مشاور خوب چه ویژگی هایی دارد و چگونه آن را تشخیص دهم؟


مشاور خوب چه ویژگی هایی دارد و چگونه آن را تشخیص دهم؟

ویژگی های یک مشاور خوب

امروزه، همه‌ی علوم مخصوصا روانشناسی پیشرفت زیادی داشته اند که تخصص های بسیاری در علم روانشناسی وجود دارد و برای اینکه یک مشاور خوب باشید، باید یکسری ویژگی ها را داشته باشید و پیوسته به دنبال یادگیری و تحقیق در علم روانشناسی باشید ؛ این ویژگی ها عبارتند از : 

1. تسلط و ترفند داشتن در برقراری ارتباط

مشاور خوب و توانمند باید بتواند با تسلط کامل و ترفند های خاص با گروه های مختلف از مردم ارتباط برقرار کند و همچنین از مهارت گوش دادن برخوردار باشد و بتواند فرد را به درستی و وضوح راهنمایی کند. جهت ارتباط با روانشناس و دریافت مشاوره روان شناسی با بهترین اساتید گپچه کلیک کنید.

2. داشتن درک عمیق

یک مشاور خوب و حرفه ای به عمق داده ها می پردازد، به دنبال درک عمیقی از موضوع است، در مورد همه گزینه ها با مراجعه کننده بحث می کند و به بهترین نتیجه برای آنها می رسد.

3. همراهی و همدردی

مشاور خوب سعی دارد با مراجعه کننده خود همدردی کند و به گونه ای برخورد کند که او احساس آرامش و آسودگی داشته باشد.

4. پایداری و تسلط بر هیجانات

یک مشاور سعی میکند هیجانات خود را کنترل کند و بر هرج و مرج های عاطفی خود غلبه کند زیرا این هرج و مرج های عاطفی در مشاور امکان دارد که او را به اختلال شخصیت دچار کند. 

5. اصول و بنیاد های اخلاقی

یک مشاور خوب باید در راز دار مراجعه کننده خود باشد و اصول اخلاقی را رعایت کند زیرا رفتار و گفتار مشاور در مراجعه کننده اثر خواهد گذاشت.

6. هرگز از صحبت های مراجعه کننده متعجب نمیشود

یک مشاور کاربلد و باتجربه میداند که نباید از صحبت ها و اتفاقاتی که برای مراجعه کننده رخ داده است متعجب شود، زیرا مراجعه کننده از ادامه هم صحبتی با مشاور دست خواهد کشید و احساس میکند مشاور نمی‌تواند او را درک کرده و برای رفع مشکلاتش به او کمک کند.

7. داشتن مهارت های بین فردی

یک مشاور از مهارت های بین فردی بهره‌مند میباشد و با توانایی این را دارد که با افراد مختلف اعم از همکار و مراجعین ... خود همکاری داشته باشد.

8. آشنایی با ضوابط و مقررات

یک مشاور خوب آشنایی کاملی از ضوابط و مقررات شغل خود دارد و از میزان محدودیت شغل خود باخبرند.

9. دید مثبت

یک مشاور خوب دارای دید مثبت و صبر بالایی میباشد و همچنین به شیوه های جدید با نگاهی مثبت مینگرد و ذهن او در مقابل تحقیقات نو شکل پذیر (انعطاف‌پذیر) است.

10. داشتن صبر و شکیبایی

مشاور خوب و توانمند از صبر و شکیبایی بسیاری برخوردار است و این صبر را در طول درمان مراجعین خود و در طول آموزش و تحقیقات خود درنظر میگیرد تا به نتیجه ی درستی برسد و مشاور خوب میداند که در برخی از مواقع لازم است که نکاتی را برای چندین بار برای مراجعه کننده خود توضیح دهد تا او بتواند تصمیم گیری صحیحی داشته باشد و ممکن است در اوایل تغییرات و نتایج قابل توجهی از مراجعه کننده خود نبیند و باید صبر وشکیبایی به خرج دهد تا کم‌کم به نتیجه ی دلخواه برسد.

11. معتمد و محرم بودن

یک مشاور مورد تایید باید فردی باشد که مراجعه کننده به او اعتماد کند تا راز و مشکلاتش را با او در میان بگذارد.
گاهی ممکن است مراجعه کننده بخواهد از کارهای ناسالم خود صحبت کند یا تجاوزی که به آن شده یا هر حرف دیگری که به راحتی نمیتواند با دیگران در میان بگذارد ؛ پس لازم است که مشاور رازدار او باشد و او را قضاوت نکند و مکان مشاوره نیز مکانی ایمن برا صحبت های آنها باشد.

12. مشاور خوب و متخصص کسی است که در عرصه‌ی سلامت روان دارای پروانه باشد.

و به افرادی که در زمینه های روانی مختلف اعم از ؛ افسردگی ، مشکلات خانوادگی ، استرس شغلی و اضطراب و... به مشکل برخورده اند کمک میکند تا از این مسائل به راحتی و از راه صحیح عبور کنند و به رفاه و آرامش برسند.

13. تشویق و دلگرمی

مشاور خوب سعی دارد بذر امید رادر دل و جان مراجعین خود بکارد و آن را تشویق و دلگرمی دهد.

14. انعطاف‌پذیر باشد

یک مشاور مطلوب نباید حالت جدی و غیر دوستانه به خود بگیرد زیرا فرد نمیتواند احساساتش را درست و به راحتی بیان کند.
گاهی فرد به یک رویکرد (شیوه ی دیگر از درمان) احتیاج دارد و مشاور باید انعطاف‌پذیر باشد و روش دیگری را امتحان کند (توانایی تغییر شیوه ی درمان) و از قبل روش و راه درمان را مشخص نکرده باشد.

15. اصالت

یک مشاور خوب باید برای مراجعین خود دلسوز و نگران باشد نه اینکه احساسات دروغین داشته باشد زیرا مراجعه کننده به خوبی میتواند بفهمد که مشاور دلسوز اوست یا نقش بازی میکند ؛ پس اصالت در رفتار مهم ترین اصل برای "مشاور خوب" بودن به شمار میرود.

16. شایستگی چند فرهنگی

یک مشاور خوب باید بتواند تمامی مراجعین خود را درک کند و به حل مسائل آنها بپردازد و اصلا به قومیت و فرهنگ ، نژاد و ... فرد توجه نکند و به درستی با آنها ارتباط برقرار کند.

17. پذیرفتن مراجعه کننده بدون هیچگونه قید و شرط

مشاور بدون اینکه به خصوصیات اخلاقی و احساسات و افکار و همچنین فرهنگ و مذهب و ... مراجعه کننده توجه کند سعی دارد به او کمک کند و برای او احترام قائل خواهد بود.

18. در صورت لزوم مراجعه کننده را به متخصص مربوطه ارجاع خواهد داد

یک روانشناس خوب، در صورت لزوم مراجعه کننده خود را برای درمان بهتر و سریعتر به متخصصان مربوطه ارجاع میدهد تا به مشکلات او رسیدگی کنند.

مشاور خوب در تهران و دیگر شهرها با مشاوران گپچه

چه موقع باید به یک مشاور خوب مراجعه کنیم ؟ 

1. فوت (مرگ) یکی از عزیزان

مرگ قسمت جدا نشدنی از زندگی انسان ها است ولی بدین معنا نیست که با اینکه میدانیم روزی خواهیم مرد ، پس روبه رو شدن با آن هم برایمان راحت خواهد بود خیر چنین نیست ، هر کسی ممکن است مرگ عزیزان خود را به روش های مختلفی تجربه کند و فرد در تنهایی یا در حضور افراد دیگر به سوگ عزیز از دست رفته اش می نشیند که کاملا طبیعی است ولی اگر نخواهد حقیقت را باور کند و سعی کند از این اتفاق فرار کند درواقع غم و اندوه خود را به درازا میکشاند ، پس لازم است که به مشاور مراجعه کند.

2. داشتن اضطراب و استرس

زندگی انسان سرشار از اتفاق های خوب و بد است که ممکن است فرد را دچار اضطراب کند مثلا ؛ گفتگو برای استخدام شدن در شغل یا مسائل مربوط به روابط عاشقانه.
فردی که دچار استرس و اضطراب شده است کم‌کم انزوا طلب میشود و افسردگی در او شکل میگیرد.

3. مبتلا شدن به افسردگی

افسردگی یعنی فرد امیدی ندارد و احساس ناتوانی و بدبختی میکند و به هیچ چیزی ذوق و علاقه نشان نمیدهد و مدام احساس درماندگی میکند و توانایی غلبه بر احساسات خود را ندارد.

4. داشتن فوبیا

فوبیا به معنای داشتن ترس شدید است مانند : ترس از ارتفاع و عنکبوت که از رایج ترینِ فوبیا به شمار می رود ؛ ولی در برخی از مواقع ، ترس هایی در فرد وجود دارد که به سلامت جسم او را در معرض خطر قرار میدهد مانند : ترس از غذا خوردن.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درمان فوبیا کلیک کنید.

5. مشکلات خانوادگی و روابط افراد خانواده

برقراری ارتباط در خانواده یا محیط کار یا دوستان همگی پستی و بلندی های مخصوص به خود را دارد. گاه این ارتباط سبب خوشنودی شما میشود و گاه ممکن است دلیل به وجود آمدن استرس و اضطراب در شما شود. برای ارتباط و دریافت مشاوره خانواده تلفنی گپچه کلیک کنید.

6. اعتیاد و داشتن عادات نادرست

 برخی از افراد فکر میکنند برای رهایی و فرار از دست مشکلات و مسائل پیش آمده باید به مصرف سیگار ، مواد مخدر یا مشروبات روی بیاورند ؛ که کاملا اشتباه است.

7. پیشرفت راندمان (عملکرد)

برای رسیدن به اهداف تان لازم است که ابتدا آن را در ذهن خود تجسم کنید ؛ بسیاری از افرادی که در کارهایشان موفق شده اند ، از قبل این پیروزی و موفقیت را در ذهن خود تجسم کرده بودند.

8. آشکارایی (وضوح) ذهن

یک روانشناس خوب ابتدا با تمرکز و توجه بسیار و بدون این که قضاوت کند ، صحبت های مراجعین خود 
را میشنود ، زیرا این کار باعث وضوح ذهن آن فرد خواهد شد و بسیاری از پاسخ ها را از طریق شنیدن حرف های مراجعین کشف میکند.

9. اختلالات ذهنی

اختلالات ذهنی معمولا پشت مشکلات دیگری مخفی میشوند و تنها یک مشاور متخصص میتواند به پدیدار شدن آن کمک کند و ان را کشف کند.

- حتما بخوانید: اختلال شخصیت پارانوئید، سرطانی مزمن برای ذهن و روان

مشاور خوب و توانمند کیست

مزایای جلسات مشاوره با یک مشاور خوب :

مشاوره گرفتن با فردی که در این زمینه متخصص و با تجربه است سبب آرامش ذهن و زندگی شما خواهد شد و از نا امیدی و تنهایی رها میشوید زیرا فردی وجود دارد که شما با آن صحبت کنید بدون اینکه بخواهد قضاوت و سرزنش تان کند.
با کمک یک مشاور خوب و روانشناس متخصص میتوانید افکار نابسامان خود را نظم ببخشید و با قاطعیت تمام بهترین تصمیم را بگیرید؛ مشاوره باعث بالا رفتن اعتماد به نفس شما میشود و شما را به سمت اهداف صحیح سوق میدهد. برای دریافت
مشاوره تلفنی روانشناسی و ارتباط با مشاور خوب در تهران و شهرستان ها میتوانید با ما در همین لینک در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

روانشناس خوب و نحوه انتخاب آن

زوج درمانگر خوب کیست و چه زمان باید به آن مراجعه کنیم؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

بهناز شیخی:

من تجربه بهره از مشاور خوب وبسایت گپچه رو داشتم واقعا مفید بود.


پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج