شوهر معتاد و نحوه رفتار با اعتیاد شوهر


شوهر معتاد و نحوه رفتار با اعتیاد شوهر

ماندگاری محبت و علاقه در زندگی مشترک و رشد و پیشرفته در مراحل آن، نیاز به عناصر بسیاری دارد که تعامل طرفین را می طلبد. این در حالی است که اعتیاد شوهر می تواند همراه با مسائل متعددی باشد که روال معمول زندگی را متزلزل خواهد کرد. برخی از افراد، به دلیل علاقه ای که به همسر معتاد خود دارند، تلاش می کنند تا برای نجات زندگی خود، روش های مختلفی را در خصوص همسر خود به کار گیرند. در اینجا درخواهید یافت که زندگی با شوهر معتاد چگونه خواهد بود و نحوه رفتار با اعتیاد همسر چه خواهد بود.

تاثیر شوهر معتاد واعتیاد شوهر در زندگی و روابط زناشویی

تاثیرات اعتیاد شوهر بر زندگی

انتخاب زندگی با همسر معتاد ، می تواند همراه با چالش های متعددی باشد که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود. در نظر داشته باشید که می توانید در این خصوص، راهنمایی های لازم را با کارشناسان گپچه و با دریافت مشاوره اعتیاد آرامش را به خانواده خود بازگردانید.

فقدان روابط صمیمانه:

اولین نکته ای که در زندگی زناشویی به شدت ملموس خواهد بود، عدم برخورداری از روابط صمیمانه بین زن و شوهر به دلیل اعتیاد همسر می باشد. شوهر معتاد ، توان برقراری روابط صمیمانه که الزام هر زندگی مشترکی است را نداشته و امکان ابراز محبت های واقعی به همسر خود را ندارد؛ زیرا دلیل دیگری اولویت ایشان بوده و وابستگی های دیگری را در خود حس می کند.

رابط صمیمانه شوهر به همسر خود، باعث ایجاد حس حمایت و محبت بیشتر شده و احترام متقابل را فراهم می کند. این در حالی است که اعتیاد شوهر، مانع از استحکام این روابط و حس محبت و حمایت نسبت به همسر خواهد بود.

از سویی دیگر، شوهر معتاد به جهت وابستگی بیش از حدی که به مواد مخدر در خود احساس می کند، همواره تا زمانی که آن را مصرف می کند، دچار آشفتگی و ناآرامی خاصی است که می تواند باعث بروز واکنش هایی متفاوت نسبت به همسر شده و ناراحتی های متعددی را ایجاد نماید. زیرا همسر معتاد در این شرایط، توان کنترل رفتارهای خود را نخواهد داشت.

مسائل ایجاد شده در ارتباط جنسی:

از آنجایی که استفاده از مواد مخدری همچون هروئین و یا الکل، می تواند تاثیرات سوئی بر عملکرد هورمون های بدن بگذارد، شوهر معتاد با گذشت زمان، مسائل متعددی را در روابط جنسی با همسر خود تجربه خواهد کرد و همین امر باعث کاهش میل به روابط خواهد گردید به طوری که در برخی از موارد، توان برقراری رابطه نیز برای همسر معتاد، ممکن نخواهد شد.

مسائل مالی حاصل از اعتیاد شوهر:

از دیگر نکاتی که عمدتا در زندگی های درگیر با اعتیاد شوهر رخ می دهد، بروز مسائل مالی است که با وجود اعتیاد، همواره در معرض خطر خواهد بود. این کاملا روشن است که علیرغم آنکه برخی از خانواده ها در شرایط مالی خوبی قرار داشته باشند، خرید مواد مخدر و وابستگی شدید شوهر معتاد به آنها، باعث می  شود که به مرور هزینه هایی را مازاد بر درآمد معمول خانواده، تحمیل کرده و مسائل اقتصادی فراوانی را به چرخه مالی خانواده وارد نماید.

نحوه رفتار با اعتیاد همسر در زندگی مشترک چگونه باید باشد

نحوه رفتار با اعتیاد همسر

اما رفتار با همسر معتاد چگونه خواهد بود؟ در صورتی که قصد دارید با اعتیاد شوهر خود سازگاری ایجاد کرده و زندگی مشترک خود را حفظ کنید، لازم است که برای جلوگیری از آسیب های ناشی از اعتیاد همسر، نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید به بهترین وجه به خود و شوهر معتاد خود کمک نمایید. این باعث می شود که او نیز، برای ترک و رهایی از این شرایط، انگیزه لازم را داشته باشد.

یکی از نکاتی که پیوسته از سوی مشاوران اعتیاد بیان می شود این است که تغییر افراد معتاد و پاک شدن آنها، به خواست و اراده ایشان بستگی خواهد داشت. اما نکته مهم دیگری که می تواند در این مسیر، کمک شایانی را به همسر معتاد داشته باشد، حمایت و درک اعضای خانواده خواهد بود.

در صورتی که خانواده با این مساله، به خوبی برخورد نداشته و اعتیاد همسر را با برخوردهای نامناسب، پاسخ دهند، شدت ماجرا دو چندان خواهد شد. بنابراین می توان به راحتی با مشاوره های لازم، در خصوص نحوه رویارویی با اعتیاد همسر آگاهی های لازم را کسب نموده و در ترک مواد مخدر به ایشان کمک نمود.

ارتباطی موثر با همسر معتاد

برای زندگی با همسر معتاد ، لازم است که مهارت های لازم را طی راهنمایی از کارشناسان مشاوره اعتیاد، کسب کنید. این مسیر، دارای چالش های بسیاری است که تنها با در نظر گرفتن نکات مهم و اطلاعات مفید می توان به بهبود آن کمک نمود.

رفتاری قاطعانه، بدون سرزنش

این کاملا روشن است که رفتارهای نامناسب همسر معتاد می تواند آزار دهنده باشد. هزینه هایی که برای خرید مواد مخدر و تهیه آن صرف می شود، می تواند حسی از خشم را در خانواده ایجاد کند. رفتارهای غیرطبیعی آزردگی خاطر را همراه خواهد داشت. اینکه شوهر معتاد برای خانواده و مسائل اعضای آن، وقتی را اختصاص نمی دهد، همواره ناراحتی هایی را ایجاد خواهد کرد.

اما واقعیت این است که سرزنش ها تنها حس اشتباه و خشم را در همسر معتاد ایجاد کرده و او را به فردی نا آرامتر تبدیل خواهد کرد. این امر باعث می شود که انگیزه ترک را در خود از بین برده و برای دریافت آرامش، به مواد مخدر پناه ببرد.

تنها راه حل در اعتیاد همسر این است که در نهایت صداقت به ایشان گفته شود که رفتارش شما را ناراحت کرده و از روندی که در زندگی ایجاد شده است، راضی نخواهید بود. این که به او اعلام آمادگی نمایید که می خواهید در مسیر ترک اعتیاد شوهر خود تلاش کرده و او را همراهی کنید، می تواند کمک موثری به او داشته باشید. در حقیقت همسر معتاد باید بداند که مساله شما با اعتیاد اوست و با خود او هیچ مساله ای ندارید.

عدم کنترل و مچ گیری شوهر معتاد

بسیاری از خانواده هایی که با مساله اعتیاد همسر مواجه هستند، رفتارهای غیرصادقانه و پنهانی ایشان، نگرانی های آنان را دوچندان می کند. اما واقعیت این است که این گونه مچ گیری ها می تواند بی اعتمادی بیشتری را در شوهر معتاد ایجاد کند.

بنابراین، کنترل و نظارت شما بر رفت و آمدهای او، باعث می شود که پنهان کاری در روابط همسر معتاد افزایش یافته و مساله را پیچیده تر نماید. در این چنین شرایطی، می توانید با ابراز علاقه صمیمانه خود به ایشان، به شوهر معتاد خود نشان دهید که حس دوست داشتن شما، ارتباطی به مصرف مواد مخدر ایشان نداشته و حضور شما، به دلیل علاقه ای است که صادقانه به خود او دارید.

 در حقیقت، داشتن حس امنیت در کنار شما می تواند بیشترین کمک را به اعتیاد همسر و ترک ایشان نماید. در نظر داشته باشید که نباید شما را در مقابل خود ببیند. تنها چیزی که می تواند به ترک مواد مخدر کمک نماید، انتقال حس حمایت شماست. در غیر اینصورت در مقابل شما، مقاومت خواهد داشت.

عدم ارتباط کلامی در زمان مصرف مواد مخدر

صحبت در زمانی که فرد تازه مواد مخدر را مصرف کرده است، هرگز مفید نخواهد بود. همسر معتاد شما در چنین شرایطی، هیچگونه تاثیری را از شما دریافت نخواهد کرد. ضمن آنکه به دلیل استفاده از موادی محرک و توهم زا، ممکن است شما را با خطر روبرو نماید.

این گونه مواد، حالت غیر طبیعی را ایجاد کرده و شوهر معتاد ممکن است که متوجه رفتار خود نبوده و هذیان هایی را به زبان آورد که تنها می تواند آزردگی بیشتر را باعث شود. در چنین مواقعی لازم است که صبر کنید تا حالت عادی خود را بدست آورده و بتواند به صحبت های شما گوش داده و انتظارات شما را دریافت کند.

عدم ارائه حمایت های دلسوزانه

برخی از افراد، در مواجه با اعتیاد همسر خود، حمایت های دلسوزانه از ایشان را از حد گذرانده و باعث می شوند که فرد معتاد، متوجه عواقب رفتار و عملکرد خود نباشد. دیدن نتایج عملکرد شوهر معتاد شما، شاید کمی سخت باشد، اما این می تواند خود یکی از دلایل ترک مواد مخدر در ایشان شود.

یکی از اتفاقاتی که خانواده به طور معمول با آن مواجه هستند، عدم توانایی فرد در تامین هزینه های خود است که برای اینکار به همسر خود متوسل می شود. در این شرایط، عمدتا تنها راه حل در برخورد با اعتیاد شوهر را در پرداخت پول به ایشان می دانند که این حمایت ناسالم می تواند او را بیشتر در مساله اعتیاد، فرو ببرد. لازم است که فرد، مسئولیت رفتار و انتخاب خود را درک کرده و عواقب آن را پذیرا باشد.

توجه داشته باشید که همچون بزرگ تر او رفتار نکنید. او می بایست چون فردی بالغ، مسئولیت اعتیاد خود را در نظر بگیرد و بداند در صورت ادامه این روند و بالارفتن انتظاراتش از اطرافیان، نخواهد توانست برای ترک مواد، به درستی اقدام نماید.

برای کمک به همسر معتاد خود، لازم است که مشاوره اعتیاد را از یک مرکز مشاوره روانشناسی اعتیاد دریافت کنید و بدین ترتیب، بدون ایجاد سرخوردگی در وی، شرایط لازم را برای رهایی از این بیماری فراهم نمایید.

در نظر گرفتن قواعدی پایدار در زندگی

این نکته را اکنون باید اشاره کنیم که همسر معتاد علیرغم درگیری در چالش اعتیاد، به عنوان فرد بالغ در خانواده حضور دارد و لازم است که به عنوان بزرگ تر خانواده، به قواعد و اصول خانه و خانواده عمل نموده و پذیرای آن باشد.

بنابراین لازم است که مسئولیت ها و وظایف ایشان را متذکر شده و قاطعانه از ایشان بخواهید که به آن ها عمل نماید. در نظر داشته باشید که برای این کار، دست از سرزنش شوهر معتاد خود بردارید که نتیجه معکوس خواهد شد.

او باید بداند که می بایست میزان مشخصی از درآمد خود را صرف خانواده کرده و در خانه و در حضور خانواده، حق استفاده کردن مواد را نداشته و جمع های دوستانه برای این کار را در خانه ایجاد ننماید. این عواعد در شرایط اعتیاد همسر باعث می شود که از آسیب های احتمالی جلوگیری شده و همسر معتاد نیز عواقب رفتار و اعتیاد خود را بیشتر لمس خواهد کرد.

این یک واقعیت است که شوهر معتاد شما نیز عضوی از خانواده بوده و همانند دیگر افراد، می بایست از فضای خانه بهره برده و در تصمیم گیری های خانواده، موثر بوده و شرکت کند. با نادیده گرفتن اعتیاد همسر، او به رفتار خود ادامه خواهد داد. طرد این نوع از افراد، بر شدت گرفتن وابستگی آن ها به مواد مخدر، خواهد افزود. لازم است که با مدیریت لازم بر رفتارهای خود با همسر معتاد، از هر گونه آسیب دیدگی بیشتر، ممانعت کنید.

حفاظت از خود در برابر اعتیاد همسر

یک قاعده کلی وجود دارد که هر فرد، در وهله اول مسئول سلامتی روانی و جسم خود است و در چنین خانواده هایی، می بایست افراد در برابر اعتیاد شوهر و آسیب های ناشی از آن، خود را محفوظ نگاه دارند. اینکه شوهر معتاد خود را مسئول تمامی اتفاقات دانسته و خود را در نقش قربانی بپندارید، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

لازم است که از خود در برابر اعتیاد همسر مراقبت کرده و در چنین فضایی، تدابیر لازم را برای مراقبت خود به کار بگیرید، استفاده از روابط صمیمانه با خانواده و دوستان،  انواع تفریح های سالم و مشاغل مورد علاقه می تواند سلامت بیشتر جسم و روح شما را در پی داشته باشد. این را در نظر داشته باشید که تنها با روحیه ای عالی می توانید به همسر معتاد خود کمک کنید.

 روش درمان شوهر معتاد با مرکز مشاوره آنلاین گپچه

درمان شوهر یا زن معتاد با اقداماتی حرفه ای

باید در این جا اشاره کنیم که در کنار روش هایی بیان شده در خانواده که می تواند بر رابطه با شوهر معتاد موثر باشد، لازم است که برای درمان اعتیاد نیز، اقداماتی موثر در نظر گرفته شود. برای این کار، ابتدا آگاهی خود را در این زمینه بالا برده و از مشاوره های متخصصین این حوزه و روانشناسان اعتیاد، بهره بگیرید. در همین راستا می توانید در گروه های خودیاری عضو شده و کتاب های این بخش را مطالعه کنید. در چنین موارد، تجربیات دیگر افراد، به شما و همسر معتاد تان کمک خواهد کرد.

خودیاری خانواده معتادان

می توانید برای کمک بیشتر به خود و اعتیاد همسرتان، در گروه های خودیاری خانواده معتادان، عضو شوید. از سویی دیگر، عضویت در گروه هایی که شامل معتادان درمان شده می شود، می تواند در ایجاد انگیزه بالاتر در ترک مواد از سوی شوهر معتاد شما موثر باشد.

در این خانواده ها که به نارانون نیز نامیده می شوند، خانواده افراد معتاد حضور دارند. بنابراین، می تواند از تجربه دیگر افراد برای کمک به درمان و بهبود همسر معتاد خود تلاش کنید. این مشاوره ها، برای خانواده کسانی که در حال درمان هستند و یا هنوز مصرف مواد مخدر را ادامه می دهند، می تواند کاملا موثر باشد.

ضمن آن که همواره پس از ترک، اعضای خانواده لازم است که فرد را یاری کنند تا از مواجهه با مصرف مجدد، دوری کرده و به زندگی سالم خود ادامه دهد. در شرایط اعتیاد شوهر، خانواده می تواند با حمایت فرد، راه را برای بهبودی شوهر معتاد، هموارتر سازد. ضمن آنکه مشاوره اعتیاد نیز همواره راهگشا بوده است.

بیشتر بخوانید: اعتیاد والدین و مشکلات فرزندان با والدین معتاد

درمان قطعی فرد معتاد با کمک متخصص

امروزه و رشد آگاهی افراد در زمینه اعتیاد، بسیاری از متخصصان فعال در زمینه اعتیاد و روانشناسان این حوزه بر این باورند که اعضای خانواده و حضورشان در روند بهبود و ترک اعتیاد بسیار موثر بوده است. بنابراین، می توان به سادگی به یک روانشناس اعتیاد مراجعه کرده و در خصوص رفتار مناسب با همسر معتاد را آموخت تا بتوان به سادگی آسیب های حاصل از این مساله را در خانواده کاهش داد.

از سویی دیگر، برای درمان سلامتی جسم فرد بهبود یافته، لازم است که به پزشکان و یا متخصصین تغذیه و سلامت مراجعه کرده و برنامه های غذایی مناسب برای تجدید قوای جسمانی فرد را دریافت نموده و سبک جدیدی را در زندگی سالم وی، طراحی کرد. این می تواند به جسم و روح شوهر معتاد و یا ترک کرده شما، کمک موثری باشد.همچنین میتوانید در تمام زمینه های روانشناسی با مشاور آنلاین گپچه در24 ساعت شبانه روز در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

ترک ریتالین و معرفی بهترین روش ها برای رهایی از آن

ترک متادون و بررسی بهترین روش های ترک اعتیاد به آن

ترک تریاک و نگاهی بر بهترین راه کارهای ترک تریاک و درمان آن

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج