بیقراری و دلهره و راهکارهای غلبه بر آن


بیقراری و دلهره و راهکارهای غلبه بر آن

در دنیای پر تنش امروز کمتر کسی است که بیقراری و دلهره را تجربه نکند، همگی ما همه روزه با مشکلات زیادی مواجه می شویم که ممکن است سطحی از بیقراری و دلهره را با خود به همراه داشته باشند. در صورتی که شرایط شخصی ایجاد کننده‌ی اضطراب با شرایط اجتماعی و اقتصادی نابسامان ترکیب شوند، می توانیم شاهد سطوح بالاتری از اضطراب نیز باشیم که مراجعه به مراکز روانپزشکی ، روانشناسی و اعصاب و روان را بیشتر کرده است. در صورتی که شما نیز به دلایل شخصی، اوضاع اقتصادی نابسامان، بیکاری و. مضطرب هستید و این اضطراب در عملکرد روزانه تان اختلال ایجاد کرده است با ادامه‌ی مطلب همراه باشید.

 برای ارتباط با کارشناسان گپچه و درمان استرس میتوانید در این لینک با ما در تماس باشید.

بیقراری ودلهره چه بر سرتان می آورد؟

  • تپش قلب
  • بی قراری
  • سردرد
  • سرگیجه
  • گرفتگی عضلانی
  • احساس تنش در بدن
  • دردهای شکمی
  • دردهای مزمن بدنی
  • تنگی نفس

علایم هشدار دهنده ای هستند که خبر از وقوع اضطراب می دهند.

در صورتی که این علایم را تجربه می کنید می توان گفت فردی مضطرب هستید. این علایم می تواند در طول یک طیف دسته بندی شود و نمره ی دقیق اضطراب تان را مشخص کند. همچنین در صورتی که به دلیل تجربه ی این علایم در زندگی شخصی، شغلی و تحصیلی تان اختلالاتی ایجاد شده است، مراجعه به روانشناس و مشاور به منظور دریافت کمک تخصصی، ضروری تر و فوری تر است. جهت کسب اطلاع بیشتر در رابطه با درمان افسردگی کلیک کنید.

بیقراری و دلهره چه انواعی دارد؟

انواع مختلفی از اضطراب وجود دارد که ممکن است شما به یک یا چند نوع از آن ها مبتلا باشید. اضطراب اجتماعی یکی از انواع حالات اضطرابی است که در موقعیت های اجتماعی و جمع های شلوغ ممکن است به سراغ تان بیاید. حملات اضطرابی پنیک نوع دیگری از انواع اضطراب هستند که بسیاری از افراد را آشفته می کنند و کنترل شرایط را به دست می گیرند. همچنین ممکن است شما با قرار گرفتن در موقعیت خاصی مانند سخنرانی دچار اضطراب شوید و یا اینکه نوع فراگیری از اضطراب را تجربه کنید که در موقعیت های مختلف با شما همراه است و جسم و روح تان را در معرض تنش و آزار قرار می دهد. جهت اطلاعات کامل تر در زمینه اضطراب اجتماعی کلیک کنید.

نسبت به اضطراب و دلهره تان آگاه شوید

برای کنترل علایم اضطرابی تان، ضروری ترین و اولین اقدام آن است که” نسبت به علایم آگاه شوید”. آگاه و هوشیار بودن در خصوص علایم می تواند به شما کمک کند تا آن ها را راحت تر کنترل کنید. به عبارت دیگر در گام اول لازم است به جای سرزنش کردن خودتان به دلیل اضطراب و یا سعی در سرکوب کردن علایم بدنی، فقط و فقط نسبت به آن ها آگاه شوید.

کنترل علایم بیقراری و دلهره را به دست بگیرید

علایم بدنی اضطراب بسیار چموش هستند. به عنوان مثال در صورتی که در حین یک سخنرانی، دستان تان شروع به لرزیدن کند و شما تصمیم بگیرید تا لرزش دست تان را مخفی کنید، دستان تان بیشتر از قبل خواهند لرزید. بنابراین سعی در مخفی کردن لرزش دست ها، تنگی نفس و سایر علایم اضطراب می تواند اوضاع را بدتر از قبل کند. بهتر است دست از کنترل نشانه ها بردارید و روش های دیگری را امتحان کنید که به موفقیت نزدیک تر هستند.

در اینجا قصد دارم شما را با فنی آشنا کنم که می تواند بسیار تاثیر گذار و مؤثر واقع شود.
تکنیک تنفس عمیق به همراه آرام سازی بدنی را بیاموزید. بسیاری از افراد به منظور کنترل علایم اضطراب ، به استفاده از دارو ها پناه می برند. این مساله علامه بر اینکه خطر وابستگی به دارو را در پی دارد، زمان بر نیز هست. به این معنا که حداقل ۳۰ الی ۶۰ دقیقه طول می کشد تا داروهای آرامبخش تاثیر خود را بگذارند و اضطراب فروکش کند.

استفاده از روش “تنفس عمیق به همراه آرام سازی بدنی” می توان سریع ترین و بهترین روش کنترل علایم اضطراب باشد.

برای این منظور توصیه می شود :

1. در مواقع تجربه ی اضطراب، بدن تان را در وضعیتی راحت قرار دهید و از طریق دم، اکسیژن را تا حد ممکن وارد ریه های تان کنید. در این حالت عضلات شکمی تان به داخل منقبض شده و ریه های تان پر از هوا خواهد شد.

2.  سپس به مدت ۵ ثانیه اکسیژن را در ریه های تان نگه دارید.

3.  پس از ان با حالتی مشابه باد کردن بادکنک، هوا را به آرامی و در طول ۵ ثانیه از ریه های تان خارج کنید.

4.  این کار تا تعداد ۱۰ تنفس انجام دهید و سپس به حالت بدنی تان توجه کنید.

5.  باتوجه به میزان اضطراب تان ممکن است لازم باشد این کار را هر دو یا سه ساعت انجام دهید تا علایم بدنی کاهش یابند.

همزمان با اجرای تنفس عمیق، آرام سازی بدنی را نیز طبق مراحل زیر انجام دهید:

1. از انگشتان پا شروع کنید و در حالیکه به آن ها توجه می کنید، انگشت های تان را تا حد ممکن منقبض کنید.

2. پس از گذشت ۲ الی ۳ ثانیه، به آرامی انشتان تان را رها و آزاد کنید.

3. در حین انجام این فعالیت، تنفس عمیق را نیز دنبال کرده و آرام سازی را برای کلیه ی اعضای بدن انجام دهید.

4. پس از انجام این تمرین احساس رهایی، گشودگی، راحتی در بدن و تنفس برای تان ایجاد خواهد شد.

بیقراری و دلهره ها چه می گویند؟

اگرچه تجربه ی علایم بدنی اضطراب می تواند بسیار آزاردهنده باشد اما می توانید با دید بهتری نیز به آن ها نگاه کنید. این علایم زنگ خطری هستند که نشان می دهند چیزهایی در زندگی تان نیازمند تغییر هستند. به عنوان مثال در صورتی که دچار حملات اضطرابی می شوید ممکن است نیاز داشته باشید مهارت های ارتباطی تان را بهبود دهید،  دیریت زمان را بیاموزید، نه گفتن را بیاموزید و. بنابراین پس از آنکه موفق به کنترل علایم بدنی تان شدید، نیازمند آن هستید که ریشه ی بیقراری و اضطراب تان را کشف کرده و برای رفع آن برنامه ریزی کنید. در صورتی که نسبت به کشف و برطرف کردن ریشه ی اضطراب تان با مشکل مواجه هستید، بهتر است از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید.خوشبختانه اختلالات اضطرابی نسبت به سایر انواع اختلالات از جمله افسردگی، پاسخ بهتری به درمان نشان می دهند و می توانند راحت تر رفع شوند.

سوالات متداول دلهره

1 - من استرس دارم و نمی دانم چرا؟

دوست عزیز استرس دلایل مختلفی دارد. می تواند ناشی از غدد باشد. این اتفاق بیشتر برای خانم ها در دوره پیش از دوره ماهانه و یا هنگام آن رخ می دهد. یا اگر به صورت بلند مدت است باید به روانپزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است استرس در یک زمان به شما وارد شده و عدم درمان سبب ماندگاری آن شده است.

2 - راهکار درمان دلهره و استرس چیست؟

1- نفس عمیق بکشید 2-سپس به مدت 5 ثانیه اکسیژن را در ریه های تان نگه دارید. 3- پس از ان با حالتی مشابه باد کردن بادکنک، هوا را به آرامی و در طول 5 ثانیه از ریه های تان خارج کنید. 4- ...

3 - اضطراب چه بر سرتان می آورد؟

تپش قلب، بی قراری و دلهره، سردرد، سرگیجه، گرفتگی عضلانی، احساس تنش در بدن، دردهای شکمی و دردهای مزمن بدنی و تنگی نفس علایم هشدار دهنده ای هستند که خبر از وقوع اضطراب می دهند.

جهت ارتباط با مشاورین و روانشناس آنلاین گپچه با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

مدیریت خشم + راهکارهای کلیدی برای کنترل آن​

بی خوابی و بررسی عوامل و راهکارهای رهایی از آن

استرس در بارداری و نشانه های آن + تاثیر آن بر جنین

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج