ازدواج اجباری و عواقب آن


ازدواج اجباری و عواقب آن

اگر بخواهیم تعریفی از ازدواج اجباری داشته باشیم باید بگوییم ؛ برخی اوقات ممکن است که یک خانواده شرایط خواستگار دخترشان را قبول داشته باشند و دختر خود را مجبور کنند که با آن شخص ازدواج کند و به جواب منفی دختر توجه نمیکنند.
برای پسرها هم ممکن است این مسئله اتفاق بیفتد که خانواده یک دختر از آشنایان یا فامیل خود ، را برای ازدواج با او درنظر بگیرند و همه چیز از نظر آنها حتمی میشود و پسر خود را مجبور میکنند تا حتما با آن دختر ازدواج کند که به آن ازدواج اجباری میگویند.

ولی خانواده ها متوجه عواقب ازدواج اجباری نیستند در واقع این مسئله نقض حقوق بشر است و باعث نابودی زندگی فرزند خود میشوند. جهت ارتباط با مشاورین ازدواج و دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

ازدواج اجباری چه عواقبی به دنبال خواهد داشت ؟

- فشارهای روانی :

زندگی کردن با کسی که اصلا علاقه ای به او ندارید غیرقابل تحمل است که باعث میشود فشارهای روانی بسیاری به شما و همچنین آن فرد وارد شود و دچار افسردگی و اضطراب و همچنین استرس شوید.

- فشار های جنسی :

اگر ازدواج اجباری باشد و دختر و پسر هر دو به یکدیگر علاقه ای نداشته باشند در روابط زناشویی و مقاربت نیز دچار مشکلاتی خواهند شد زیرا مرد به اجبار با زن خود تماس جنسی برقرار میکند و ممکن است این رابطه جنسی به‌صورت خشن برقرار  شود.

- آسیب های جسمی :

برخی اوقات در ازدواج های اجباری دیده میشود که زن یا مرد دچار آسیب های جسمی مانند : کبودی و جراحت شده است و خشونت فیزیکی رخ داده است.

- خود کشی :

خود کشی نیز یکی دیگر از عواقب منفی ازدواج اجباری میباشد که ؛ فرد بخاطر فشارهای بسیاری که خانواده به او وارد میکنند نمیتواند طاقت بیاورد و دست به خودکشی میزند.
برخی نیز اقدام به فرار از خانه میکنند که در پی آن مشکلاتی برایشان به‌وجود می آید مانند ؛ نداشتن درآمد و سر پناه.

- خیانت :

افرادی که ازدواج اجباری داشته اند ممکن است بخاطر رضایت نداشتن از زندگی و همسر خود دست به خیانت بزنند تا نیازهای عاطفی و جنسی خود را با شخص دیگری برطرف کنند.

قبل از صورت گرفتن ازدواج اجباری چه اقداماتی باید انجام شود؟

- با خانواده خود صحبت کرده و آنها را از تصمیمشان منصرف کند.
- از دیگران کمک بخواهید تا با خانواده تان صحبت کنند.
- از مشاوره کمک بگیرید.

ولی اگر نتوانستید به هیچ شکلی جلوی ازدواج اجباری خود را بگیرید و در نهایت ازدواج شما شکل گرفت بهتر است که راه هایی را برای بهتر شدن روابط خود با همسرتان امتحان کنید.

حتما بخوانید: سوالات آشنایی قبل از ازدواج + روش پرسش سوالات قبل از ازدواج

راهکارهایی بعد از صورت گرفتن ازدواج اجباری :

- به مشاور خانواده مراجعه کنید:

با همسر خود صحبت کنید و به او بگویید بهتر است از مشاور خانواده کمک بگیریم تا راه درست زندگی کردن را یاد بگیریم و همچنین زندگی همراه با علاقه و محبت  داشته باشیم.

- با همسر خود از علایق تان صحبت کنید :

در ازدواج اجباری بهتر است زن و شوهر از علایق شان باهم صحبت کنند تا به علایق هم احترام بگذارند و در کارهای مورد علاقه هم ، به یکدیگر کمک کنند.

- به یکدیگر اعتماد کنید :

با همسر خود مشکلات و مسائل تان را درمیان بگذارید تا به همدیگر حس اعتماد بدهید و باعث شود علاقه ای بین شما اتفاق بیفتد.

- کارهای مشترکی را انجام دهید :

وجود کارهای مشترک بین شما و همسرتان باعث میشود به هم علاقمند شوید.

- حقیقت را بپذیرید :

اگر فکر میکنید تمامی راه های ممکن را برای فرار از این ازدواج اجباری امتحان کرده اید و ثمر بخش نبوده بهتر است حقیقت را بپذیرید زیرا اگر آن را نپذیرید و بخواهید در برابر آن مقاومت کنید درواقع از نظر جسمی و روانی به خودتان صدمه زده اید.

- به کارهای مورد علاقه خود بپردازید :

کارهایی که به آن علاقه دارید را در برنامه هفتگی خود قرار داده و آرامش و شادی را به خود هدیه دهید ؛ مانند پرداختن به ورزش کردن ، نقاشی کشیدن ، انواع موسیقی.

عواقب ازدواج اجباری - گپچه

چه عواملی زمینه ساز ازدواج اجباری هستند ؟

- نشان کردن یک فرد خاص برای ازدواج با فرزندمان : 

در قسمت اول مقاله نیز به آن اشاره کردیم که خانواده ها یک نفر را برای ازدواج با فرزندشان درنظر میگیرند و او را مجبور میکنند که این ازدواج را قبول کند.

- زمانی که سن ازدواج بالا میرود :

برخی از دخترانی که سن ازدواجشان بالا رفته است خود را فردی اضافی در خانواده میبینند و فکر میکنند در خانواده جایی ندارند و سر بار هستند و برخی دختران دیگر که تحصیل کرده هستند بخاطر اینکه درجامعه به دختران مجرد با سن بالا ، ارزش کمتری میدهند و با آنها رفتارهای بدی خواهد شد مجبور میشوند که به ازدواج اجباری تن بدهند.

- ازدواج های مصلحتی و قبیله ای :

در برخی قبایل نیز بخاطر فرو نشاندن خشم و مشکلاتی که بین خانواده ها وجود دارد ممکن است دختر یا پسر خود را به اجبار به عقد فرزند آن خانواده در آورند تا مشکلات بین خانواده ها برطرف شود.

- فقر و نیاز های مالی :

گاهی اوقات نیز فرد بخاطر نداشتن پول و فرار از فقر مجبور میشود با کسی که به او علاقه ای ندارد ازدواج کند تا فقط سرپناهی داشته باشد.

زندگی بعد از ازدواج اجباری به چه شکلی خواهد بود ؟

همانطور که گفتیم ازدواج اجباری باعث میشود فرد روح و روانش درگیر این مسئله شود و ازنظر جسم و روح آسیب ببیند و مسلما دچار استرس زیادی خواهد شد ؛  درصد بیشتری از این افراد دختران هستند که با هزاران امید و آرزو پا به خانه ی همسر میگذارند به امید اینکه از تعصبات بی جهت خانه ی پدری نجات پیدا کرده اند ولی در خانه همسر نیز به خاطر عدم علاقه همسر ، مانند یک زندانی هستند که اجازه بیرون رفتن ندارند و مجبور هستند به نیاز های همسر خود پاسخ دهند و فرزندانی برای او بیاورند و برای همیشه از درس و تحصیل محروم میشوند.

حرف پایانی : 

ازدواج برای هر فردی یکی از بزرگترین مراحل زندگی او میباشد ، ما به تمامی افرادی که با عشق و علاقه تصمیم به ازدواج میگیرند توصیه میکنیم به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنند تا زندگی بهتر و مستحکم تری داشته باشند ؛ به‌خصوص برای افرادی که به ازدواج اجباری تن داده اند که انجام مشاوره بسیار برای آنها الزامی میباشد ، از طرفی دیگر فرهنگ سازی برای خانواده ها نیز باید صورت بگیرد و آنها را از عواقب ازدواج اجباری فرزندانشان آگاه کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاورین زوج درمانی میتوانید با ما به راحتی در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

 راهکارهای طلایی برای مقابله با شوهری که دست بزن دارد

پیش نیاز ازدواج و اهمیت شناخت پیش از ازدواج

مشاوره زناشویی + برای چه مشکلاتی باید برای مشاوره همسر اقدام کنیم؟

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج