چطور با نوجوانی که دوست مجازی دارد رفتار کنیم؟


چطور با نوجوانی که دوست مجازی دارد رفتار کنیم؟

احساسات زودگذر، دوستان مقطعی و تغییرات مکرر در رفتار از بارز ترین ویژگی های نوجوانان دختر و پسر می باشد. نوجوانان در این سنین با طیف بسیاری از هم سن و سالان خود آشنا می شوند و با آن ها ارتباط برقرار می کنند که عمدتا نیز در مدرسه و دبیرستان ها می باشد.

برخی از نوجوانان به جهت بروز احساسات نوجوانانه و حس کنجکاوی که به صورت ذاتی در ایشان وجود دارد اقدام به برقراری ارتباط با جنس مخالف خود می نمایند و احساسات مختلفی را تجربه می کنند.

دختران در 9 سالگی و پسران در 13 سالگی به سن بلوغ جنسی می رسند و از نظر دینی نیز به سن تکلیف رسیده و مکلف می گردند. با رسیدن به سن تکلیف برخی شرایط و چهارچوب ها برای دختران و پسران معین می گردد که بایستی به آن ها پایبند باشند.

از مهم ترین مبطلاتی که برای نوجوانان وجود دارد، ارتباط با جنس مخالف است که از نظر دین مبین اسلام ایراد داشته و فعل حرام تلقی شده است؛ بدین معنی که هرگونه انجام ارتکاب به آن ممنوع می باشد.

خوشبختانه در مدارس و کلاس هایی که در گوشه و کنار برگزار می گردد تلاش شده است تا این نکات به نوجوانان انتقال داده شده و آن ها را آگاه نمایند. اما به سبب وجود شرایط مختلف در زندگی افراد و میزان اعتقادی که آن خانواده به مسائل دینی و مذهبی دارند امکان آگاه شدن نوجوانان از این نکات، متفاوت می باشد.

در هرصورت صحبت کردن با فرد نامحرم (غیر همجنس) حرام می باشد و باید از ارتکاب به این عمل دوری نمود اما در صورتی که نوجوان ما ناخواسته در این دام افتاده باشد، چگونه باید با او رفتار کرد؟

آیا باید به صورت چکشی و تند با وی برخورد نمود یا اینکه به کلی چشم های خود را بر روی آن ببندیم؟

جهت ارتباط با مشاوره نوجوان و راهنمایی از متخصصان گپچه با ما در تماس باشید.

نحوه برخورد با نوجوانی که دوست پسر دارد

نحوه برخورد با نوجوانی که دوست پسر دارد چگونه است؟

رفتار مناسب با دختری که دوست پسر دارد به چه نحوی باید صورت گیرد و سوالات دیگر که در ادامه به صورت کامل به آن ها خواهیم پرداخت.

احساسات زودگذر نوجوانی

دوران نوجوانی را همه به دوران فوران انرژی در افراد می شناسند، در راستای رسیدن به بلوغ جنسی و همچنین قوی تر شدن جسم دختران و پسران، انرژی درونی آن ها  به صورت فزاینده ای بالاتر می رود و این دوران است که به مرور، شخصیت نوجوان را شکل می دهد.

به سبب نفوذ تکنولوژی در تمامی قسمت های زندگی روزمره ما و همچنین در دسترس بودن تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی شرایط برای برقراری ارتباط میان هم سن و سالان هم جنس و البته غیر هم جنس مهیا است. از این رو نوجوانان بسیار در معرض لغزش و حرکت به سوی جنس مخالف هستند که عمدتا نیز از روی کنجکاوی صورت می پذیرد.

این عمل به خودی خود اشتباه است و بهتر است که به فکر پیشگیری از این پیشامد باشیم تا اینکه نوجوان را به حال خود رها کرده و پس از بروز اتفاق، تلاش برای گذر نمودن از این چالش را نماییم. نکته حائز اهمیت برای والدین جدا از اینکه نوجوانشان وارد این روابط شده یا خیر، دوست بودن و به صورت عامیانه رفیق بودن با دختر یا پسر نوجوان خود است.

حتما بخوانید: روانشناس نوجوان چه کمکی میتواند به خانواده ها کند؟

نوجوانی که دوست پسر دارد و تاثیر دوست بودن پدر با نوجوان

رفیق بودن با نوجوان سبب می گردد که رابطه عاطفی قوی بین والدین و نوجوان شکل گرفته و دختر یا پسر برای بیان مشکلات و نیاز های خود احساس ترس نداشته باشد و به راحتی با والدین خود صحبت نماید.

البته این راحت بودن در گفتگو به معنای زیر پا گذاشتن تمامی حد و حدود و مرز ها نیست و احترام به والدین باید در همه حال رعایت شده و به نوجوانان و کودکان که در آینده وارد این مرحله می شوند آموزش داده شود.

تاثیر رفیق بودن با فرزند بر نحوه رفتار با نوجوانی که دوست مجازی دارد بسیار بالاست، تصور کنید که نوجوان شما چه دختر و چه پسر با جنس مخالف خود برای اولین بار ارتباط پیدا می کند و حسی عجیب و غریبی در او شکل می گیرد.

در این موقعیت اگر با فرزند خود دوست و رفیق باشیم، ایشان نیز می توانند بدون ترس این تجربه را برای والدین خود ابراز نمایند و والدین نیز می توانند با ملایمت و حس دوستی که وجود دارد به ترسیم این روابط پرداخته و نوجوان خود را آگاه نمایند.

این مورد ساده ترین حالت است که ممکن است اتفاق افتاده و با گفتگو حل شود، اما در بیشتر مواقع چنین چیزی وجود نداشته و متاسفانه اکثر نوجوانان ما در دام ارتباط با نامحرم و غیر همجنس افتاده و بعضا نیز دچار مشکلاتی می گردند.

برخورد خشن و تنبیه اولین موردی است که به فکر والدین می رسد اما باید بگوییم که این تصمیم بدترین تصمیم است چرا که می تواند اثر کاملا عکس گذاشته و منجر به لجبازی نوجوان ما گردد. نصحیت کردن های مکرر نیز می تواند منجر به خسته شدن نوجوان ما شده و ایشان را به ادامه دادن رابطه خود با جنس مخالف به صورت پنهانی سوق دهد.

بهترین راه برای خارج کردن نوجوان از این شرایط صحبت کردن صمیمانه و دوستانه با او بوده و همچنین آگاه کردن وی از شرایط و اتفاقاتی که ممکن است در آینده برای وی اتفاق بیفتد، می باشد. نوجوانان به دلیل ضمیر پاکی که دارند اگر با والدین خود دوست و رفیق باشند از شرایط آگاه شده و ارتباط خود را قطع می کنند.

متاسفانه میزان سوء استفاده از این احساسات پاکی که در دوران نوجوانی رخ می دهد بالاست و دختران نیز قشری هستند که ضربه زیادی از این روابط غلط دریافت می کنند.

رفتار مناسب با پسری که دوست دختر دارد می تواند به آینده وی کمک بسیاری نماید. بهتر است که ابتدا شرایط سنجیده شود و اگر قصد از ارتباط گرفتن ازدواج می باشد، خانواده ها نیز مطلع گردند.

شرایط جامعه و به خصوص شرایط اقتصادی، سبب شده است که سن ازدواج در بین جوانان بسیار بالا رفته و حتی وارد مرحله میانسالی گردد، حال کم تر موردی اتفاق می افتد که در سنین نوجوانی هر دو طرف شرایط ازدواج را داشته باشند. بنابراین بهتر است به جای برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، ابتدا نوجوانان خود را از این مخاطرات به دور نگه داشته و با دادن آگاهی آینده آنان را بیمه نماییم.

توضیح دادن اینکه چقدر روابط می تواند در عین جذاب و لذت بخش بودن، مخرب باشد و بر روح و روان تاثیر منفی بگذارد می تواند نوجوان را از خوردن ضربه های عشقی دور نگه دارد.

سوء استفاده جنسی از اثرات نوجوانان با دوست دختر و پسر

سوء استفاده جنسی

طبق آمار و تجربه هایی که توسط کارشناسان ثبت شده است، عمده روابط بین دو جنس نه تنها برای ازدواج نبوده بلکه عمدتا نیز برای گذراندن اوقات است.

