ترک خود ارضایی و چگونه خود ارضایی خود را درمان کنیم؟


ترک خود ارضایی و چگونه خود ارضایی خود را درمان کنیم؟

در ابتدا بهتر است بدانیم که خود ارضایی چیست؛ به یکی از شیوه های تحریک شدن خانم یا آقا از نظر جنسی گفته میشود که در انجام این تحریک جنسی اصلا احتیاجی به نفر دومی وجود ندارد و خود فرد با به تحریک در آوردن اندام های جنسی خود میتواند به ارگاسم برسد.

خودارضایی در برخی انسان ها و همچنین پستانداران نیز اتفاق می‌افتد که اغلب در میان انسان ها شایع است و هیچکس نمیتواند بگوید که دقیقا چه میزان از افراد جامعه به خودارضایی دچار میشوند.

خود ارضایی ربطی به سن یا مجرد و متاهل بودن فرد ندارد، هر انسانی در هر سن و شرایط تاهل ممکن است به انجام خود ارضایی دست بزند و لازم بذکر است که؛خودارضایی‌هایی که بطور پیوسته و طولانی شکل میگیرند باعث بوجود آمدن مشکلات و عوارض خطرناکی برای فرد میشوند و فرد بعد از خود ارضایی احساس شرمندگی و گناه میکند و از نظر روحی و روانی فشار سختی به او وارد میشود، که این احساس و فشار ممکن است اختلالاتی را در زندگی او بوجود آورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاوره جنسی آنلاین گپچه کلیک کنید.

در ادامه این مطلب سعی داریم شما عزیزان را با خود ارضایی و عوارضی که به دنبال خواهد داشت و همچنین ترک خودارضایی بیشتر آشنا کنیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید:

چه علائمی نشان دهنده اعتیاد به خودارضایی میباشند؟

اگر فردی بطور نرمال دست به خود ارضایی بزند باید بداند که عمل او هرگز اعتیاد به خودارضایی محسوب نمیشود، گاهی نیز فرد علائمی را که در قسمت زیر ذکر خواهیم کرد را دارد که اعتیاد محسوب میشود، پس حتما لازم است از یک روانشناس متخصص برای شناسایی علائم و درمان آن کمک بگیرد، علائم خودارضایی عبارتند از:

- اگر فرد بعد از خود ارضایی احساس گناه داشته باشد

- اگر فرد بخاطر انجام خودارضایی از جمع و دوستان دور شود

- اگر فرد خودارضایی را نسبت به رابطه جنسی با همسر بیشتر دوست داشته باشد

- اگر فرد در طول روز مدام به خودارضایی فکر میکند

- اگر فرد حس و حال انجام هیچ کاری را ندارد ولی فقط حس انجام خودارضایی را دارد

- اگر خودارضایی و فکر آن، در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کرده باشد

-  اگر فرد بخاطر دور شدن از افکار منفی دست به خودارضایی میزند

نکته: ممکن است فرد برخی از علائم گفته شده را داشته باشد ولی اعتیاد محسوب نشود، در اینجا تشخیص فقط و فقط با کمک درمانگر یا همان سکس تراپیست امکان پذیر است.

دلایل خود ارضایی و راههای ترک آن

دلیل خود ارضایی افراد چیست؟

طبق تحقیقات انجام شده دریافتیم که انجام خودارضایی دلایل متفاوتی دارد که کاملا ریشه دار هستند و افراد با فهمیدن دلایل آن بهتر میتوانند برای درمان خود ارضایی اقدام کنند.

1. فرد شریک جنسی ندارد یا شریک جنسی در کنار او نیست

اگر مرد شریک جنسی درکنارش نباشد یا شریک جنسی نداشته باشد ممکن است خودارضایی کند که این مورد، از اصلی ترین دلایل خودارضایی مردان مجرد به شمار میرود یعنی در پسران (نوجوان و جوان) و مردان مجرد بیشتر اتفاق می افتد، مردان متاهل معمولا شریک جنسی(همسر) را درکنار خود دارند و این مورد برای آنها تا حدودی کاربرد ندارد ولی نمیشود گفت اصلا خودارضایی نمیکنند زیرا گاهی افراد با داشتن روابط جنسی منظم نیز باز هم خودارضایی میکنند.

2. عدم رضایت زندگی زناشویی و روابط جنسی

از دیگر موارد خودارضایی رضایت نداشتن زن یا مرد از زندگی زناشویی خود و همچنین روابط جنسی شان میباشد یعنی اگر فرد به اندازه ی کافی از روابط جنسی با همسر احساس لذت بخشی نداشته باشد ممکن است خودارضایی کند، این مورد در افراد متاهل اتفاق می افتد و از مهم ترین دلایل خودارضایی افراد متاهل به شمار میرود که گاهی منجر به طلاق میشود.

3. وجود رفتارهای وسواسی به اجبار

فرد در این مورد به دلیل رفتارهای وسواسی، توانایی مقابله با خودارضایی را ندارد و مجبور میشود که خودارضایی کند و از کنترل او خارج است، هیچ لذتی نیز از این کار نمی برند و فقط به دلیل اعتیاد به خودارضایی چنین کاری را به اجبار انجام میدهند؛ روانشناسان وبسایت گپچه برای چنین افرادی ترک خود ارضایی را به شدت ضروری میدانند، زیرا ممکن است با انجام مداوم خودارضایی صدمات جبران ناپذیری به خود وارد کنند.

4. وجود استرس شدید یا وجود بیماری های جسمی مربوط به خودارضایی

افرادی که بخاطر تحصیل یا شغل شان استرس شدیدی را تحمل میکنند ممکن است برای برطرف کردن استرسشان خودارضایی کنند که این مورد بیشتر در دختران و پسران مجرد اتفاق می افتد و بعد از اینکه خودارضایی کردند استرسشان بسیار کمتر از قبل خواهد شد و مسلما نمیخواهند خودارضایی را ترک کنند زیرا باعث شده استرس در آنها کمتر بشود و فکر میکنند اگر آن را ترک کنند نمیتوانند استرس خود را کنترل کنند که کاملا فکر غلطی میباشد زیرا با کمک راهکارهای یک روانشناس، درمانگر میتوانند هم استرس و هم خودارضایی خود را کنترل و برطرف کنند.

گاهی افرادی که به بیماری های گوناگونی دچار هستند نیز بصورت شدیدتری نسبت به سایر افراد خودارضایی را انجام میدهند زیرا خودارضایی باعث میشود گلبول های سفید خون فرد افزایش یافته و سیستم ایمنی بدن او در برابر بیماری مقاوم تر شود.

5. وجود اختلالات جنسی گوناگون

جدا از موارد ذکر شده وجود سایر اختلالات جنسی دیگر سبب انجام خودارضایی در افراد اعم از؛ (زن و مرد) میشود.

حتما بخوانید: درمان زود انزالی و آنچه درباره ی آن نمی دانید ؟

خودارضایی چه تاثیرات و عوارضی برای بدن فرد دارد؟ 

خودارضایی از نظر جسمی و فیزیکی بر بدن فرد تاثیرات منفی خواهد داشت که در این قسمت به آنها اشاره خواهیم کرد؛

1. باعث سستی عضلات و پایین آمدن سطح سلامت بدن فرد میشود

تولید کردن مایع منی به مدت یک هفته در آقایان طول میکشد و مدت زمان تولید منی در افراد مختلف فرق دارد در فردی زودتر از یک هفته و در فردی دیرتر از یک هفته تولید منی صورت میگیرد و کیفیت مایع منی، بستگی به میزان مصرف پروتئین و مواد معدنی و غذاهای سالم در فرد دارد و افرادی که خودارضایی را ترک میکنند کیفیت منی خود را بالاتر میبرند، انجام خودارضایی و خروج مایع منی از بدن بطور مداوم باعث بوجود آمدن انواع بیماری خواهد شد.

2. پوکی استخوان و کاهش سلامت استخوان ها

کسانی که در طول هفته حداقل 8 تا 10 بار به مدت 6ماه متوالی خودارضایی انجام دهند قطعا دچار پوکی استخوان شدید خواهند شد زیرا خودارضایی طولانی مدت باعث کاهش کیفیت آن قسمت از استخوان، که (فسفر و کربن و مواد معدنی) را دربرگرفته میشود و همین امر سبب میشود که فرد در مواقع راه رفتن حس کند استخوان هایش صدا میدهند که در بزرگسالی این عوارض شدید تر خواهند شد، پس بهتر است برای ترک خودارضایی هر چه زودتر اقدام کنید.

3. تغییر در چهره و لاغر شدن زیاد صورت فرد

اگر زیبایی چهره برایتان پر اهمیت است باید بدانید که خودارضایی تاثیرات بسیار بدی بر روی چهره افراد میگذارد به این صورت است که؛ فردی که خودارضایی میکند صورتش نامتقارن و گونه هایش بسیار لاغر و باریک میشود و جوش هایی در ناحیه پیشانی و گونه خواهد زد و صورتی زشت خواهد داشت و همچنین لک و آکنه در صورت او بسیار زیاد میشوند.

4. خستگی و بیحالی و ضعف مداوم

فردی که خودارضایی میکند مدام خسته و بیحال است و ماهیچه های او درد خواهند داشت و در این میان اگر مجبور به کار کشیدن از ماهیچه هایش بشود  صدمه بسیار جدی به او وارد میشود.

5. وارد شدن صدمات جدی به آلت تناسلی (زن و مرد)

خودارضایی مداوم باعث بروز صدمات جدی به آلت تناسلی آقایان و خانم ها شده و نوعی بیماری در مردان بوجود بیاورد به نام (پیرونی: یعنی کج شدن و انحراف آلت تناسلی در مردان) و اگر بعد از مبتلا شدن به این بیماری هم اقدام به ترک خودارضایی بکنند باز درمان نخواهد شد، در زنان نیز باعث (تیرگی واژن و شل شدن آن و عدم زیبایی اندام تناسلی) میشود.

6. اختلال در رابطه ی جنسی با همسر

افرادی که بطور مداوم خودارضایی میکنند به مرور زمان بدنشان به واکنش های انفرادی(به تنهایی)عادت میکند و به روابط جنسی با همسر واکنشی نشان نمیدهند و روابط جنسی با همسر برایتان تکراری و خسته کننده شود که همین امر باعث فروپاشی زندگی شان شده و منجر به طلاق میشود.

عوارض خود ارضایی ازنظر روحی و روانی

عوارض خودارضایی از نظر روحی و روانی چگونه است؟

اکثر افراد با انجام خودارضایی، علاوه بر صدمات جسمی و فیزیکی ؛ صدماتی از لحاظ روحی و روانی بر افراد میگذارد یعنی: افراد بخاطر دین و مذهبی که دارند بعد از خودارضایی دچار احساس گناه میشوند و خود خوری میکنند و مدام خود را سرزنش میکنند و از نظر روحی باعث بوجود آمدن موارد زیر در فرد میشود؛

1. باعث حواس پرتی وکاهش قدرت یادگیری و حافظه در فرد میشود

خودارضایی مداوم سبب کاهش تمرکز فرد شده و افرادی که در حال تحصیل هستند و خودارضایی میکنند شاهد کاهش نمرات خود میباشند و همچنین سایر افرادی که با خودارضایی اعتیاد دارند، دچار فراموشی میشوند بطوریکه موارد کوتاه را هم از یاد میبرند و با خود فکر میکنند این فراموشی نشانه هایی از آلزایمر است ولی کاملا اشتباه است و برای افزایش قدرت یادگیری و تمرکز و حافظه خود بهتر است به دنبال درمان خودارضایی باشند.

2. انزوا طلبی و فاصله گرفتن از اطرافیان و جامعه

خودارضایی شدید باعث میشود فرد گوشه گیر شود، بخواهد مدام تنها باشد و از دوستان و جامعه دوری کند مسلما فرد به مرور دچار افسردگی میشود و دراین صورت روابط اجتماعی صحیحی در جامعه نخواهد داشت.

3. عدم خوشحالی و لذت از زندگی

خودارضایی باعث افسردگی میشود و از عوارض  افسردگی میتوان به ناتوانی در بدست آوردن شادی و لذت اشاره کرد، بطوری که هیچ کاری باعث خوشحالی فرد نمیشود و هیچ گونه احساسی در او وجود ندارد یعنی فکر و عقل فرد منجمد میشود.

4. پرخاشگر و بداخلاق شدن فرد

پرخاشگری از عوارض خودارضایی میباشد، پرخاشگری درواقع یک حالت عصبی است که فرد از نظر عاطفی یا جسمی امکان دارد به دیگر افراد صدمه بزند، در مواقع پرخاشگری با حرف هایی که در کنترل خودشان نیست، دیگران را آزار میدهند و از حد و مرز فراتر میروند،افراد زمانی که خودارضایی میکنند عصبی میشوند و عصبانیت خود را بصورت پرخاشگری بیرون میریزند.

5. عدم اراده محکم و قوی در تصمیم گیری ها

انسان نیازمند یک مثلث(انگیزه و هدف و نیاز)میباشد، فردی که خودارضایی مداوم دارد،توانایی درک و چیدن این سه عامل را در کنار یکدیگر ندارد و در اراده خود دچار ضعف شده و زمانی که خودارضایی میکند نادم و خجالت زده میشود و همان موقع تلاش میکند خودارضایی را کنار بگذارد حال ممکن است بخاطر ضعف اراده اش نتواند به ترک خودارضایی بپردازد که این ضعف در تصمیمات دیگر زندگی اش نیز خود را نشان میدهد و باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد.

چگونگی ترک خود ارضایی و راههای درمان خود ارضایی

چگونگی ترک و درمان خودارضایی

1. گفتگو درمانی

با کمک یک درمانگر، ریشه ی مشکل خود را پیدا کرده و علت آن را شناسایی کنید تا با کمک و شناخت آن بهتر بتوانید مسیر درمان را طی کنید.
درمانگر سعی میکند در میان گفتگو در مورد مسائل زیر سوالاتی از شما بپرسد؛ 

- زمانی که خودارضایی میکنید چه احساس و رفتاری  دارید؟

- بعد از خودارضایی دچار چه مشکلاتی شده اید؟

- در حال حاضر چه مشکلات و فشارهایی را در زندگیتان دارید؟

- در گذشته چه ناراحتی یا شکست و ... را تجربه کرده اید؟ 

پاسخ شما به این سوالات کمک بزرگی به درمانگرتان میکند و ریشه ی مشکل شما را پیدا کرده و راهکار صحیحی برای درمان خودارضایی شما ارائه خواهد کرد و به این نکته توجه کنید که؛ تمامی صحبت های شما با درمانگرتان کاملا محفوظ خواهد ماند و با خیال راحت میتوانید مشکلات خود را بازگو کنید.

2. دارو درمانی

دارویی برای رفتارهای اجباری مثل: خودارضایی وجود ندارد ولی اگر تشخیص داده شود که خودارضایی شما بخاطر بیماری هایی مانند: افسردگی، اختلال دوقطبی، اضطراب و استرس باشد برای رفع این بیماری ها داروهایی برایتان تجویز خواهد شد که به کنترل خودارضایی نیز کمک خواهند کرد. 

برای ارتباط با کارشناسان گپچه و دریافت مشاوره روان‌شناسی در تمام زمینه های روانشناختی با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

تست میل جنسی ( شما چه میزان تمایل جنسی دارید ؟ )

اضطراب جنسی و راه های غلبه بر آن

فوت فتیش و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج