ترک اعتیاد و نکاتی حیاتی قبل از اقدام برای تغییر


ترک اعتیاد و نکاتی حیاتی قبل از اقدام برای تغییر

هنگامی که فرد معتاد درگیر اعتیاد میباشد مسلما ترک کردن آن را ناممکن فرض میکند.
اما باید بدانید که چندان مهم نیست که تا چه اندازه ای در باتلاق اعتیاد فرو رفته اید مهم این است که بیرون آمدن از این باتلاق ناممکن نیست .
فرد معتاد با یاری اطرافیان خود  و حمایت آنها و همچنین داشتن درمان مناسب و صحیح و پیدا کردن علت اصلی اعتیاد میتواند اعتیاد را ترک کند .
توصیه ما به افرادی که چندین بار تلاش کرده اند تا اعتیادشان را ترک کنند ولی شکست خورده اند این است که هرگز نا امید نشوید مسلما در انجام هر کاری یکسری موانع وجود دارند که با پشتکار و تلاش میتوان از آن ها عبور کرد و بسیار نکته ی مثبتی است که شما به فکر ترک اعتیاد افتاده اید و این یک قدم به سوی زندگی سالم است که شما برداشته اید . برای راهنمایی بیشتر و دریافت
مشاوره اعتیاد با ما در ارتباط باشید.

ترک اعتیاد و تسلط بر اعتیاد برای تغییر 

سخت ترین قدم برای افرادی که اعتیاد دارند (تصمیم و عزم و اراده برای تغییر یافتن) است .
اکثر افراد معتاد فکر میکنند که برای ترک اعتیاد و تغییر ، آمادگی لازم را ندارند که این امر کاملا عادی و طبیعی میباشد و اصلا جای نگرانی نیست .
برای ترک اعتیاد باید تغییرات زیادی صورت بگیرد اعم از :
- چگونگی روبرو شدن با استرس
- چگونگی سپری کردن اوقات فراغت
- چگونگی انتخاب کردن دوست 
- چگونگی فکر کردن راجع به خودتان 
کاملا طبیعی است که فرد معتاد با اینکه میداند مواد مخدر زندگی اش را نابود خواهد کرد باز هم برای ترک آن دچار مجادله ی درونی شود.
نقش حمایت اطرافیان در ترک اعتیاد فرد بسیار پر رنگ میباشد و انگیزه و زمان .
پس فرد معتاد باید قبل از آغاز درمان موقعیت شخصی خودش را مورد محاسبه قرار دهد .

اندیشیدن برای تغییر :

- حواستان به اندازه مصرف تان و همچنین زمان آن باشد ، اینگونه متوجه میشویچه اعتیاد چه نقشی در زندگیتان دارد . 

- از خوبی ها و بدی های ترک کردن اعتیاد و همچنین از هزینه کردن ها و خوبی های ترک نکردن اعتیاد یک فهرست تهیه کنید .

- به چیزهایی که در زندگی برایتان با ارزش و مهم هستند کمی فکر کنید مانند : شغل و زن و فرزند خود.

- از کسی که به او اعتماد دارید بپرسید چه نظری درباره ی اعتیاد دارد ؟

- با خودتان رو راست باشید و از خود سوال کنید چه چیزهایی باعث میشود که شما تغییر کنید و چه چیزهایی جلوی تغییر شما را میگیرد ؟ 

5 مرحله بمنظور آماده شدن برای ترک اعتیاد :

1. بصورت مداوم به یاد بیاورید که چرا میخواهید اعتیاد را ترک کنید .

2. کارهایی که در گذشته برای ترک اعتیاد انجام داده اید را شناسایی کنید که کدام اثر بخش بوده کدام بی فایده .

3. برای خود هدفی معلوم کنید و روز های خاصی را برای کمتر مصرف کردن انتخاب کنید .

4. همه ی وسایلی که اعتیاد را به یادتان می آورد از خود و خانه تان دور کنید .

5. از خانواده و دوستان خود کمک بخواهید تا شمارا در ترک اعتیاد حمایت کنند .

با گزینه‌های درمانی بیشتر آشنا شوید :

بعد از اینکه درست و به صورت قاطع تصمیم گرفتید که اعتیادتان را ترک کنید نوبت آن است که گزینه ی درمانی خود را انتخاب کنید ؛ باید بدانید که هیچ درمانی برای همه ی افراد معتاد نتیجه یکسان ندارد یعنی برای برخی ممکن است اثر بخش باشد برای دیگری نباشد، درمان باید با موقعیت فرد معتاد تناسب داشته باشد.
پیدا کردن برنامه ی صحیح بسیار نکته ی مهمی است ، برای درمان فرد معتاد فقط نمیشود بر روی خود فرد تمرکز کرد زیرا اعتیاد همه ی زندگی فرد را درگیر خود کرده است و بر روی کل زندگی او اثر گذاشت است  مانند : شغل و خانواده و سلامت روان او ؛ اگر میخواهید در درمان موفق شوید بستگی دارد که چه مسیری جدیدی را انتخاب کرده و آن را بوجود آورده اید و اینکه علت و ریشه ی روی آوردن به اعتیاد را پیدا کنید .
مثلا ممکن است فردی بخاطر استرس زیاد و اینکه نتوانسته ان را کنترل کند به مصرف موارد روی آورده است که باید یک راه حل بسیار موثر برای کنترل استرس اش را پیدا کند .
در طول درمان باید پیگیر باشید و تعهدتان را زیر پا نگذارید .
ترک اعتیاد سریع اتفاق نمی افتد و اصلا ساده نیست ، هرچقدر که زمان مصرف مواد فرد بیشتر بوده باشد زمان بیشتری برای ترک آن نیاز دارد ، همه ی افراد معتاد نیاز نیست که بستری شوند مگر آنان که : سابقه ی مشکلات روانی و شرایط پزشکی و سن بالایی دارند .

مکان ها و افراد زیادی هستند که به ترک اعتیاد افراد کمک میکنند و آنان را حمایت میکنند مانند :
روحانیون ، مددکاران و مشاوران و روانشناسان ، نه تنها برای ترک اعتیاد بلکه برای هرگونه مشکل روانی دیگر به شماکمک خواهند کرد .

خلاصه بهتر است برای ترک اعتیاد خود از مراکز درمانی و خدمات ترک اعتیاد کمک بگیرید .

کمک خواستن از دیگران : 

هرگز به تنهایی تلاشی برای ترک اعتیاد نکنید ، هر درمانی نیاز به یک مشوق دارد ، کسی که شما را تشویق و پشتیبانی کند و هرچقدر اطرافتان شلوغ تر باشد روحیه بهتری برای ترک خواهید داشت و همچنین دلگرم تر خواهید بود .
حمایت اطرافیان ، دوستان و خانواده تان برای بهبودی شما بسیار موثر است و یک سرمایه با ارزش برای شماست .
ولی اگر بخاطر شکست های قبلی خود  از خانواده و اطرافیانتان خجالت میکشید با مشاور در ارتباط باشید و از او کمک بخواهید .
از افرادی که معتاد هستند دوری کنید و افراد سالمی را در زندگی خود وارد کنید .

حتی الامکان سعی کنید در کلاس ها و گروه های مفیدی شرکت کنید مانند ؛ گروه های مدنی یا انجمن های خیریه ، کمپ ترک اعتیاد 

کمپ ها فضای بسیار آرامی دارند و سرپناهی است برای اینگونه افراد و برای کسانی که در مکان هایی زندگی میکنند که افراد زیادی آلوده ی مواد مخدر هستند ، به کمپ هایی اعتماد کنید که تابلو و مجوز رسمی از بهزیستی دارند .
آنها جلسات آزادی را برگزار میکنند به طور دائم در آن کلاس ها شرکت کنید و از تجربیات افرادی که پاک شده اند استفاده کنید ، آنها چون یک زمانی مثل شما بوده اند بهتر درک تان میکنند .

یادگیریِ شیوه های صحیح مقابله با استرس :

بعد از اینکه تصمیم گرفتید تغییر کنید و درمان خود را آغاز کردید نوبت به آن میرسد که با آن دسته از مشکلاتی روبرو شوید که باعث شدند شما به اعتیاد روی آورید .
 حال باید این سوال را از شما بپرسیم که آیا برایتان اتفاق افتاده است که بخاطر برخی اتفاقات و روزهای سخت و طاقت فرسا و آرام کردن خودتان به سراغ مصرف مواد مخدر رفته باشید ؟
زمانی که درمان خود را شروع کردید امکان دارد که دوباره ( آن احساسات منفی که بخاطر فراموش کردنشان به سمت مواد مخدر رفته بودید ) به سراغتان بیایند .
بهترین کار این است که ؛ ریشه ی مشکلاتتان را پیدا کنید و آنها را برطرف کنید تا درمان موفق تری داشته باشید .
برخی احساسات مانند : خشم و استرس یا تنهایی. و نا امید بودن ، همگی احساسات کامل طبیعی هستند که فقط لازم است راه عبور از آنها را پیدا کنید تا به سادگی ان ها را پشت سر بگذارید .

برطرف کردن استرس بدون مصرف مواد مخدر :

اعتیاد نشآت گرفته از شیوه های غلط برای مدیریت استرس میباشد و افراد برای کم کردن احساس غم خود و یا خاطرات بد و ... به سمت الکل و مواد مخدر  میروند ولی باید بدانند که راه های بهتری هم هست .
فقط سعی کنید که شیوه هایی که برای شما مناسب تر هستند را انتخاب کنید و از توانایی خود برای مقابله با استرس اطمینان حاصل کنید و بعد از ان که مطمئن شدید توانایی اش را دارید روبرو شدن با آن مشکلات برایتان ترسناک نمیباشد .

- ورزش هایی مانند : یوگا و مدیتیشین و پیاده روی بسیار برای روحیه و سرکوب استرس مفید است .
- از محیط های استرس زا خود را دور کنید و از طبیعت  لذت کافی را ببرید .
- حیوانات خانگی تان را نوازش کنید زیرا بسیار به شما آرامش میدهد .
- گل ها و دانه های قهوه یا عطری که خاطرات خوب را برایتان زنده میکند را بو کنید ؛ با اینکار در خاطرات خوش خود عرق میشوید و از استرس دور میشوید .
- دوش آب گرم بگیرید و برای خود قهوه یا چای بریزید .
- محرک‌ها و تمایلات شدید خود را تا حد امکان کنترل کنید .

تنها ، پاک شدن از مواد مخدر برای بهبودی شما کافی نیست ؛ مغز شما نیز نیاز به بازسازی دارد ، زمانی که شما در حال بازیابی هستید امکان دارد ؛ دوباره هوس مصرف مواد مخدر به سرتان بزند ، پس لازم است از مکان و چیزهایی که محرک شما هستند دور شوید ،از افرادی که معتاد هستند دور شوید ، و به کسانی که شما را در ترک اعتیاد حمایت میکنند نزدیک شوید .

مصرف مشروبات الکلی برای شما ممنوع است زیرا باعث ضعیف شدن خویشتن داری در شما میشود و باعث میشود دوباره به سمت مواد مخدر بروید .

اطلاعات دقیق و درستی از سابقه ی مصرف مواد خود به درمانگرتان بدهید و در صورتی که شما را از مصرف دارو منع کرده اند ولی برای تسکین درد دندان خود به دارو نیاز دارید ، با صداقت تمام به درمانگر خود بگویید تا کمکتان کنند .
احساس شرم و حقارت را برای درخواست دارو یا حتی منع شدنتان از دارو را کنار بگذارید و خیلی راحت مشکل خود دا با درمانگر درمیان بگذارید ، ولی اگر این احساس ها را داشتید بهتر است مرکز ترک اعتیاد خود را عوض کنید .
مصرف داروهایی که شما را وسوسه میکنند را کنار بگذارید ، داروهایی مانند :  مسکن‌ها، قرص‌های خواب‌آور و داروهای ضد اضطراب.

مقابله با تمایل به مصرف مواد مخدر : 

برخی از مواقع ، انسان توانایی مقابله کردن با تمایلات خود را ندارد که در این میان لازم است ، راهکارهایی را برای رهایی از وسوسه هایمان یاد بگیریم ؛ راهکارهای مانند :

- حواس خود را با انجام کارهایی پرت کنید مثلا : سینما رفتن ، کتاب خواندن ، ملاقات با دوستان صمیمی ورزش کردن ، پیاده روی و ...
با انجام چنین فعالیتهایی درواقع خود را سرگرم کرده اید و از فکر مصرف مواد مخدر کمی دور خواهید شد .

- درمورد فکر و وسوسه ای که در ذهن خود دارید با اطرافیان خود هم صحبتی داشته باشید : 
در مواقعی که وسوسه شدید به سمت مصرف مواد بروید ، سعی کنید با اطرافیان خود در این بازه صحبت کنید زیرا اینکار فواید بسیاری در ترک اعتیاد شما خواهد داشت ؛ از یک طرف باعث میشود شما منبع تمایلات خود را بشناسید و از طرف دیگر موجب میشود که تمایلاتتان نسبت به مصرف مواد از بین برود و بر تعهدی که به خودتان برای ترک اعتیاد داشته اید محکم و استوارتر بایستید .

- بر تمایلات خود سوار شوید :
گاهی اوقات تمایلات به قدری قوی هستند که فرد نمی‌تواند در برابر آنها مقاومت کند و نسبت به آنها بی تفاوت باشد ، پس در این مواقع مثل یک موج سوار عمل کنید یعنی بر امواج منفی سوار شوید و بالا بروید تا زمانی که این امواج بشکنند ،ضعیف و ضعیف تر شوند و تبدیل به امواج کف آلود ضعیف بشوند .

- افکار خود را به چالش کشیده و آنها را تغییر دهید: اکثر افراد معتاد وقتی که وسوسه ها به سراغشان می آیند ، تاثیرات مثبت مواد را به خاطر می آورند و تاثیرات منفی آن را به کلی از یاد میبرند .
ولی بهترین کار این است که ؛ در مواقعی که وسوسه میشوید به یاد بیاورید که با مصرف مواد حال تان بهتر نخواهد شد بلکه تمامی تلاش هایی که برای ترک اعتیاد کرده اید نیز ازبین خواهند رفت و اطرافیان از شما نا امید میشوند ؛ پس برای یاد آوری بهتر لازم است که عواقب مصرف مواد را برای خود بر روی یک کارت کوچک بنویسید و هر کجا میروید به همراه خود داشته باشید و هر از گاهی نگاهی به آن بکنید .

این موارد راهکارهایی هستند که توسط متخصصین مرکز مشاوره آنلاین گپچه تهیه شده اند ؛ برای دریافت  اطلاعات بیشتر با مشاورین با تجربه گپچه در تماس باشید .

- سعی کنید زندگی برای خود بسازید که پاک و خالی از مواد مخدر باشد .

- در برابر تمایلات مصرف مواد از خودتان محافظت کنید .

- به کارها و فعالیت هایی که به آن علاقمند هستید مشغول شوید .

- زمانی که به کارهای مفید بپردازید اعتیاد برای شما جذابیتی نخواهد داشت .

- با کارهای جدید خود را سرگرم کنید ؛ کارهای تخیلی و سرشار از خلاقیت .

- برای خود یک حیوان خانگی بخرید و از او مراقبت کنید و دوستش بدارید تا حس کنید کسی هست که به کمک شما نیاز دارد ، اورا به بیرون از خانه ببرید تا حال و هوای خودتان هم عوض شود .

- در فعالیت های گروهی و اجتماعی مشارکت داشته باشید ، مانند ؛ انجمن های خیریه و مساجد ، اینگونه متوجه میشوید که وجودتان برای افراد دیگر مفید است .

- اهدافی برای خود مشخص کنید زیرا داشتن هدف باعث میشود با تمایلات مصرف مواد مخدر مقابله کنید ، اینکه چه هدفی دارید مهم نیست ، بلکه مهم تر وجود هدفی است که برای رسیدن به آن سعی و کوشش میکنید .

- برای خود زمان بگذارید و به سلامتی خود اهمیت بدهید مثلا ؛ غذاهای سالم بخورید ، ورزش کنید ، خواب کافی داشته باشید و ...
زیرا هرچقدر بدن سالم تری داشته باشید توان مقابله با تمایلات نیز برایتان بیشتر میشود .

- نگذارید عود کردن اعتیاد بر شما غلبه کند :
قسمت سخت ترک اعتیاد عود کردن اعتیاد است ، درست است که عود کردن اعتیاد ،  اتفاق نا امید کننده ای بنظر میرسد ولی از طرف هم بار مثبتی به همراه دارد از این نظر که ؛ محرک ها را شناسایی میکند و باعث میشود فرد اشتباهات گذشته خود را مرور کند و همچنین روند درمان را اصلاح کند .

عوامل ایجاد عود اعتیاد (بازگشت به اعتیاد)کدامند ؟ 

عوامل بسیاری در بازگشت فرد به اعتیاد نقش دارند و لازم است که بدانیم علل عود اعتیاد در هر شخصی با دیگری بسیار تفاوت دارد . دلایلی مانند : 

- داشتن احساسات منفی (مانند : خشم، غم، آسیب روحی یا استرس)

- داشتن احساسات مثبت (مانند : اینکه بخواهید حال‌تان را بهتر از آن‌چه که هست بکنید )

- وجود ناراحتی های جسمی (مانند : عوارضِ ترک اعتیاد یا دردهای فیزیکی)

- یاد دادن ِخویشتن‌داری به خود (مانند : من می‌توانم فقط یک نخ سیگار مصرفرکنم ولی هرگز وسوسه نشوم )

-  دعوا و مشاجره با دیگران (مانند : بحث های مداوم با همسر، خانواده یا دوستان نزدیک)

- فشارهایی که جامعه به فرد برای مصرف وارد میکند ( مانند : فکر اینکه مصرف مواد مخدر چیز غیر عادی نمی باشد )

-مهمانی‌ها و خوش گذرانی با خانواده با دوستان نزدیک.

نکات قابل توجه :

- هرگز عود اعتیاد را شکست مطلق درمان برای خود معنا نکنید.
- هرگز نا امید نشوید .
- سعی کنید در جلسات ترک اعتیاد مشارکت داشته باشید.
- با مشاور خود در ارتباط باشید.
- اگر دوباره قصد ترک اعتیاد داشتید ، به عواملی که باعث عود اعتیاد شما شده بودند و محرک ها فکر کنید.
- به قدم های اشتباهی که در این راه برداشتید نیز فکر کنید .
- از شکست های قبلی خود برای محکم تر کردن تعهد خود استفاده کنید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تلفنی با مشاورین و متخصصان مجرب گپچه در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

9 روش عالی برای ازبین بردن اعتیاد به موبایل​

ترک ریتالین | معرفی بهترین روش های ترک اعتیاد به ریتالین

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

منیژه کریم نژاد:

اعتیاد دردی خانمان سوزه خداوند کمکشون کنه

1399/5/14


الهه سمیعی:

با آرزوی سلامتی برای همه

1399/5/7


پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
+