بدترین نوع رابطه در بین نوجوانان با هدف پیدا کردن رابطه جنسی است که می تواند علاوه بر اثرات مخرب فیزیکی که دارد، اثرات روحی و روانی جبران ناپذیری را نیز بر جای بگذارد.

داشتن حس کنجکاوی سبب می شود که برخی نوجوانان اقدام به برقراری ارتباط جنسی با دوست پسر یا دختر خود نمایند که علاوه بر ممنوع بودن شرعی، از لحاظ قانونی و مدنی نیز اشتباه بوده و امری خلاف محسوب می شود.

پس از برقراری ارتباط، هر دو طرف دوستی خود را به هم زده و هر کدام راه دیگری را پیش می گیرند اما آثار مخرب این رابطه تا پایان عمر بر روح و روان هر دو طرف و به خصوص دختران باقی می ماند.

به دلیل اینکه این روابط به صورت پنهانی شکل می گیرند هیچگونه شناختی برای هر دو طرف را به وجود نمی آورند و دختران نیز نمی توانند هدف واقعی طرف مقابل خود را تشخیص دهند. مشکلات جسمی و مشکلات روحی از بزرگ ترین ضربه هایی است که به دختران وارد می شود و بر رفتار آنان اثر سوء می گذارد.

اگر به هر نحوی متوجه این موضوع شدید که نوجوان شما با جنس مخالف ارتباط برقرار کرده است پیش از هرگونه واکنشی که سبب خراب شدن رابطه شما با فرزندتان می شود و اعتماد طرفین را از بین می برد، ابتدا به بررسی شرایط بپردازید.

پیش از همه چیز به بررسی شرایط خانه و خانواده بپردازید، اینکه واقعا رابطه میان شما و فرزندتان صحیح بوده است و او را از لحاظ مادی و معنوی پشتیبانی کرده اید؟ آیا با نوجوان خود، به طور ویژه دختران خود به گونه ای ارتباط داشته اید که محبت را از دیگران گدایی نکنند؟ اگر برای تمامی این سوالات پاسخ قانع کننده داشتید، می توانید وارد مرحله بعدی یعنی پیدا کردن پاسخی برای چرایی به وجود آمدن رابطه میان نوجوان شما و جنس مخالف بپردازید.

به تحقیق و پرس و جو پرداخته و ببینید که واقعا علاقه ای که میان نوجوان شما و دوست وی به وجود آمده حقیقی است یا خیر؟ آیا واقعا قصد طرف مقابل از این رابطه ازدواج است؟ در چه خانواده ای رشد پیدا کرده و بزرگ شده است؟

اگر متوجه شدید که هدف از برقراری این رابطه واقعا ازدواج بوده است به شما تبریک می گوییم، چرا که دیگر نیاز نیست تا نگران سوء استفاده از فرزند خود باشید و می توانید حتی این امر مبارک را تسهیل ببخشید.

ازدواج امری است بسیار مبارک و سفارش شده در دین مبین اسلام و به این طریق هر دو طرف می توانند با فراهم آوردن شرایط زندگی، پس از مدتی به طور رسمی و شرعی ازدواج نموده و دیگر استرس و اضطرابی را از لحاظ خطرات موجود حس ننمایند. 

سوی دیگر این مسئله نیز وجود دارد که ممکن است این روابط در پی حس کنجکاوی و شور و هیجان نوجوانی به وجود آمده باشد. ابتدا با فرزند خود صحبت کنید که چه چیزی سبب شده که برقراری این رابطه با جنس مخالف را قبول کند و هدف وی از این رابطه چیست؟ آیا واقعا هدف آن ها آشنایی بیشتر و ازدواج می باشد یا اینکه صرفا به دلیل هیجان های نوجوانی به وجود آمده است؟

برای ارتباط با مشاور ازدواج و بررسی موقعیت ازدواج نوجوان خود کلیک کنید.

نداشتن رابطه خوب و صمیمی با فرزندان سبب شده است که مشکلاتی برای والدین و نوجوانان دختر و پسر به وجود بیاید. بنابراین در این مرحله می توانید به مشاور نیز مراجعه نمایید و از علم ایشان بهره مند شوید.

روانشناسان و مشاوران به دلیل تحصیل نمودن در این زمینه می توانند کمک شایانی را به شما و فرزندتان نمایند و به عنوان فردی که از این رابطه سودی نخواهد برد می تواند با آزادی عمل بیشتر و ذهن بازتری به این موضوع پرداخته و مشکل را حل و فصل نماید.

مشاوره خانواده می توانند برای یافتن راه حل مناسب به صورت مستقیم با نوجوانان صحبت نمایند یا اینکه در صورت دشوار نبودن شرایط، راه حل هایی را به والدین انتقال دهند تا خود اقدام به گفتگو با فرزندشان نمایند.

بررسی علل عادی شدن روابط دختر و پسری

چه شرایطی سبب شده است تا روابط بین دختر و پسر عادی سازی شود؟

پیشرفت تکنولوژی و عادی سازی روابط

عادی سازی روابط بین دختر و پسر در سنین نوجوانی معضلی است که پس از رواج پیدا کردن تلفن های هوشمند و شبکه های اجتماعی، بسیار فراگیر شده است و خانواده ها کم و بیش با آن درگیر هستند. زیرا در این شبکه هیچ گونه نظارتی وجود نداشته و هر شخصی می تواند با دیگران، چه هم جنس و چه غیر هم جنس ارتباط بر قرار نموده و وارد این روابط غلط شود.

بالارفتن سن ازدواج

از سوی دیگر بالا رفتن سن ازدواج نیز مزید بر علت بوده و نوجوانان و جوانان را به برقراری ارتباط با جنس مخالف و پاسخ دادن به نیاز ذاتی و فطری خود هر چند به اشتباه، سوق داده است.

کم کاری مسئولان و متولیان در امور کشور

بسیاری از مسئولان که فقط به فکر مال اندوزی بوده و فکری اساسی برای ازدواج و معیشت جوانان و نوجوانان نکرده اند، سبب به وجود آمدن این شرایط شده اند. و همچنین قیمت بالای اجناس و کالاها، سبب ترس جوانان برای اقدام نمودن به ازدواج شده است.

نیازهای ذاتی و فطری که در نوجوانان و جوانان وجود دارد

تمایل داشتن به ارتباط با جنس مخالف یک نیاز خدادای است که در وجود همه انسان ها قرار داده شده است و باید به طور صحیح به آن پاسخ داده شود و تنها راه آن ازدواج است.

باید با نوجوانان صحبت نموده و به آن ها آموزش داده شود که برای پاسخ دادن به این نیاز های عاطفی و جنسی نباید تن به روابط غلط داده و طعمه مشاوران غرب گرا برای برقراری ارتباط با جنس مخالف به هر نحوی شوند.

سخت گیری های بی جای والدین

بسیاری از خانواده ها نیز با سخت گیری های بی جا و بی مورد برای امر ازدواج، جوانان و نوجوانان را نا امید نموده و ناخواسته فرزندان خود را وارد مسیر غلط برای پاسخگویی به نیاز های فطری خود می نمایند.

جمع بندی

در نهایت باید بگوییم که بهترین راه برای جلوگیری از شکل گیری روابط غلط اجتماعی میان دختران و پسران نوجوان، آموزش دادن به آن هاست. والدین باید تلاش کنند تا با فرزندان خود دوست و همراه بوده و آن ها را از لحاظ عاطفی و ... پشتیبانی نمایند. بدین صورت دیگر نگاه نوجوانان به بیرون از خانه و طلب محبت از دیگران نخواهد بود.

در صورت اطلاع از وقوع این روابط نیز بهترین راه گفتگو کردن با نوجوان خود و استفاده از مشاوره تلفنی روانشناسی است. پرهیز از برخورد سخت گیرانه و ایجاد تنش با نوجوانان می تواند بهترین نتیجه را در پی داشته باشد، حتی تهدید را به فرصت تبدیل نماید.

بیشتر بخوانید:

 انحرافات دوران نوجوانی و راه مقابله با آن

اضطراب اجتماعی نوجوان و راه های شناخت و درمان آن​

بررسی رفتارهای پرخطر در نوجوانان، علل و راهکارها​

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج