت مشاوره با بهترین روانشناسان  با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

تاثیر سکس و اهمیت رابطه جنسی در بهبود روابط زوجین

شایعات جنسی ازقدیم الایام تا به امروز

زود انزالی و درمان زود انزالی و آنچه درباره ی آن نمی دانید ؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج