درمان ترس و فوبیا با بهترین روانشناس + راهکارهای غلبه‌ بر ترس


درمان ترس و فوبیا با بهترین روانشناس + راهکارهای غلبه‌ بر ترس

آیا ترس شما را از انجام کارهایی که می توانید انجام دهید باز میدارد؟ در ادامه این مطلب نحوه تشخیص، درمان ترس و راهکارهای غلبه بر ترس را می‌آموزید. همچنین برای ارتباط سریع با مشاوران گپچه برای درمان استرس ناشی از ترس میتوانید به راحتی با ما در تماس باشید. 

فوبیا چیست؟

تقریباً همه‌ی انسان ها یک یا دو ترس غیرمنطقی دارند، مثلا: از سوسک یا حتی یک معاینه ساده دندانپزشکی.
برای اکثر مردم این ترس ها طبیعی هستند، اما وقتی ترس‌ها آنقدر شدید شده که باعث اضطراب غیر قابل کنترل ‌شوند و زندگی عادی شما را دچار اختلال کنند به آن فوبیا می‌گویند. فوبیا داشتن یک ترس شدید از چیزی است که در واقعیت، خطر کمی ایجاد می کند یا اصلا هیچ خطری ندارد. در ادامه راهکارهایی برای درمان فوبیا با شما درمیان خواهیم گذاشت با ما همراه باشید.

فوبیاها و ترس های رایج شامل:

- مکان های بسته
- ارتفاع
- رانندگی در بزرگراه
- حشرات در حال پرواز
- مارها و ...

تقریباً از هر چیزی می توانید برای خود فوبیا ایجاد کنید، درست است که بیشتر فوبیاها در دوران کودکی ایجاد می شوند ولی می توانند در بزرگسالی نیز بوجود بیایند.

اگر فوبیا دارید، احتمالا متوجه شده اید که ترس شما غیرمنطقی است، اما هنوز نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید و فکر کردن به شیء یا موقعیت ترسناک ممکن است شما را مضطرب تر کند و زمانی که واقعاً در معرض چیزی قرار می گیرید که از آن می ترسید، وحشت به طور خودکار و طاقت فرسا به سراغتان می آید؛ این تجربه به قدری برایتان اعصاب خردکن است که امکان دارد برای دور شدن یا خلاصی از آن تمام تلاش خود را بکنید؛ به خودتان سخت بگیرید یا حتی سبک زندگی خود را تغییر دهید.

برای مثال: اگر به (کلاستروفوبیا) مبتلا باشید، ممکن است خود را مجبور کنید که برای رسیدن به دفترتان، به جای سوار شدن از آسانسور تمام پله های ساختمان را طی کنید یا ممکن است یک پیشنهاد شغلی پرسود را بخاطر سوار نشدن به آسانسور و طی نکردن آن همه پله رد کنید. اگر ترس از ارتفاع دارید، ممکن است 20 دقیقه بیشتر رانندگی کنید تا از رد شدن از پل بلند اجتناب کنید.

درک و شناسایی فوبیای خود، اولین قدم برای درمان ترس و غلبه بر آن است. (داشتن فوبیا به این معنی نیست که شما دیوانه هستید!) و همچنین بهتر است بدانیم که درمان فوبیا و ترس ها امکان پذیر است و مهم نیست که در حال حاضر چقدر از کنترل خارج شده اند، شما می توانید بر اضطراب و ترس خود غلبه کنید و زندگی جدیدی را شروع کنید.

درمان ترس و فوبیا

انواع فوبیا و ترس ها

فوبیا و ترس ها به 4 دسته تقسیم میشوند: 

1. فوبیای حیوانات

مانند: ترس از مار، عنکبوت، جوندگان و سگ.

2. فوبیای محیط طبیعی

مانند: ترس از ارتفاع، طوفان، آب و تاریکی.

3. فوبیای موقعیتی

مانند: ترس های ناشی از یک موقعیت خاص، از جمله ترس از فضاهای بسته (کلاستروفوبیا)، پرواز، پل ها
رانندگی، تونل ها

4. فوبیای تزریق خون و آسیب

مانند: ترس از خون، جراحت، بیماری، سوزن زدن، یا سایر اقدامات پزشکی.

با این حال، برخی از فوبیاها در یکی از چهار دسته رایج قرار نمی گیرند، از جمله:

- ترس از خفگی

- ترس از ابتلا به بیماری مانند سرطان

- ترس از دلقک‌ها

- فوبیای اجتماعی

ترس از موقعیت های اجتماعی

فوبیای اجتماعی که به آن اختلال اضطراب اجتماعی نیز هم می‌گویند، ترس از موقعیت های اجتماعی است که ممکن است درآن شرمنده شوید یا مورد قضاوت دیگران قرا بگیرید
اگر فوبیای اجتماعی دارید، ممکن است بیش از حد خودآگاه باشید و از تحقیر خود در مقابل دیگران بترسید، اضطراب شما در مورد ظاهرتان و اینکه دیگران چه فکری می کنند ممکن است باعث شود از موقعیت های اجتماعی خاص که از آنها لذت می برید دوری کنید.

در این رابطه بیشتر بخوانید : اضطراب اجتماعی ( فوبیای اجتماعی ) ؛ علائم و طریقه درمان

ترس از سخنرانی در جمع

یکی از رایج ترین فوبیاهای اجتماعی است، سایر ترس‌های مرتبط با فوبیای اجتماعی عبارتند از:

- ترس از خوردن یا نوشیدن در جمع
- صحبت کردن با غریبه‌ها
- شرکت در امتحان
- اختلاط در یک مهمانی یا فراخواندن در کلاس

آگورافوبیا که شامل ترس از مکان های عمومی و فضاهای باز است و طی حملات پانیک ایجاد میشود. برای مثال، احتمالاً از مکان‌های شلوغ مانند مراکز خرید و سالن‌های سینما اجتناب می‌کنید. همچنین ممکن است از اتومبیل، هواپیما، مترو و سایر اشکال سفر اجتناب کنید، در موارد شدیدتر؛ ممکن است فقط در خانه احساس امنیت کنید.

علائم و نشانه های فوبیا

علائم فوبیا می تواند از احساس خفیف دلهره و اضطراب تا یک حمله پانیک تمام عیار متغیر باشد. به طور معمول، هر چه به چیزی که از آن می ترسید نزدیک تر باشید، ترس شما بیشتر خواهد شد. اگر دور شدن سخت باشد، ترس شما نیز بیشتر خواهد شد.

علائم فیزیکی فوبیا عبارتند از:

- اختلال در تنفس
- ضربان قلب
- درد یا سفتی قفسه سینه
- لرزیدن 
- احساس سرگیجه یا سبکی سر
- معده درد
- گرگرفتگی یا گرگرفتگی سرد
- احساس سوزن سوزن شدن
- تعریق

علائم احساسی فوبیا عبارتند از:

- احساس اضطراب یا وحشت شدید

- احساس نیاز شدید به فرار

- ترس از دست دادن کنترل خود یا دیوانه شدن

- احساس می کنید که می خواهید بمیرید یا غش کنید

- میدانید که بیش از حد واکنش نشان می دهید ولی توانایی کنترل ترس هایتان را ندارید.

تفاوت ترس های "عادی" در مقابل فوبیاهای "غیر معمول"

احساس"ترس" در موقعیت های خطرناک کاملا طبیعی و گاهی مفید است، ترس یک هدف محافظتی دارد و پاسخ خودکار «جنگ یا گریز» را فعال می‌کند و با بدن و ذهنی هوشیار و آماده برای عمل، می‌توانیم به سرعت پاسخ دهیم و از خود محافظت کنیم، اما در مورد "فوبیا" باید بگوییم که این واکنش اغراق آمیز میباشد، به عنوان مثال: ترس از یک سگ پشمالوی زیبای خانگی بخاطر اینکه فوبیای سگ دارید که قطعا غیر منطقی است.

درمان فوبیا در گپچه

10راهکار برای درمان ترس و اضطراب 

1. وقت بگذرانید

زمانی که در ترس یا اضطراب غرق شده اید، غیرممکن است که به وضوح فکر کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که وقت بگذرانید تا بتوانید از نظر فیزیکی آرام شوید. مثلا:

- با قدم زدن در پارک یا خیابان
- درست کردن یک فنجان چای
- حمام کردن، به مدت 15 دقیقه و خود را از نگرانی دور کنید.

2. با وحشتی که دارید نفس عمیق بکشید

اگر ضربان قلبتان سریع‌ شد یا کف دستانتان عرق کرد، بهترین کار این است که در جایی که هستید بمانید و بدون اینکه سعی کنید حواس خود را پرت کنید وحشت را احساس کنید، کف دست تان را روی شکم خود قرار دهید و به آرامی نفس عمیق بکشید.
هدف ما از این عمل؛ کمک به ذهن، برای مقابله با هراس است که ترس را از بین می برد.

3. با ترس های خود روبرو شوید

دوری از ترس فقط آن را ترسناک تر می کند، ترس شما هر چه باشد، اگر با آن روبرو شوید، شروع به محو شدن میکند. برای مثال، اگر از ورود به آسانسور وحشت دارید، بهتر است سوار آسانسور شوید.

4. بدترین را تصور کنید

سعی کنید بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد را تصور کنید، سپس سعی کنید فکر کنید که دچار حمله قلبی شده اید، با اینکار هر چه بیشتر ترس ها را تعقیب کنید بیشتر فرار خواهند کرد.

5. به شواهد نگاه کنید

گاهی اوقات به چالش کشیدن افکار ترسناک، در درمان ترس شدید به شما کمک می کند، به عنوان مثال: اگر از گیر افتادن در آسانسور و خفگی می ترسید، از خود بپرسید که؛ آیا تا به حال شنیده ای که این اتفاق برای کسی بیفتد؟

6. سعی نکنید کامل باشید

در زندگی تمامی انسان ها ترس و استرس کم یا زیادی وجود دارد، با این حال اکثر افراد فکر میکنند که زندگی آنها باید عالی و خالی از استرس باشد.
مسلما روزهای بد برای هرکسی ممکن است پیش بیاید و مهم این است که به یاد داشته باشیم؛ زندگی سرشار از فراز و نشیب ها است.

7. یک مکان شاد را تجسم کنید

لحظه ای چشمان خود را ببندید و مکانی امن و آرام را تصور کنید، این می تواند: تصویری از شما باشد که در یک ساحل زیبا قدم می زنید یا در رختخواب با گربه‌ی زیبایتان خوابیده اید، یا خاطره ای خوش از دوران کودکی. بگذارید احساسات مثبت شما را آرام کند تا زمانی که احساس آرامش بیشتری کنید.

8. در مورد آن صحبت کنید

به اشتراک گذاشتن ترس ها بسیاری از ترس ها را از بین می برد، اگر نمی توانید با یک شریک، دوست یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنید، توصیه ی ما به شما عزیزان کمک گرفتن از روانشناسان با تجربه وبسایت روانشناسی آنلاین گپچه میباشد.

9. به اصول اولیه بازگردید

بسیاری از افراد، برای خود درمانی ترس و اضطراب شان به الکل یا مواد مخدر روی می آورند، اما این فقط اوضاع را بدتر می کند.
چیزهای ساده و روزمره مانند:

- خواب خوب شبانه
- یک وعده غذایی سالم 
- پیاده روی اغلب بهترین درمان برای اضطراب هستند.

10. به خود پاداش دهید

در نهایت، به خودتان هدیه بدهید، مثلاً وقتی آن تماس را برقرار کردید که از آن می‌ترسیدید، با پذیرایی از خود با ( ماساژ، پیاده‌روی در شهر، صرف غذا، کتاب، dvd یا هر هدیه کوچکی که شما را خوشحال می‌کند، موفقیت خود را تقویت کنید.

درمان ترس شدید و اختلال فوبیا

درمان اختلال فوبیا

اینکه چه چیزی برای درمان فوبیای شما بهترین است به عواملی مانند:

- شدت فوبیا
- دسترسی شما به درمان حرفه ای 

میزان حمایتی که نیاز دارید یعنی اگر؛ فوبیای شما آنقدر شدید است که باعث حملات پانیک یا اضطراب غیرقابل کنترل می شود، ممکن است به حمایت بیشتری احتیاج پیدا کنید؛ مثلا: داشتن کسی که دست شما را بگیرد یا در کنار شما بایستد در حالی که با ترس هایتان روبرو می شوید، اینکار می تواند بسیار مفید باشد.

گاهی ترس ها می توانند ما را تحت تاثیر قرار دهند و تنها زمانی که شدید و طولانی باشند، پزشکان آن را به عنوان یک مشکل سلامت روان طبقه بندی می کنند. اگر هر هفته دائماً مضطرب هستید، یا اگر احساس می‌کنید ترس‌ها زندگی‌تان را فرا گرفته اند، توصیه میکنیم از روانشناسان با تجربه وبسایت گپچه برای درمان ترس خود کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:

درمان اضطراب و راه های مقابله با این اختلال​

بیقراری و اضطراب و راهکارهای غلبه بر آن

قرص ضد استرس و اضطراب + روش های طبیعی جایگزین کاهش استرس​

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج