درمان ترس با بهترین روانشناس + راهکارهای غلبه‌ بر ترس


درمان ترس با بهترین روانشناس + راهکارهای غلبه‌ بر ترس

آیا ترس شما را از انجام کارهایی که می توانید انجام دهید باز میدارد؟ در ادامه این مطلب نحوه تشخیص و درمان ترس را می‌آموزید، همچنین برای ارتباط سریع با مشاوران گپچه برای درمان استرس ناشی از ترس میتوانید به راحتی با ما در تماس باشید. 

ترس از دوران قدیم تا به امروزه وجود داشته است و در هر فردی نیز به شکل خاصی خود را نشان میدهد و شدت آن در افراد متفاوت است؛ احساس"ترس" در موقعیت های خطرناک کاملا طبیعی و گاهی مفید است، ترس یک هدف محافظتی دارد و پاسخ خودکار «جنگ یا گریز» را فعال می‌کند و با بدن و ذهنی هوشیار و آماده برای عمل، می‌توانیم به سرعت پاسخ دهیم و از خود محافظت کنیم.

گاهی ترس ها می توانند ما را تحت تاثیر قرار دهند و تنها زمانی که شدید و طولانی باشند، پزشکان آن را به عنوان یک مشکل سلامت روان طبقه‌بندی می کنند. اگر هر هفته دائماً مضطرب هستید، یا اگر احساس می‌کنید ترس‌ها زندگی‌تان را فرا گرفته اند، توصیه میکنیم از روانشناس آنلاین با تجربه وبسایت گپچه برای درمان ترس شدید خود کمک بگیرید.

در مواقع ترس چه اتفاقی برای فرد می افتد؟

فرد در مواقعی که احساس ترس میکند ممکن است دچار مشکلاتی شود اعم از:
- تپش قلب 
- ضربان قلب نامنظم میشود
- بالا رفتن تعداد تنفس فرد
- تعریق زیاد (سرد و گرم شدن)
- سستی در روده ها
- سرگیجه
- ناتوانی در راه رفتن
- خشک شدن دهان 
- افزایش قند خون
- سردرد های شدید 
- کاهش اعتماد به نفس

راهکارهای طلایی برای درمان ترس

آشنایی با راهکارهای درمان ترس

1. وقت بگذرانید

زمانی که در ترس یا اضطراب غرق شده اید، غیرممکن است که به وضوح فکر کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که وقت بگذرانید تا بتوانید از نظر فیزیکی آرام شوید، مثلا:
- با قدم زدن در پارک یا خیابان
- درست کردن یک فنجان چای
- حمام کردن، به مدت 15 دقیقه و خود را از نگرانی دور کنید.

2. با وحشتی که دارید نفس عمیق بکشید

اگر ضربان قلبتان سریع‌ شد یا کف دستانتان عرق کرد، بهترین کار این است که در جایی که هستید بمانید و بدون اینکه سعی کنید حواس خود را پرت کنید وحشت را احساس کنید، کف دست تان را روی شکم خود قرار دهید و به آرامی نفس عمیق بکشید.
هدف ما از این عمل؛ کمک به ذهن، برای مقابله با هراس است که ترس را از بین می برد.

3. با ترس های خود روبرو شوید

دوری از ترس فقط آن را ترسناک‌تر می کند، ترس شما هر چه باشد، اگر با آن روبرو شوید، شروع به محو شدن میکند ولی هر چقدر که از آن بترسید و دوری کنید به شما نزدیکتر میشود برای مثال، اگر از ورود به آسانسور وحشت دارید، بهتر است سوار آسانسور شوید یا اگر از جانوری می ترسید بهتر است تصاویر آن را چندین بار مشاهده کنید و با خود بگویید این جانور اصلا ترسناک نیست و آزاری به من نخواهد رساند.

4. بدترین را تصور کنید

سعی کنید بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد را تصور کنید، سپس فکر کنید که دچار حمله قلبی شده اید، با اینکار هر چه بیشتر ترس ها را تعقیب کنید بیشتر فرار خواهند کرد.

5. به شواهد نگاه کنید

گاهی اوقات به چالش کشیدن افکار ترسناک، در درمان ترس شدید به شما کمک می کند، به عنوان مثال: اگر از گیر افتادن در آسانسور و خفگی می ترسید، از خود بپرسید که؛ آیا تا به حال شنیده ای که این اتفاق برای کسی بیفتد؟

6. سعی نکنید کامل باشید

در زندگی تمامی انسان ها، ترس و استرس کم یا زیادی وجود دارد، با این حال اکثر افراد فکر میکنند که زندگی آنها باید عالی و خالی از استرس باشد.
مسلما روزهای بد برای هرکسی ممکن است پیش بیاید و مهم این است که به یاد داشته باشیم؛ زندگی سرشار از فراز و نشیب ها است.

7. یک مکان شاد را تجسم کنید

لحظه ای چشمان خود را ببندید و مکانی امن و آرام را تصور کنید، این می تواند تصویری از شما باشد که در یک ساحل زیبا قدم می زنید یا در رختخواب با گربه‌ی زیبایتان خوابیده اید، یا خاطره ای خوش از دوران کودکی، بگذارید احساسات مثبت شما را آرام کند تا زمانی که احساس آرامش بیشتری کنید.

8. در مورد ترس هایتان صحبت کنید

درمان ترس شدید با ارتباط با کارشناسان گپچه

به اشتراک گذاشتن ترس ها بسیاری از آنها را از بین می برد، اگر نمی توانید با یک شریک، دوست یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنید، توصیه ی ما به شما عزیزان کمک گرفتن از روانشناسان با تجربه وبسایت روانشناسی آنلاین گپچه میباشد.

9. به اصول اولیه بازگردید

بسیاری از افراد، برای خود درمانی ترس و اضطراب شان به الکل یا مواد مخدر روی می آورند، اما این فقط اوضاع را بدتر می کند.
چیزهای ساده و روزمره مانند:

- خواب خوب شبانه
- یک وعده غذایی سالم 
- پیاده‌روی اغلب بهترین درمان برای ترس و اضطراب هستند.

10. به خود پاداش دهید

در نهایت، به خودتان هدیه بدهید، مثلاً وقتی آن تماس را برقرار کردید که از آن می‌ترسیدید، با پذیرایی از خود با (ماساژ، پیاده‌روی در شهر، صرف غذا، کتاب، dvd یا هر هدیه کوچکی که شما را خوشحال می‌کند، موفقیت خود را تقویت کنید.

11. آدرنالین را بسوزانید

آدرنالین یک نوع هورمون میباشد که توسط غده فوق کلیه ترشح می‌شود و زمانی که شما احساس ترس شدید دارید بدن تان شروع به ترشح این هورمون میکند و جالب است بدانید که وقتی شما شروع به راه رفتن می‌کنید این هورمون را می‌سوزانید.

پس حرکت نکردن و نشستن در مواقع ترس کار درستی نیست و لازم است که در آن هنگام راه بروید و یا حتی ورزش انجام دهید؛ مصرف کافئین نیز تاثیرات بسیار بدی بر بدن و هورمون آدرنالین شما دارد سعی کنید کافئین کمتری استفاده کنید یا کاملا آن را کنار بگذارید.

12. با سخت گیری های بیهوده، خود را آزار ندهید

لازم نیست مرتبا به خودتان یادآوری کنید که (نترس)
زیرا گفتن این کلمه به تنهایی باعث سست تر شدن شما میشود؛ با آرامش کامل سعی کنید آهسته آهسته جلو بروید، اگر شروع آهسته ای داشته باشید مسلما کمتر خسته میشوید و در این راه مقاومت بیشتری خواهید داشت، برای کنار گذاشتن ترس هایتان سعی کنید اهدافی برای خود مشخص کنید به عنوان مثال:
(در این هفته به تنهایی رانندگی خواهم کرد)

13. شما نمیمیرید

گاهی اوقات فرد با خود فکر میکند که در معرض مرگ قرار دارد ولی اینگونه نیست؛ حال ممکن است فرد در گذشته این اتفاق را تجربه کرده باشد و به همین اندازه نیز ترسیده باشد ولی هرگز نمرده است پس اینبار هم نخواهد مرد، ترس های بیهوده به خود راه میدهد مثلا: مادری که برای فرزند دومش درد زایمان را متحمل میشود و از ترس و درد شدید فکر میکند که خواهد مرد؛ ولی چنین نیست زیرا همین درد و ترس را برای فرزند اولش نیز تجربه کرده و زنده مانده است، پس لازم نیست اصلا بترسد.

14. ترس خود را بررسی کنید

بهترین روش برای برطرف کردن مشکلات، کسب آگاهی و شناخت درباره ی آن مشکل میباشد، زمانی که قبول کردید که از مسئله ای می ترسید وقت آن است که دلیل ترس تان را بیابید؛ ممکن است این ترس ریشه در کودکی یا گذشته ی شما داشته باشد با سؤال کردن از والدین خود میتوانید علت را جویا شوید.

15. برای درمان ترس خود آن  را به روش های مختلف بیان کنید

از نظر روانشناسان؛ بیان کردن ترس با ضبط صدا یا صدای بلند یا نوشتن آن بر روی کاغذ، باعث برطرف شدن ترس فرد خواهد شد.

بیان کردن ترس های خود با روش های گوناگون جهت کنترل و درمان ترس

با کمک راهکارهای ذکر شده میتوانید بر ترس های خود غلبه کنید و برای درمان ترس خود قدمی بردارید، در غیر این صورت میتوانید از یک مشاور یا متخصص کمک بگیرید؛ مشاوران وبسایت روانشناسی گپچه بدون محدودیت زمان و مکان آماده پاسخگویی به کاربران عزیز میباشند.

بیشتر بخوانید:

اضطراب اجتماعی (فوبیای اجتماعی) ؛ علائم و طریقه درمان

درمان اضطراب و راه های مقابله با این اختلال​

بیقراری و دلهره و راهکارهای غلبه بر آن

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج