ترک تحصیل و بررسی علل و پیامد های آن


 ترک تحصیل و بررسی علل و پیامد های آن

در زمانی افراد بسیاری ترک تحصیل میکردند و این مسئله بسیار رایج شده بود که به همین دلیل قانونی به تصویب رسید که ؛ افراد را مجبور به ادامه تحصیل تا پایه نهم میکرد و این افراد تحت پوشش آموزش و پرورش قرار میگرفتند ،  به تبع افراد نیز از این قانون پیروی کردند و ترک تحصیل کمتر اتفاق افتاد .

امروزه مجددا شاهد ترک تحصیل بسیاری از افراد هستیم و خانواده هایی که از ترک تحصیل فرزندانشان بسیار نگران هستند .
ترک تحصیل برای نوجوان و جامعه پیامدهای خوبی به دنبال نخواهد داشت و عواقب بلند مدتی در انتظار آنهاست ، پس به نوجوانان عزیزمان توصیه میکنیم که  ؛ قبل از هرگونه تصمیم گیری و اقدام برای ترک تحصیل با یک مشاوره با تجربه در این زمینه کمک بگیرد و با عواقب ترک تحصیل درآینده ی خود بیشتر آشنا شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و ارتباط با
مشاوره تحصیلی آنلاین با مرکز مشاوره آنلاین گپچه در ارتباط باشید .

تعریفی از ترک تحصیل :

18سالگی سنی است که در سطح جهانی میتوان به عنوان سن خروج از مدرسه وتحصیل در نظر گرفت و آموزش و پرورش این وظیفه را دارد که ؛ کودکان و نوجوانان را تا این سن تحت پوشش خود قرار دهد ، 
پس هر کودک یا نوجوانی که تا قبل از 18سالگی از تحصیل دست بردارد ، حرکت او به عنوان ترک تحصیل در جامعه محسوب میشود ؛ در ایران نیز میزان ترک تحصیل شامل همین سن میشود.

 دلایل ترک تحصیل :

در کشور ما ایران ، دوره ی دوم متوسطه اجباری نیست و در این دوره ترک تحصیل بیشتری اتفاق می افتد ، که در اینجا سعی داریم شما را با چند نمونه از دلایل ترک تحصیل آشنا کنیم : 

1- وجود علل فرهنگی در ترک تحصیل  : 

در برخی مناطق ادامه دادن به تحصیلات را ضروری نمیدانند و خانواده ها معتقدند که تحصیل کردن باعث میشود فرزندشان نتواند در امور و مخارج زندگی به آنها کمک کند ؛ که اکثرا این طرز تفکر درمورد تحصیلات در روستاها دیده میشود .

برخی خانواده ها نیز مخارج تحصیل کودک را تحمیل هزینه های اقتصادی دانسته و وجود کودک ( اکثرا پسرها )را برای خود مانند یک بار اضافی میبینند .

 برخی دختران نیز بخاطر ازدواج در سن پایین ترک تحصیل میکنند ؛ خانواده های روستایی نگران دیر شدن سن ازدواج دخترانشان هستند و آنها را خیلی زود راهی خانه شوهر میکنند و معتقدند سرنوشت قطعی یک دختر ، ازدواج کردن است .

برای کمک گرفتن از مشاوره قبل از ازدواج میتوانید به وبسایت روانشناسی گپچه مراجعه کنید .

2-وجود علل اقتصادی و اجتماعی در ترک تحصیل : 

وجود فقر و فشار اقتصادی باعث میشود که خانواده ها نتوانند از پس فراهم کردن شرایط تحصیلی بر بیایند و تحصیل کردن دانش آموزان یک خرج اضافه برای خانواده ها باشد ، پس خانواده ها به این نتیجه میرسند که ؛ نگذارند فرزندانشان به مدرسه بروند و آنها را وارد بازار کار میکنند .

برخی افراد هم بخاطر اینکه افراد تحصیل کرده بسیاری را میبینند که تحصیلات خود را ادامه داده اند و در حال حاضر شغلی ندارند و بیکار هستند ، دیدشان نسبت به ادامه تحصیل تغییر پیدا میکند و ترک تحصیل میکنند و معتقدند بجای هدر دادن وقتشان در مدارس و دانشگاه ها زمانشان را در بازار کار میگذرانند تا زودتر به پول دسترسی پیدا کنند .

برای اطلاعات بیشتر راجع به این مسئله بهتر است با مشاوره شغلی وبسایت گپچه در ارتباط باشید .

3- وجود علل فردی در ترک تحصیل :

برخی نوجوانان و کودکان به این دلیل که مدام نمرات کمی در درسها بدست میاورند و خیلی ضعیف عمل میکنند و یا مردود شده اند و مجبور هستند دوباره در پایه ی تحصیلی قبلی در س بخوانند از مدرسه رفتن دلسرد میشوند و ترک تحصیل میکنند .

برخی نیز انگیزه کافی برای ادامه تحصیل ندارند و مشکلات خانوادگی باعث میشود که انگیزه شان را در تحصیل از دست بدهند .
وجود مشکلات خانوادگی و همچنین مشکلات فردی ، باعث میشود تا نوجوان یا کودک با خود فکر کند که بهترین کار این است که تحصیلات خود را ادامه ندهد.

بعضی از نوجوانان هم بخاطر چالش های این دوران  به خود میقبولانند که : تحصیل دست و پایمان را برای رسیدن به پول و هدف میبندد .
خانواده ها نقش بزرگی در کاهش این مشکلات دارند و بهتر است فرزندان خود را راهنمایی کنند تا راه درست را انتخاب کنند .

4- علل سیستمی

سیستم آموزشی مدرسه ها و همچنین عدم امکانات لازم باعث میشود نوجوانان انگیزه خود را از دست بدهند ، در کشورهای پیشرفته سیستم آموزشی به گونه ای است که انگیزه را در دانش اموزان خود دوچندان میکند زیرا آموزش های آنها همراه با ، مشارکت کودکان و بازی و شادی و سرگرمی ها و ...است در حالی که در کشور ما معلم ها درس را تدریس میکنند و دانش آموزان فقط شنونده هستند.

یکی دیگر از مشکلات آموزشی ما این است که خلاقیت و نوآوری را در دانش آموزان از بین میبرند زیرا به آنها میگویند ؛ باید همه به یک شکل لباس بپوشند ، کارهایشان به یک شکل باشد و ....که باعث میشود دانش آموزان از تحصیل دلسرد شوند .

در کشورهای پیشرفته ؛ برای دانش آموزی که نمرات پایینی کسب کرده راه های جبرانی در نظر میگیرند و دانش آموز را مردود نمیکنند که مجبور شود دوباره در پایه سال قبل درس بخواند .

ترک تحصیل چه پیامد هایی به دنبال خواهد داشت ؟

ترک تحصیل برای دخترانی که در سن پایین ازدواج میکنند باعث میشود ما نسلی از مادران جوان داشته باشیم که بجای درس خواندن و پرورش دادن عقل و فکر و مهارت های فردی شان فرزندان را در بغل گرفته و مسئولیت زندگی زناشویی را بر عهده بگیرند و جامعه از داشتن مادرانی با سواد بالا محروم باشد ، جامعه ای که در آن زنان باسواد بیشتری دارد ؛ آن جامعه از نظر رفاه رتبه ی بالایی دارد که باعث میشوند کودکان نیز سلامت جسم و روان بیشتری داشته باشند .
برای پسران نیز باید بگوییم که ؛ وارد شدن به بازار کار و ترک تحصیل باعث میشود که نوجوان بجای اینکه از دوران نوجوانی خود لذت ببرد و به فکر حل بحران های دوران نوجوانی باشد باید فشارهای اقتصادی را متحمل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه 
مشاوره نوجوانی کلیک کنید. 

راه‌کارهایی برای کاهش ترک تحصیل کودکان و نوجوانان : 

1- کمک گرفتن از مشاوره تحصیلی و فردی برای نوجوانانی که به ترک کردن تحصیل تمایل دارند بسیار ضروری است ، بخصوص درمورد نوجوانانی که بدون داشتن مشکلات خانوادگی و مالی ترک تحصیل میکنند ، مشاوره تحصیلی به آنها کمک میکند تا بهتر بتوانند تصمیم بگیرند .

2- فرهنگ سازی انجام بشود که دختران در سن پایین ازدواج نکنند و از ترک تحصیل آنها جلوگیری شود . 

3- مشکلات سیستمی مدارس را برطرف کرده و سطح کیفیت و امکانات آموزشی بالاتر ببرند . 

4- جامعه به خانواده هایی که از نظر مالی سطح پایینی دارند کمک‌های اقتصادی بکند ، هزینه های تحصیل برای فرزندان آنها کاهش دهند و وسایل مورد نیاز مانند قلم و دفتر و ...برای کودکان فراهم کنند .

خانواده چه نقشی در جلوگیری از ترک تحصیل فرزندان خود دارد ؟

خانواده و علی الخصوص مادر نقش بسیار مهم و بسزایی در تربیت و پرورش فرزندان دارند ، خانواده باید شرایط پر از آرامش و دلگرمی و محبت را برای فرزندان خود فراهم کنند تا آنها به فکر ترک تحصیل نیفتند ؛ حال ممکن است خانواده ها نتوانند تصمیم فرزند خود را برای ترک تحصیل تغییر دهند پس در این صورت لازم است از روانشناس نوجوان کمک بگیرند .

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با روانشناس آنلاین گپچه به راحتی در تماس باشید. 

بیشتر بخوانید:

افزایش سرعت تست زنی با چند تکنیک کاربردی

روش های مطالعه موثر و کاربردی

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج