برنامه ریزی کنکور 1401 با بهترین متخصصان + نکات طلایی


برنامه ریزی کنکور 1401 با بهترین متخصصان + نکات طلایی

برنامه ریزی کنکور چیست؟

برنامه ریزی کنکور بدین معناست که فرد بداند قرار است چه کاری انجام دهد، ولی لازم نیست که فرد تمامی جزئیات را تک به تک از پیش شناخته باشد، برای مثال: 
بدیهی است که حدود یک ماه قبل از فرا رسیدن کنکور زمان بسیار مناسبی برای جمع بندی است و این مسئله اصلا عجیب و غریب نیست.

- آیا تا بحال فکر کرده اید که یک ماه قبل از کنکور قرار است چگونه و به چه روشی درس بخوانید؟ 
- آیا تا بحال فکر کرده اید که چگونه باید به درس هایتان نظم و ترتیب دهید تا آن دوره را به راحتی پشت سر بگذارید؟

در اینجا لازم است بگوییم که؛ از فواید استفاده از مشاوره کنکور این است که، مشاور از قبل تمامی این کارها را برایتان انجام داده و شما تنها کاری که باید انجام بدهید درس خواندن با خیالی آسوده است.

برای ارتباط با کارشناسان گپچه و برنامه ریزی برای کنکور 1401 و دریافت مشاوره کنکور با بهترین متخصصان ما در ارتباط باشید.

چرا برنامه ریزی کنکور کار بسیار دشواری است؟

بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه MIT انجام شده است دریافتند که؛ تنها 5درصد از دانشجویان این دانشگاه معروف دارای برنامه ریزی بوده اند و تنها 3 درصد از دانشجویان به یادداشت برنامه ریزی خود پرداخته اند، پس شما نیز اصلا دلهره نداشته باشید که چرا برنامه ریزی نکرده اید یا درست به آن عمل نکردید، زیرا برنامه ریزی کار بسیار دشواری است و برنامه ریزی در کشور ما نسبت به MIT زیر 1 درصد میباشد؛ یک راهکار برای عمل کردن به برنامه ریزی برای شما این است که؛ یادداشت و برنامه ریزی های خود را در جایی که مدام جلوی چشمتان است قرار دهید اینکار باعث میشود درصد رسیدن به هدفتان بالاتر برود، در این قسمت یک مثال ساده برای شما خواهیم داشت ؛
کنکوری های کاملا حرفه ای درست مانند یک قاتل در فیلم های گانگستری آمریکایی هستند که بدون داشتن  اضطراب از قبل تمامی پیشامد ها و حرکات حریف خود را دور اندیشی کرده اند و کاملا آماده اند.

نکته : حتی اگر یک برنامه ریزی کاملا عادی داشته باشید خیلی بهتر از این است که هیچ برنامه ریزی نداشته باشید.

اهمیت برنامه ریزی کنکور

- آرامش  فرد را بیشتر میکند
- در فرد انگیزه همیشگی ایجاد میکند
- کیفیت درس خواندن را بالا میبرد
- باعث میشود فرد در آینده افسوس نخورد که چرا برنامه ریزی نداشتم 
- باعث صرفه جویی در زمان میشود
- پیشرفت فرد را دو چندان میکند 
- فرد دچار هرج و مرج و آشوب فکری نمیشود

برنامه ریزی کنکور آنلاین در گپچه با بهترین اساتید

3 قدم اصلی برای برنامه ریزی کنکور 1401

1. مشخص کردن هدف و زمان دقیق

در این مرحله برای مثال فرد باید یادداشت کند که؛ من میخواهم در کنکور 1401 شرکت کنم و پرستاری در شهر اصفهان قبول شوم.
برای مثال زمان تعیین شده: 10خرداد ماه 1400میباشد و تا زمان کنکور 1401، تقریبا 13ماه و 22 روز باقی مانده است.
پس لازم است در ابتدا بدانیم که چه چیزی میخواهیم تا بدانیم چه کارهایی را باید انجام بدهیم و چه کارهایی را انجام ندهیم.

2. تخمین زدن میزان وظایف

در این مرحله، فرد متوجه میشود که:

1. در کنکور چه عملکردی داشته باشد 
2. چه کارهایی را باید انجام دهد 
3. آمار قبولی های سال گذشته را در گوگل بدست بیاورد
4. رتبه چند برای قبولی در رشته پرستاری اصفهان لازم دارد
5. چه درس هایی را در کنکور باید بالاتر بزند یا کمتر بزند.

3. تعیین زمان برای وظایف

این مرحله تا حدودی به تخصص احتیاج دارد و نیاز فرد به تسلط و راهکارهای مشاور در این جا به خوبی حس میشود.
باید ایستگاه های زمانی را مشخص کنیم که فرد تا قبل از رسیدن به آن ایستگاه، میزان مشخص شده دروس را تمام کرده باشد مثلا؛ ایستگاه اول تابستان است که تا قبل از تابستان باید فلان درس ها را خوانده و تمام کرده باشیم و بقیه دروس و آزمون ها تا آخر، هم به همین روال ایستگاه بندی خواهند شد.

حتما بخوانید: برنامه ریزی درسی و تحصیلی به چه صورت انجام می شود؟​

انواع روش های برنامه ریزی کنکور

1. برنامه ریزی حجمی

در این نوع برنامه ریزی، فرد فقط زمان خواندن درس ها و برخی برنامه ها را مشخص کرده است و هیچ توجهی به این قسمت نداشته است که باید چه مباحث و چه مقدار از کتاب مطالعه شود، مثلا :
- شنبه (2ساعت مطالعه زیست)
- یکشنبه (2ساعت و نیم ریاضی)

2. برنامه ریزی زمانی

این نوع برنامه ریزی فقط به درد کسانی میخورد که میخواهند متوجه شوند کنکور چیست، در اینجا فقط حجم دروس و مطالب ذکر شده است و هیچ زمانی برای آن مشخص نشده است که چون زمانی برای آن تعیین نشده است مطالعه بصورت خیلی کند پیش میرود ، برای مثال:
- شنبه ( زیست فصل 3)
- یکشنبه (ریاضی فصل 2)

3. برنامه ریزی حجمی - زمانی

در وبسایت مشاوره گپچه، برنامه ریزی کنکور آنلاین با روش حجمی - زمانی انجام میشود، که در آن هم زمان هم میزان مبحث و کتاب مشخص شده و به عنوان بهترین روش برنامه ریزی شناخته شده است. شما میتوانید با کمک مشاورین گپچه، از برنامه ریزی کنکور تلفنی استفاده کنید.

اهمیت برنامه ریزی کنکور و آگاهی از آن

نکات طلایی برای برنامه ریزی کنکور 1401

1. برنامه ریزی واقعی داشته باشید

به عنوان مثال: فرد با خود بگوید من در طول 5ماه تمامی دروس را چندین بار دوره خواهم کرد، بله درست است در طول 5ماه میشود کتاب ها را خواند ولی چه خواندنی؟ این خواندن بیشتر روخوانی تلقی میشود و فرد هیچ چیزی از آن متوجه نخواهد شد و این مطالب در حافظه ی بلند مدت او نخواهند ماند، پس لازم است برنامه ریزی واقعی داشته باشیم تا بصورت عمقی مطالب را در حافظه ی خود ثبت کنیم.

2. برنامه ریزی فقط باید مختص خود فرد باشد

برخی از افراد با خود فکر میکنند اگر از برنامه ریزی افراد دیگر که در کنکور رتبه بالا آورده اند استفاده کنند، آنها نیز رتبه بالایی کسب خواهند کرد، ولی چنین نیست زیرا هر فردی زندگی و شرایط خاص خودش را دارد و حتما باید از برنامه ریزی استفاده کند که مختص خود او است.

3. برنامه ریزی باید حتما نوشته شود

هرگز برنامه ریزی خود را ذهنی انجام ندهید، سعی کنید حتما برنامه ریزی خود را در دفتری بنویسید زیرا باعث میشود خیلی راحت تر به آن عمل کنید و تعهدتان نسبت به آن برنامه ریزی را دوچندان میکند.

4. در برنامه ریزی خود انعطاف پذیر باشید

بدین معناست که ممکن است به دلیل یکسری مسائل  نتوانید به برنامه ریزی که دارید عمل کنید، پس لازم نیست که در دل خود استرس و دلشوره راه بیندازید و  سعی کنید به جای اینکار، یک تغییر کوچک در برنامه ریزی خود ایجاد کنید تا دوباره منظم شود.

برای داشتن یک برنامه ریزی کنکور موفق، چه اصولی باید رعایت شود؟ 

1. تعهد نسبت به برنامه ریزی مشخص شده

اینکه فرد فقط برنامه ریزی کند اصلا کار مهمی نکرده است تا زمانی که نسبت به آن تعهد پیدا کند و در صدد رسیدن به هدف خود برآید.

2. داشتن تنوع درسی در برنامه ریزی

بدین معناست که فرد باید در برنامه ریزی خود از تمامی دروس استفاده کند، یعنی اگر 9 ساعت را برای برنامه امروز خود در نظر گرفته است، باید این زمان را در بین تمامی یا اکثر دروس تقسیم کند و تنوع ایجاد کند نه فقط این که 9 ساعت را شیمی بخواند یا ریاضی.

3. مرور کردن دروس

دروس حتما باید مرور شوند زیرا اگر مرور نکنید مطالب به زودی از ذهنتان بیرون خواهند رفت، پس اینکه فقط چندین ساعت دروس را تست بزنید و بخوانید و بعد آنها را کلا کنار بگذارید کار اشتباهی است و حتما باید مرور شوند تا در ذهن بلند مدت تان قرار بگیرند.

4. منظم کردن ساعت خواب و بیداری‌تان

برای داشتن خوابی منظم بهتر از قبل از خواب از یک نوع فعالیت بدنی استفاده کنید تا شما را خسته کند و به خواب بروید مانند: دوچرخه سواری و ...
مهم ترین نکته در برنامه ریزی کنکور و درسی افراد،  ساعت خوابیدن و بیدار شدن آنها میباشد، زیرا اگر تنظیم شود به بسیاری از برنامه ریزی های درسی خود میتوانند عمل کنند و زودتر به نتیجه برسند.

5. برای خود اهداف بلند مدت و کوتاه مدت تعیین کنید

بدین معناست که، فرد باید تعیین کند تا آخر هفته چه دروسی را بخواند و تا آخر ماه چه دروسی را تمام کند، مشخص کردن هدف کوتاه مدت و بلند مدت باعث میشود افراد با خیال آسوده به دور از استرس به مطالعه بپردازند.

برنامه ریزی کنکور رایگان در مرکز مشاوره آنلاین گپچه

7 راهکار طلایی برای برنامه ریزی کنکور رایگان

در این قسمت قصد داریم بصورت کاملا 7 روش عالی برای برنامه ریزی کنکور را به شما عزیزان ارائه دهیم، با ما همراه باشید: 

1. آشنا شدن فرد با ضرایب دروس کنکور

درس ها در کنکور سراسری به دو دسته تقسیم میشوند.

1. دروس اختصاصی

2. دروس عمومی

دروس عمومی دارای ضریب 3 هستند و دروس اختصاصی یک ضریب 3نسبت به دروس عمومی میگیرند، بدین معناست که؛ اگر ضریب زیست 4 باشد و ضریب ادبیات نیز 4 باشد، در حقیقت ضریب زیست ( تخصصی) 12 میباشد و ادبیات ( عمومی) ضریبش همان 4 است. پس آشنا شدن با دروسی که ضریب بالایی دارند در چگونگی برنامه ریزی درسی شما تاثیر دارند زیرا دروسی که ضریب بالا دارند را بیشتر باید بخوانید.

برای ضریب دروس زیر گروه هم باید بگوییم؛ ضریب یک درس مانند: زیست شناسی 2 برابر ریاضی یا فیزیک میباشد، یعنی اگر یک سوال زیست را پاسخ صحیح بدهید درست مثل این است که 2 تا سوال ریاضی یا فیزیک را پاسخ داده اید.

2. آماده کردن یک چک لیست در برنامه ریزی

چک لیست یعنی اینکه، شما دروسی را که نصفه خوانده اید یا اصلا شروع به مطالعه ی آن نکرده اید یا دروسی را که بطور کامل مطالعه شده است را در این چک لیست یادداشت میکنید؛ اما لازم است چک لیست تان را اینگونه آماده کنید:
اسم فصل ها را در بالای صفحه بنویسید و در زیر هر فصل یادداشت کنید که؛ چقد از فصل را مطالعه کرده اید و کدام فصل را ناقص و کدام فصل را اصلا نخوانده اید.

3. درس ها را الویت بندی کنید

در برنامه ریزی درسی برای کنکور، اولویت با مرور کردن، آن دسته از فصل‌هایی میباشد که آنها را بطور  کامل خوانده اید، بعد از آن نوبت به کامل کردن آن  فصل هایی میرسد که بصورت ناقص خوانده اید.

4. کمک گرفتن از برنامه حجمی زمانی

در قسمت بالای مقاله برای شما عزیزان گفتیم که؛ بهترین نوع برنامه ریزی بصورت حجمی - زمانی است که مشاورین وبسایت گپچه آن را برای کنکوری های عزیز توصیه کرده اند، زیرا در این نوع برنامه ریزی فرد خود را وادار میکند که حجمی از دروس را در مدت زمان مشخص شده مطالعه کند، این روش به میزان سرعت مطالعه فرد کمک شایانی خواهد کرد.

5. مرور دروس در برنامه ریزی کنکور 1401 و 1402

توصیه مشاورین وبسایت گپچه به شما عزیزان این است که؛ درسهایی را که تا چندین فصل خوانده اید و حدودا یک ماه و نیم از مطالعه آن دروس گذشته است، حتما شروع به مرور دوباره ی آنها کنید زیرا اهمیت مرور درس های گذشته بسیار بالاتر از خواندن دروس جدید میباشد؛ و حتما تا 2 روز قبل از شروع آزمون، تمامی مبحث های آزمون را به اتمام برسانید و  مرور را انجام دهید.

20 دقیقه‌ی اول شروع مطالعه خود را به تست زدن درس های قبلی اختصاص دهید تا مروری بر درس های گذشته داشته باشید.

6. افزایش تدریجی زمان مطالعه

بدین معناست که از ساعت های کم مثلا 5 ساعت شروع کنید به درس خواندن و بعد کم کم و هفته به هفته و ماه به ماه ساعت مطالعه خود را بالا ببرید.

7. تهیه جدول برای برنامه ریزی کنکور

جدولی تهیه کنید و در آن کل دروسی را که قصد دارید در یک روز مطالعه کنید یادداشت کنید و در این جدول باید ساعت مطالعه هر درس و تعداد تست‌هایی که قرار است بزنید، منبعی که قصد دارید در مطالعه تان از آن استفاده کنید و... را ذکر کنید.

آخر هر شب شما باید گزارشی از کارهایی که انجام دادید با کمک جدولی که در دست دارید برای خود داشته باشید تا متوجه بشوید چه میزان از برنامه ریزی های درسی خود را پیش برده اید.
همچنین در آخر هفته این ارزیابی را انجام دهید و گزارشی از مطالعه خود در طول هفته داشته باشید، با اینکار میتوانید روز به روز در مطالعه پیشرفت خود را احساس کنید.

برای آگاهی بیشتر و دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران گپچه به راحتی در این لینک در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

مشاوره کنکور تجربی، چراغ راه پر فراز و نشیب موفقیت

ويژگی مشاور تحصیلی خوب

چطور از شر استرس کنکور خلاص شوم ؟

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج