اعتیاد والدین و مشکلات فرزندان با والدین معتاد


اعتیاد والدین و مشکلات فرزندان با والدین معتاد

تاثیر اعتیاد والدین بر فرزندان

پدر و مادر اولین افرادی هستند که با کودکان ارتباط می گیرند و بیشترین زمان را با آن ها سپری می کنند. بنابراین والدین نقش مهمی در ساخت شخصیت کودکان دارند و کودکان سعی می کنند رفتار آن ها را تقلید کنند. یک خانواده می تواند نقش بسیار پر رنگی در ترک اعتیاد داشته باشد و همچنین می تواند در کم تر شدن تاثیر اعتیاد بر کودکان بسیار موثر باشند. فرزندان با والدین معتاد که از کودکی شاهد رفتار نادرست والدین خود بوده، ناخودآگاه از والدین خود الگو می گیرند و رفتار والدین خود را سرلوحه کار خود قرار می دهد. والدین قهرمان زندگی کودکان هستند و کودکان سعی می کنند خود را شبیه به والدین خود کنند و از درست و غلط رفتار خود آگاهی ندارند. بنابراین اعتیاد والدین میتواند تاثیر بسیار منفی بر رفتار و عادت های کودک خواهد گذاشت. در ادامه به بررسی تاثیر اعتیاد والدین بر فرزندان می پردازیم.

برای دریافت مشاوره اعتیاد با کارشناسان گپچه و یا کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت فرزند و مهارت های تربیتی که والدین باید بدانند کلیک کنید.

کودکان با والدین معتاد پرخاشگرترند

فرزندان والدین معتاد احساس خشم بسیار بیشتری نسبت به کودکان عادی دارند و عصبانیت و پرخاش بیشتری از خود نشان می دهند. لجبازی، داد و بیداد و پرخاشگری بر سر مسائل کوچک و بی اهمیت در این کودکان بسیار مشاهده می شود. این رفتارها اگر درمان نشود ممکن است تا بزرگ سالی همراه این شخص باشد و به راحتی به خود شخص و اطرافیانش آسیب بزند. یک فرد معتاد ممکن است در وضعیت هایی رفتار مناسبی از خود بروز ندهد و رفتارهای پرخاشگرانه بسیار داشته باشد. کودک که با والدین معتاد خود همراه است شاهد و ناظر کامل این رفتار است.

یکی از مشکلات فرزندان با والدین معتاد این است که یک فرد معتاد برای مصرف مواد ممکن است دست به هر کاری بزند. یک فرد معتاد علاوه بر درد ها و مشکلات جسمی که دارد روان سالمی هم ندارد و قطعاً اعتیاد بر روان او هم تاثیر گذاشته است. بنابراین والدین معتاد به راحتی از نیازهای مادی و عاطفی خانواده خود چشم پوشی می کنند و همین کار باعث می شود که فرزندان افراد معتاد با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند.

تاثیر اعتیاد والدین بر فرزند باعث ایجاد حس ناامنی در فرزند میشود

فرزندان با والدین معتاد احساس ناامنی می کنند

تاثیر اعتیاد والدین بر فرزندان بسیار زیاد است. افرادی که به موادی چون تریاک، ماریجوانا و ... اعتیاد دارند بسیار ناآرام و پرتنش هستند. این رفتار باعث می شود که کودکان در یک محیط پرتنش رشد کنند و در بارها و بارها شاهد دعوای والدین با یک دیگر باشند. خانه که قرار است محلی برای رشد کودکان باشد و محلی امن برای زندگی آن ها باشد تبدیل به یک محیط نا آرام و نا امن برای کودکان می شود. بنابراین فرزندان والدین معتاد همیشه احساس ترس می کنند و این احساس همیشه همراه ان ها خواهد بود. به همین دلیل بهتر است این افراد هر چه زودتر برای ترک اعتیاد اقدام کنند تا آسیب های وارد شده به کودکان شان کمتر شود.

اعتماد به نفس پایین فرزندان والدین معتاد

مشکلات فرزندان با والدین معتاد تمامی ندارد از شخصیت تا روان و سلامتی جسمی یک کودک را می تواند درگیر خود کند. والدین معتاد سریع عصبانی می شوند و کودکانی که در چنین خانه هایی زندگی می کنند باید دائماً آرام باشند زیرا ممکن است والدین شان را عصبانی کنند و در نتیجه والدین به کودک خود پرخاش کنند. کودکانی که باید دائماً ساکت باشند کودکانی ترسو و با اعتماد بنفش پایین هستند. این کودکان برای آینده خود ناامید هستند و تصور می کنند که هیچ کاری نمی توانند انجام دهند.

فرزندان والدین معتاد معمولاً از اعتیاد والدین حرفی نمی زنند و آن را پنهان می کنند. این والدین فرزندانی با اعتماد بنفش پایین تربیت می کنند و معمولاً فرزندان چنین والدینی در اینده با مشکلات مشکلات روحی-روانی فراوانی باید دست و پنجه نرم کنند.

افت تحصیلی

اعتیاد والدین و مشکلات فرزندان در آینده چیزی است که بر هیچ کس پوشیده نیست. کودکانی که در محیط نا امن خانه زندگی می کنند قطعاً تمرکز کافی برای درس خواندن را ندارند. محیط پر تنش خانه باعث می شود که روح و جسم کودک خسته باشد و هیچ گاه نتواند انرژی کافی برای درس خواندن بگذارد. در نتیجه بازدهی آن ها نسبت به همسالانشان بسیار کمتر می شود. بنابراین این کودکان نمی توانند برای خود، آینده روشنی را متصور شوند و فرصت های عالی برای کار و ادامه تحصیل در آینده داشته باشند. گاهی این کودکان برای تامین هزینه های زندگی ناچارند ترک تحصیل کنند زیرا والدین معتاد از پس تامین مخارج زندگی و تهیه مواد بر نمی آیند. این باعث می شود آینده کودک با تمامی نابود شود.

فرزندان با والدین معتاد آغازی برای بروز اختلال رفتاری در فرزند

اعتیاد والدین و آغاز اختلالات روانی

 ایجاد اختلالات روانی از تاثیراتی است که اعتیاد والدین می تواند بر کودکان بگذارد که ممکن است این اختلالات تا بزرگ سالی همراه آن ها باشد. تعدادی از این اختلالات تا بزرگ سالی همراه کودک است.

  • اختلال در خوردن
  • اضطرابی
  • افسردگی
  • آسیب های شناختی
  • پروش کودک جامعه ستیز یا ضد جامعه

مشکلات والدین معتاد برای فرزندان

اعتیاد والدین و نقص مادرزادی

اعتیاد والدین می تواند بر روی سلامتی جنین تاثیر منفی بگذارد. اگر مادر باردار الکل مصرف کند ممکن است جنین او دچار سندروم جنین الکلی شود و از مشکلاتی به شرح زیر رنج ببرد:

  • میزان رشد کم و پایدار
  • مشکلات در سیستم عصبی
  • عقب ماندگی ذهنی

تعداد کودکانی که به دلیل اعتیاد مادر دچار نقص های مادرزادی می شوند روز به روز در حال افزایش است. مرکز مشاوره آنلاین گپچه با امکاناتی ویژه یکی از بهترین مراکز آنلاین کشوراست و والدین با خیال راحت می توانند قبل از اقدام به بارداری با کمک متخصصان مشاوره آنلاین بتوانید کودکی آرام و سالم به دنیا بیاورند و در محیطی امن کودک خود را پرورش دهند.

حتما بخوانید: ترک تریاک و نگاهی بر بهترین راه کارهای ترک تریاک و درمان آن

تاثیر اعتیاد والدین بر فرزندان و بیماری های جسمی

کودکانی که والدین معتاد دارند معمولاً به راحتی به بیماری های جسمی زیادی مبتلا می شوند که از بین آن می توان به شایع ترین ها اشاره کرد:

  • بیماری انتریت
  • بیماری کولیت
  • بیماری آسم
  • مسمومیت(با مواد مخدر که ممکن است در خانه پیدا کنند)
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات روانی
  • مصرف مواد

سوء استفاده جنسی از فرزندان والدین معتاد

تحقیقا و بررسی ها نشان می دهد که کودکانی که پدر و مادر معتاد دارند به آسم و کولیت به راحتی مبتلا می شوند و دلیل آن هم استرس های زیادی است که این کودکان باید تحمل کنند. این کودکان به دلیل اهمال کاری پدر و مادر معتاد ممکن است دچار سوء استفاده جنسی قرار بگیرند و در نهایت مشکلات روانی زیادی گریبان این کودکان را بگیرد. بهتر است برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی در مورد آزار جنسی کودکان مطالعه کنید.

والدین معتاد زمینه ساز گرایش فرزندان به اعتیاد میشوند

تاثیر اعتیاد والدین بر فرزندان و گرایش آن ها به اعتیاد

مشکلات فرزندان با والدین معتاد از مواردی است که بر هیچ کس پوشیده نیست. یک کودک برای این که بتواند شخصیت درستی برای خود بسازد نیاز دارد در یک خانه امن و نزد یک پدر و مادر سالم رشد کند. کودکی که دائماً شاهد رفتار نادرست پدر و مادر معتاد خود است و در یک محیط پر از تنش رشد می کنند در آینده با کوچک ترین اتفاقی و با رو برو شدن با هر مشکلی ممکن است به سمت مصرف مواد مخدر روی بیاورد. چرخه درگیری اعتیاد به مواد مخدر ممکن است تا چند نسل یک خانواده را به تباهی بکشد.

اگر کودکانی که والدین معتاد دارند به حال خود رها شوند و حمایت نشوند قطعاً آینده خوبی نخواهند داشت زیرا افرادی خواهند بود که دچار مشکلات شخصیتی هستند و از حمایت پدر و مادر خود هم محروم هستند. کودکی که در معرض اعتیاد والدین قرار گرفته نیاز به مشاوره و کمک متخصص دارد تا بتواند ادامه زندگی خود با شخصیتی آرام تر و سالم تر طی کند. افراد متخصص در این زمینه می توانند به ترک اعتیاد والدین و سر و سامان دادن به اوضاع زندگی این افراد کمکی ویژه کنند. که به راحتی با یک تلفن میتوانید با بهترین متخصصان و روانشناسان از مشاوره تلفنی گپچه نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید:

شوهر معتاد و نحوه رفتار با اعتیاد شوهر

درمان اعتیاد با پیشرفته ترین و بهترین روش های روز

ترک متادون و بررسی بهترین روش های ترک اعتیاد به آن

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج