چگونگی نحوه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد


چگونگی نحوه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد

آیا تابه حال با فردی که مشکوک به اعتیاد است از نزدیک برخورد کرده اید؟ یا تابه حال شک به اعتیاد شوهر خود داشته اید؟ چگونه با او رفتار کرده اید؟ آیا نوع برخورد شما با آن فرد باعث شده که او به فکر درمان بیفتد؟

اگر با فرد مشکوک به اعتیاد برخورد درستی نداشته اید بهتر است بدانید که، اعتیاد زندگی فرد معتاد را از تمامی جهت ها درگیر خود میکند و همچنین مشکلاتی برای زندگی اطرافیان به وجود خواهد آورد و فقط و فقط با تصمیم جدی برای ترک اعتیاد میتوان از این بیماری نجات پیدا کرد.

برای دریافت مشاوره اعتیاد با مشاوران گپچه کلیک کنید.

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که متوجه اعتیاد و شک به اعتیاد همسر و یکی از افراد خانواده خود شده اید و یا با فهمیدن این موضوع بسیار ناراحت و نگران شده اید، در این مواقع بهتر است اطلاعاتتان را درمورد اعتیاد به مصرف مواد مخدر بالا ببرید تا به راحتی بتوانید علائم آن را بشناسید و تشخیص دهید که آن فرد اعتیاد دارد یا خیر.

زمانی که متوجه شدید یکی از افراد خانواده تان اعتیاد دارد ممکن است با خود فکر کنید که هیچ کاری از دستتان برنمی آید تا برای درمان آن انجام دهید، باید بگوییم که این فکر کاملا اشتباه است زیرا در این شرایط لازم است از خود چند سوال بپرسید، که این سوالات عبارتند از:

1. در فرد معتاد چه نشانه هایی را مشاهده کرده ام؟

انجام چه کارها و رفتارهایی در فرد معتاد باعث شده که به او شک کنم؟ شاید رفتارهای او بخاطر وجود مشکلات و اتفاقات اخیر در زندگی اش بوده و هیچ ربطی به اعتیاد ندارد، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با این نشانه ها اطلاع داشته باشید.

نشانه های وجود اعتیاد در فرد مشکوک به اعتیاد

نشانه هایی که میتوانیم به وجود اعتیاد در فرد مشکوک شویم؟

- تغییر کردن خلق و خوی فرد:

آیا فرد نسبت به قبل پرخاشگر و عصبی تر شده است؟ آیا آشفته تر به نظر میرسد؟

- اختلال در شغل و تحصیل او بوجود آمده است:

آیا مانند سابق کارها و تکالیفش را به موقع و مرتب انجام نمیدهد؟ آیا بیشتر از قبل مرخصی یا استعلاجی میگیرد؟ آیا رفتارها و بی انگیزگی او باعث شده در کار و تحصیلش اختلال ایجاد شود.

- مخارج او بیشتر شده است:

آیا او از اطرافیان خود مدام پول قرض میگیرد؟ آیا شما در این مدت شاهد گم شدن پول هایتان در خانه شده اید؟ 

- بیماری های روحی و جسمی جدید:آیا آن فرد اخیرا دچار بیماری های جدیدی شده است؟ یا شدت بیماری های گذشته اش بیشتر شده است؟

مقالات مرتبط: شوهر معتاد و نحوه رفتار با اعتیاد شوهر

2. نحوه‌ی برخورد با فرد مشکوک به اعتیاد:

توجه داشته باشید که آیا این اعتیاد زندگی فرد را دچار مشکلات فراوان کرده است، زیرا این مسئله از مهم ترین علائم اعتیاد میباشد و ببینید که اعتیاد چه تاثیراتی در زندگی ان فرد داشته است، تاثیراتی مانند:

• بی مسئولیت شدن فرد نسبت به امور زندگی اش
• مشارکت نکردن فرد فرد در کارهای محبوب اش
• نرفتن به مدرسه یا سر کار 
• خواب زیاد، که باعث میشود از انجام کارهایش عقب بماند.
• جریمه های زیاد در رانندگی به علت مصرف مواد مخدر
• بازداشت شدن فرد توسط پلیس بخاطر رفتارهای نادرست در اجتماع

3. آیا علت اعتیاد فرد مشکوک به اعتیاد را می دانم؟

گاهی ممکن است فکر کنید که فرد معتاد بخاطر عمل جراحی که داشته و داروهای آرامبخش و مسکن زیاد استفاده کرده، به سمت مصرف مواد مخدر رفته یا فرد بخاطر استرس و اضطراب زیاد به اعتیاد دچار شده است؛ اینکه فرد به سمت مصرف مواد مخدر رفته است علتی دارد که اگر ریشه ان را شناسایی کنید خیلی بهتر میتوانید برای درمان به او کمک کنید.

نحوه رفتار با فرد مشکوک به اعتیاد و صحبت درباره نگرانی هایش

4. چگونه میتوانم با فرد مشکوک به اعتیاد درباره‌ی اعتیادش و نگرانی هایم صحبت کنم؟

با خونسردی کامل و بدون ترس از اینکه نکند زمانی که قرار است راجع به اعتیادش با او صحبت کنم از خانه دور شود یا فرار کند با او صحبت کنید؛ با صمیمیت زیاد سعی کنید به آرامی و مهربانی درباره ی مشکل پیش آمده با او حرف بزنید؛ ممکن است او گارد بگیرد ولی شما خونسردی خود را حفظ کنید و به او امید بدهید که تنهایش نمی گذارید و در کنار او خواهید بود تا بهبود بیابد؛ از مراکز ترک اعتیاد کمک بخواهید و مشورت بگیرید.

با رعایت توصیه های زیر میتوانید هم به خود و هم به فرد مشکوک با اعتیاد کمک کنید:

• زیاد از حد به او پول ندهید.

• سعی کنید شرایط زندگی به گونه ای باشد که اعتیاد برای فرد یادآوری نشود.

• به گونه ای رفتار نکنید که فرد معتاد بهانه پیدا کند تا دوباره به سمت مصرف مواد مخدر برود.

• به او احترام بگذارید و محبت کنید و کمکش کنید درمان را آغاز کند.

• با عصبانیت و طعنه و کنایه با او رفتار نکنید زیرا فرد معتاد ممکن است گارد بگیرد و درمان اعتیاد خود را پس بزند.

• با او صحبت کنید که هدف و برنامه درستی برای ادامه ی زندگی اش مشخص کند، به او بگویید که سلامتی اش برای شما خیلی مهم است.

• نظر فرد مشکوک به اعتیاد را درباره ی مواد مخدر و اعتیاد بپرسید تا به او بفهمانید که مصرف مواد چقدر برای سلامتی و زندگی او خطرناک است، از او بپرسید که چه کمکی از شما میخواهد و به چه چیزهایی نیاز دارد و همچنین برای بستری شدن فرد مشکوک به اعتیاد در مراکز ترک اعتیاد اقدام کنید.

سوالاتی که لازم است از فرد مشکوک به اعتیاد بپرسید:

سوالات مهم و ضروری برای پرسش از فرد مشکوک به اعتیاد

1. آیا می دانی که خانواده مان چقدر نگران زندگی و سلامتی تو هستند و چقدر تورا دوست دارند؟

با فردی که دچار اعتیاد شده است به آرامی و با دلسوزی و مهربانی صحبت کنید و بدون اینکه در لحن تان تحقیر و کنایه باشد به او بگویید که چقدر همه او را دوست دارند و زندگی و سلامتی اش برای افراد خانواده خیلی مهم است، اگر او مهربانی و صداقت و دلسوزی شما را ببیند قطعا با شما درد و دل خواهد کرد، به شما اعتماد میکند و با شما برای درمان همراه خواهد شد.

2. آیا می دانی دچار چه مشکل بزرگ و خطرناکی شده ای؟

از او درباره ی اعتیاد و مصرف مواد بپرسید تا متوجه شوید که نظرش راجع به مواد مخدر چیست، اینگونه شما متوجه خواهید شد که آگاهی او درباره ی مواد مخدر و اعتیاد تا چه اندازه است و برای آغاز درمان چه اندازه به کمک شما احتیاج دارد.

3. آیا تا کنون تلاش کرده ای که اعتیاد خود را کنار بگذاری؟

تمامی افرادی که مواد مخدر مصرف میکنند برای یکبار هم که شده برای ترک اعتیاد خود اقدام و تلاش کرده اند ولی به تنهایی نتوانستند از پس این مشکل برآیند؛ به همین دلیل زمانی که شما این سوال را از او بپرسید باعث میشود فرد امید پیدا کند که کسی هست تا به او کمک کند و در کنار او باشد و از او پشتیبانی کند تا درمان و ترک اعتیاد خود را شروع کند.

4. آیا تاکنون فکر کرده ای که از اطرافیان خود برای ترک اعتیاد کمک بگیری؟

با پرسیدن این سوال فرد متوجه میشود که برای او ارزش و احترام قائل شده اید و شرایط او را درک کرده اید، به او می فهمانید که میتواند روی کمک شما حساب کند و درمان خود را آغاز کند.

5. چگونه میتوانم به تو کمک کنم؟

برای اینکه بتوانید به فرد معتاد نزدیک شوید و او را از تنهایی خود بیرون بکشید باید از او بپرسید که چگونه میتوانم به تو کمک کنم؟ اکثر افراد معتاد فکر میکنند که اگر مشکل شان را مطرح کنند کسی نیست که آنها را یاری کند ولی اگر این سوال را از آنها بپرسید درواقع این فکر و خیالات را از او دور کرده اید و فرد خود را برای درمان آماده میکند و دست نیازش را به سمت شما دراز خواهد کرد تا دستانش را بگیرید و به او کمک کنید تا درمان شود.

نوع برخورد و رفتار با یک فرد معتاد باید چگونه باشد؟

در برخورد با فرد معتاد چگونه رفتار کنیم؟

زمانی که متوجه شدید فردی از خانواده تان دچار اعتیاد شده است باید اینگونه با او برخورد کنید؛

1. سعی کنید هیجانات خود را کنترل و مدیریت کنید:

در اولین قدم لازم است که در برخورد با فرد مشکوک به اعتیاد، هیجانات خود را کنترل کنید زیرا اگر با هیجان بخواهید تصمیم بگیرید قطعا به اشتباه برخورد میکنید و قضاوت درستی نخواهید داشت و در نتیجه با خشم و حس منفی فرد مشکوک به اعتیاد روبه رو خواهید شد.

2. اطلاعات خود را راجع به فرد مشکوک به اعتیاد و مواد مخدر بالا ببرید:

سعی کنید آگاهی تان را نسبت به فرد مقابل بالا ببرید ولی اگر آگاهی کافی درباره ی آن فرد و مواد مخدر ندارید بهتر است که هیچ تصمیمی نگیرید و از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید.

3. سعی کنید روابط صمیمی تری با فرد مشکوک به اعتیاد برقرار کنید:

صحبت کردن با فردی که اعتیاد دارد کمک بزرگی به اوست، گاهی ممکن است فرد اصلا اعتیاد نداشته باشد و تمامی تغییرات در رفتارهای او به علت فشارهای روحی و روانی و مشکلات زندگی اش باشد و زمانی که شما با او صحبت میکنید به او می‌فهمانید که در کنارش هستید و او تنها نیست، روابط بهتری با شما برقرار میکند.

4. کمک گرفتن از خانواده و دوستان نزدیک:

اگر برای کمک و بهتر کردن شرایط، احساس ضعف میکنید یا اطمینان کافی ندارید بهتر است از خانواده و یا دوستان نزدیکش کمک بگیرید تا آگاهی تان را راجع به فرد معتاد افزایش دهید؛ ولی هرگز در پس و جو و کنجکاوی زیاده روی نکنید زیرا نتیجه خوبی به دنبال نخواهد داشت.

5. مشورت با یک روانشناس با تجربه:

برای گرفتن بهترین تصمیم میتوانید با یک روانشناس با تجربه در زمینه اعتیاد مشورت داشته باشید زیرا شرایط اعتیاد برای هر فرد معتاد با دیگری بسیار فرق دارد؛ تنها یک مشاور یا روانشناس میتواند آن شرایط را تشخیص دهد و فرد را درمان کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی اعتیاد و فرد مشکوک به اعتیاد ودریافت مشاوره آنلاین با متخصصان گپچه در این لینک در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

ترک تریاک و نگاهی بر بهترین راه کارهای ترک تریاک و درمان آن

ترک متادون و بررسی بهترین روش های ترک اعتیاد به آن

ترک ریتالین و معرفی بهترین روش ها برای رهایی از آن

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج