اهمیت مشاوره بعد ازدواج و نقش آن در جلوگیری از طلاق


اهمیت مشاوره بعد ازدواج و نقش آن در جلوگیری از طلاق

ازدواج یک امر بسیار پسندیده است که ائمه و معصومین ما بدان سفارش نموده اند. معمولا پیش از ازدواج زوجین چندین نوبت را برای مشاوره در نظر می گیرند و در جلسات آن شرکت می نمایند و سپس اقدام به عقد و عروسی می نمایند. نکته ای که در اینجا فراموش می شود مشاوره بعد ازدواج است؛ در بیشتر مواقع مشاوره های پس از ازدواج جدی گرفته نمی شوند و در ادامه سبب بروز مشکلاتی در زوج های جوان می گردند. برای دریافت مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده با کارشناس آنلاین گپچه کلیک کنید.

تصور کنید که دو شخص که مدت کوتاهی است با یکدیگر آشنا شده اند، به یکباره ازدواج می نمایند در حالیکه فرهنگ های خانوادگی آن ها با هم متفاوت است؛ اینجاست که مشکلاتی پس از ازدواج نمود پیدا می کنند و متاسفانه همین مشکلات نیز 50 درصد ازدواج ها را به طلاق منجر می نمایند.

طبق آمارها و تحقیقاتی که صورت گرفته، تفاوت فرهنگ بین زوجین باعث بروز اختلافات جدی می گردد و ادامه زندگی را دشوار می نماید. اغلب مشکلات در صورتی که در زمان مناسب به مشاور مراجعه گردد به سادگی قابل حل شدن هستند. اما به دلیل کم اهمیت جلوه دادن مشاوره پس از ازدواج، غالبا این مشکلات ساده گسترده تر شده و متاسفانه به طلاق منجر می گردند.

اگر دچار مشکلات پس از ازدواج شدیم، چه زمانی به مشاوران خانواده مراجعه کنیم؟ احتمالا کم تر کسی اطلاع داشته باشد که مشاوره های پس از ازدواج شامل چه مواردی می باشد در حالی که متنوع هستند.
مشاوره خانواده، زوج درمانی تلفنی، مشاوره زناشویی و جنسی،
خیانت همسر، مشاوره تلفنی و مشاوره کودک از جمله خدماتی است که توسط مشاورین برای مشکلات پس از ازدواج به زوج های جوان ارائه می گردد و نکته مهم برای جلوگیری از بروز مشکلات، بدست آوردن مهارت های لازم برای ادامه زندگی زناشویی می باشد.

بعد از ازدواج چه مهارت های برای زندگی زناشویی نیاز داریم؟

تمام آنچه که باید آن را بیاموزیم این است که بدانیم با همسر خود و دیگر افراد مهم در زندگی چگونه رفتار کنیم و روش خود را با روش خود پیش از ازدواج تغییر دهیم.
مهم ترین قسمت در کسب این مهارت ها، رفتار کردن با دیگران به گونه ای متفاوت است نه اینکه مانند آن ها باشید. به بیان دیگر سخت ترین قسمت این مهارت ها تغییر دادن خود است.

مراجعه به مشاور

زمانی که زوجین به مشاوره پس از ازدواج نیاز پیدا می کنند، تصور این است که در ابتدای زندگی هیچ گونه مشکلی نداشته و پس از گذشت مدت زمانی دچار اختلاف نظر شده اند و مدت هاست که احساس نارضایتی از یکدیگر را دارند. هر یک از زوجین خود یا یکدیگر را سرزنش می نمایند وعامل نارضایتی در زندگی را همسر خود می دانند. هرکدام دیگری متهم نموده و دقیقا نیز نمی دانید که علت اصلی بروز این اختلاف و مشکل چیست و چگونه می توانید آن را برطرف نمایید.

در مواردی که مدت بروز اختلافات طولانی شده، احتمال فکر کردن به طلاق نیز در زوجین وجود دارد و امکان دارد بنابر دلایلی همچون داشتن فرزند، وضعیت خانوادگی خود و همسر یا ترس داشتن از عواقب پس از طلاق اقدام به این کار نکرده باشید. تمامی مشکلاتی که وجود دارد می تواند با مراجعه به مشاور متخصص به خوبی حل شود و شیرینی زندگی را به شما بازگرداند.

حتما بخوانید: مشاوره زندگی چه کمکی میتواند به خانواده ها کند؟

زمان مراجعه به مشاوره بعد از ازدواج

چه زمانی نیاز به مشاوره بعد از ازدواج داریم؟

در صورتی که پس از ازدواج دچار مشکل نشده اید به شما تبریک می گوییم و دیگر نیازی به مراجعه حتمی به مشاور را ندارید اما می توانید برای پیشگیری از بروز اختلافات در آینده جلساتی را به مشاور مراجعه کنید و مهارت های خود را بهبود ببخشید. برای مشاوره مشکلات بعد از ازدواج نشانه هایی وجود دارد که در صورت مشاهده شدن آن ها، شما نیاز به مشاوره خواهید داشت.

- حرفی برای گفتن با همسرتان ندارید

عمده ترین مشکل بین زوجین پس از ازدواج مشکلات در برقراری ارتباط است، در حالی که پیش از ازدواج حرف های مشترک بسیاری داشتند اما به یکباره خط فکری خود را به طور کامل جدا از همسر خود می بینند. مراجعه نمودن به مشاور برای زوج درمانی، سبب خواهد شد تا با بررسی مشکلات ارتباطی بین زوجین تشخیص داده شده راه حل هایی برای رفع شدن اختلافات ارائه گردد.

- برقراری ارتباط منفی با همسر

رفتارهایی همچون بی اعتنایی، قضاوت کردن همسر، فرار از هم صحبت شدن با همسر و... از جمله مثال های ارتباط منفی هستند. گاهی حتی لحنی که در صحبت ها به کار برده می شود نیز سبب آزرده خاطر شدن همسر می گردد و آتش مشکلات را برافروخته می نماید. مشاور با تجربه می تواند در طول جلسات مشاوره به محل مشکلات پی برده و زوجین را در حل مسائل زندگی زناشویی خود راهنمایی نماید.

- پنهان کاری و دروغ

پنهان کاری و دروغ گفتن یکی از بدترین صفاتی است که هر شخص در جامعه و محیط کار خود می تواند داشته باشد و این ویژگی ها در زندگی زناشویی نیز در صورت وجود داشتن سبب بروز مشکلات اساسی بین زوجین می گردند. ضربه اصلی این دو صفت، بر صمیمیت و صداقت داشتن در خانواده است و به مرور نیز مشکلات دیگر را در پی خواهد داشت که مشاوره زناشویی میتواند کمک کننده باشد.

- ترس از صحبت کردن در رابطه با مسائل مختلف زندگی

در طیفی از زوجین ترس از صحبت در مورد مسائل زندگی و مشکلات وجود دارد که در بیشتر موارد نیز مسائل مالی بیشترین سهم را دارند. پس از پول، صحبت درباره مسائل جنسی و رفتار های آزاردهنده همسر، بیشترین موارد اختلاف بین زوجین می باشد که واهمه از بیان نمودن آن دارند. مشاوران در این زمینه تلاش می کنند تا با برطرف کردن چالش ها و شفاف شدن مسائل، از ادامه داشتن این مشکلات جلوگیری نمایند.

- داشتن حس دشمنی به همسر

یکی از بدترین و خطرناک ترین مشکلات پس از ازدواج، پیدا کردن حس دشمنی به همسر خود است. زمانی که با یک فرد ازدواج می کنیم، پذیرفته ایم که ما یک تیم و در کنار یکدیگر هستیم و نباید به دید دشمن به او نگاه کنیم. هر زمانی که این حس در ما به وجود بیاید باید پیش از آنکه ضربات مهلکی به زندگی زناشویی وارد کند، به مشاوره بعد از ازدواج گپچه مراجعه نموده و مشکل را حل و فصل نماییم.

- تغییر دادن همسر

تلاش کردن برای تغییر دادن رفتارهای همسر پس از ازدواج کاری عبس و بیهوده است و نتیجه ای نیز به همراه نخواهد داشت. تنها راه مناسب، ایجاد تغییر در نگرش و ایدئولوژی خود است تا در مواجهه با مسائل مختلف تصمیمات بهتری را بتوانیم اخذ نماییم. مشاوره بعد ازدواج در فرایند خودشناسی بسیار کمک حال بوده و ما را در استفاده از شیوه های مختلف ارتباط گیری با همسر یاری می نماید.

 - داشتن زندگی جداگانه با همسر

برخی از زوجین در حالی که زیر یک سقف هستند اما رفتارهایشان به گونه ای است که گویا زندگی جداگانه ای دارند این افراد ممکن است هیچ صحبتی با یکدیگر نداشته باشند و در کارها نیز به همدیگر کمک نکنند و صمیمیت نیز به کلی از بین رفته باشد و تنها فقط به صورت یک هم خانه با یکدیگر ارتباط داشته باشند، در این مورد نیز مشاوره بعد ازدواج می تواند در بازیابی رابطه عاطفی با همسر راهگشا باشد.

- تغییر در رابطه جنسی

گاهی ممکن است تا در اثر گذر زمان احساس شود که رفتار همسر در روابط جنسی دچار تغییرات محسوس شده است. برای مثال میل جنسی افزایش یا کاهش داشته است و تلاش یک جانبه نیز برای حل آن موثر نیست.
حل نمودن مشکلات جنسی نیز جزو موارد مشاوره مشکلات پس از ازدواج قرار می گیرد و مشاوران می توانند در این زمینه چاره ساز باشند. با توجه به ریشه یابی هایی که صورت گرفته، مشکلات جنسی یکی از عوامل اصلی بروز طلاق بین زوجین می باشد؛ بنابراین پیش از بدتر شدن اوضاع، مراجعه به
مشاوره جنسی ضروری است.

حتما بخوانید: رفتار شناس جنسی کیست و چه زمان باید به آن مراجعه کنیم؟

- بحث نمودن سر مسائل کوچک

برخی از رفتار ها و گفتگو ممکن است باعث رنجیده خاطر شدن همسر گردد و در پی آن نیز بر سر مسائل کوچک سبب بروز اختلاف شود؛ همچون زمان غذا خوردن، زمان خوابیدن، زمان مهمانی رفتن، سفر به مکانی خاص و... در این مورد نیز مراجعه به خدمات مشاوره بعد ازدواج سبب خواهد شد تا راحت ریشه مشکل را شناسایی و برای حل آن چاره جویی نمود.

- اختلاف نظر های مهم

ممکن است که در طول زندگی زناشویی بر مسائلی همچون روابط جنسی، رفت و آمد ها، تربیت فرزندان، مسائل مالی و... با همسر خود دچار اختلاف نظر هایی شویم و به نقطه اشتراکی نیز نرسیم.
مشاوره مشکلات بعد از ازدواج تنها راه حل برای این مورد است که کمک می کند تا نقطه های اشتراک نظرات پیدا کرده و به تفاهم با همسر خود برسیم.

مشاوره پس از ازدواج راهگشا زندگی شما

چرا مشاوره پس از ازدواج می تواند راهگشا باشد؟

در واقع می توان گفت که عمده مشاوران از طریق ایجاد فضایی امن و مطمئن برای صحبت کردن برای زوجین، به صحبت نمودن با آنان پرداخته تلاش در ریشه یابی مشکلات و ارائه راه حلی برای برون رفت از وضعیت حاضر می نمایند. بررسی وضعیت موجود زوجین و هم چنین استفاده از علم و تجربه ای که در این راه کسب نموده اند کمک می کند تا زوجین را به سمت حل مشکلات و برگشت به زندگی یا جدایی و طلاق و ساختن زندگی جدید سوق دهند.

مراجعه به موقع به مشاور بسیار مهم است و غالبا نیز از سوی زوجین مورد بی توجهی قرار می گیرد. تحقیقات نشان می دهند زوجین پس از وخیم شدن اوضاع به مشاوره خانواده مراجعه می نمایند که کار را نیز برای مشاور بسیار دشوار تر می نماید.صبر کردن برای حل شدن خود به خود مشکلات و مراجعه دیر هنگام سبب بدتر شدن اوضاع می شود و اشتباهی است که بسیار به چشم می خورد.

تفاوت های فرهنگی باعث بروز اختلافات جزئی بین زوجین می شود و هر شخص نیز نیاز دارد تا برای حل این مشکل و پیش از وخیم شدن اوضاع به مشاوره بعد از ازدواج رجوع نماید.

به طور کلی داشتن رابطه منظم با یک مشاور در طول زندگی بعد از ازدواج می تواند بسیار به شما کمک کند و از بسیاری از مشکلات جلوگیری و شما را در مواجهه با چالش های زندگی کمک نماید.
مشاوره پس از ازدواج مهارت های ما را بالاتر برده و همچنین دانش ما در مورد علل بروز مشکلات را نیز کامل تر می نمایند تا در صورت برخورد نمودن با هر یک بتوانیم رفتاری مناسب از خود بروز دهیم.

چه دلایلی سبب فروپاشی زندگی بعد ازدواج می شوند؟

ازدواج قسمت کوچکی از تمام زندگی هر شخص است اما تاثیری که دارد را می توان بزرگ ترین عامل عنوان نمود. ازدواج صحیح و درست سبب داشتن آرامش در ادامه زندگی شده و برعکس این قضیه نیز می تواند ضربات جبران ناپذیری را وارد کرده و ادامه زندگی را دچار اختلال نماید، برخی از دلایل هستند که طبق نظر مشاورین سبب فروپاشی نظام خانواده از هم می گردند که به تعدادی از آن ها در ذیل اشاره می شود.

بیکاری

بیکاری و به دنبال آن مشکلات مالی که برای خانواده به وجود می آورد فشار بسیار زیادی را وارد می کند و می تواند سلامت روابط در خانواده را به شدت تحت الشعاع قرار دهد.
طبق نظر متخصصین مشاوره مشکلات پس از ازدواج، فشارهای مالی سبب کاهش اعتماد به نفس در افراد خانواده و به دنبال آن گوشه گیری و قطع نمودن ارتباط با دیگران می گردد و میزان رضایت آن ها را نیز از زندگی به شدت کاهش می دهد.

در خانواده هایی که مشکلات اقتصادی وجود دارد اما فرد شاغل است؛ این فشار ها سبب ناچاری فرد به پایبندی به ساعات کار اضافه و کم نمودن زمان برای خانواده خود می گردد که در نهایت نیز مجدد فشارهایی را بر خانواده وارد می سازد.

مشکلات خانوادگی

دیده شده است که بعضی دیگر از مشکلات خانوادگی نیز وجود دارند که بعد از ازدواج سبب ضربه زدن به ساختار خانواده می گردند. برخی از مشکلات همچون اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی از جمله مشکلاتی است که خشونت درون خانواده را نیز به همراه خواهد داشت و سبب آسیب وارد شدن به دیگر افراد خانواده نیز می گردد که در این موارد نیز باید به مشاوره بعد ازدواج مراجعه نمود و مشکل را از ریشه حل کرد.

گاهی نیز داشتن کودکان معلول و بیماری های روانی همچون افسردگی و... باعث اختلال در روند عادی زندگی زناشویی می گردد.
یکی دیگر از مشکلات بعد از ازدواج مربوط به خانواده هایی است که حاصل ازدواج قبلی هستند و حالا ناچار به ادامه زندگی با نابرادری و ناخواهری شده اند. این خانواده ها نیز عمدتا درگیر مشکلات هستند و برای کنترل شرایط نیز ارتباط داشتن با مشاور بسیار مهم است و می تواند از اختلافات و درگیری های آینده جلوگیری نماید.
توانایی درک متقابل زوجین در چنین خانواده هایی امری دشوار است و کم تر شخصی وجود دارد که بتواند به تنهایی از پس چالش هایی که با آن ها روبرو خواهد شد، برآید.

کارهایی که سبب اختلاف و مشکلات بین زوجین بعد از ازدواج میشود

چه کارهایی سبب بروز اختلاف در بین زوجین بعد از ازدواج می گردد؟

برخی از صحبت ها و رفتارها وجود دارد که سبب ضربه وارد شدن به بنیان خانواده و در نهایت فروپاشی آن می گردد که باید زوجین در طول زندگی خود از آن پرهیز نمایند و میتوانند از مشاوره تلفنی با مشاوره بعد ازدواج گپچه کمک بگیرند.

- درک نکردن همسر و رد نمودن او زمانی که با شکستی در زندگی مواجه شده و نیاز به صحبت نمودن دارد.

- عدم اعتماد به همسر و تکیه بر دیگران

- تاکید نمودن بر صفات منفی همسر به صورت پیوسته

- تحقیر و تخریب همسر در برابر دیگران به جای پشتیبانی

- رد نمودن رابطه جنسی و عدم برطرف نمودن نیاز های او

- داشتن رابطه های پنهانی و نامشروع و مخفیانه که پیامد های بسیار ناگواری را نیز در پی خواهد داشت.

- روی آوردن به دیگران برای بر طرف نمودن مشکلات به جای همسر که سبب سرد شدن روابط در خانواده می گردد.

بیشتر بخوانید:

ازدواج اجباری و عواقب آن

سوالات آشنایی قبل از ازدواج + روش پرسش سوالات قبل از ازدواج

 راهکارهای طلایی برای مقابله با شوهری که دست بزن دارد

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج