راهکارهایی برای کاهش وسواس فکری


راهکارهایی برای کاهش وسواس فکری

وسواس فکری ، درواقع یک نوع بیماری روانی و یک حساسیت افراطی است که فرد برای مسائل عادی و پیش پا افتاده زندگی اش هم دچار اضطراب های آزار دهنده میشود.
وسواس فکری ممکن است به صورت های گوناگون در افراد خود را نشان دهد مثلا : برخی افراد وسواس در شست و شو دارند و برخی دیگر دچار خیال پردازی اتفاق های ناگوار میشوند.
در این مطلب با وسواس شستشو برای همیشه خداحافظی کنید ؛  پس با ماهمراه باشید .

یکی از دلایل وسواس فکری (ارثی)بودن آن است که خوشبختانه با استفاده از راهکارهایی میشود آن را از بین برد.

تکنیک هایی برای کاهش وسواس فکری

فردی که دچار این بیماری شده است درهمه ی امور زندگی اش حساسیت دارد مثلا ؛ چندین بار لباس هارا میشوید و بازهم میگوید که تمیز نشدند یا مرتب گاز هارا چک میکند و یا بیش از حد حمام میرود ، همگی نشانه هایی از فرد دارای وسواس فکری میباشد.

پس برای کم کردن این وسواس ابتدا لازم است که نوع وسواس را پیدا کنیم و حتما ضروری است که خود فرد اقدام به درمان کند واین تکنیک های درمانی را انجام دهد‌.

وسواس به دودسته تقسیم میشود : 
1. وسواس فکری ؛ این افراد مدام ترس این را دارند که نکند شیر گاز را نبسته ام ؟ 
نکند لباس ها هنوز کثیف باشند و....

2. وسواس عملی ؛ چک کردن مدام شیر گاز و شیر آب  و ...

راهکارهای درمانی:
در ابتدا این افراد باید تحت نظر پزشک یا
روانشناس  باشند و از آنها کمک بگیرند ؛ چون از بین بردن وسواس به تنهایی بسیار سخت و طاقت فرسا است.

1. استفاده از تکنیک آرام سازی
استرس خود به تنهایی میتواند عامل مهمی در تشدید وسواس فرد باشد ؛ پس برای کاهش وسواس ، لازم است که راهی برای کاهش استرس پیدا کنید مانند : انجام حرکات یوگا و مدیتیشن و نفس های عمیق که بسیار موثر واقع میشوند.

2. مقاومت در مقابل ترس ها
دور شدن از محیطی که شما را دچار ترس میکند راهی است برای کاهش وسواس فکری تان و همچنین در مقابل وسواس شمارا قوی میکند.

3. ورزش کردن
برای ورزش تان برنامه ریزی درستی داشته باشید ، زیرا اینکار به شما کمک میکند تا کمتر دچار وسواس فکری شوید ورزش هایی مانند : ورزش های هوازی‌ .

4. برقراری ارتباط با خانواده
سعی کنید با خانواده و دوستانتان روابط صمیمی داشته باشید تا از حمایت آنها برخوردار شوید ، برخی این افراد ممکن است ؛ بخاطر وسواسی که دارند دچار انزوا بشوند که برای دور شدن از انزوا لازم است این روابط را محکم تر کنند .

5. انجام دادن کارهای مفید
این افراد در هرکاری بسیار دقیق عمل میکنند ، پس بهتر است از این خصوصیتی که دارند در انجام کارهای مفید استفاده کنند .
هر زمان که وسواس فکری به سراغتان آمد خیلی سریع خود را به کاری مفید مشغول کنید.

6. درمان های شناختی رفتاری
پزشک یا روانشناس هرکدام از تکنیک های
درمان شناختی استفاده میکنند که تاثیرات بسیار چشمگیری در درمان فرد دارند.
و با درمان دارویی میتوانند وسواس فکری شما را کاهش دهند.
این نوع وسواس در کودکان نیز دیده میشود و ممکن است رشد کند که با درمان مناسب و موثر میتوان جلوی پیشرفت آن را گرفت .

جهت ارتباط با کارشناسان ومشاوران آنلاین گپچه با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

اختلال وسواس فکری و عملی (OCD)​

وسواس | انواع وسواس فکری و عملی را بشناسید؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
+