افبوفیلیا چیست؟ و اعتقادات مختلف پیرامون آن بیشتر بدانید


افبوفیلیا چیست؟ و اعتقادات مختلف پیرامون آن بیشتر بدانید

همانطور که انسان ها از یکدیگر متمایزند، تمایلات جنسی آنها نیز می توانند بسیار متفاوت باشند. اگرچه تفاوت به خودی خود به منزله بیماری یا اختلال نیست، اما گاه این تمایلات به شکلی نامتعارف بروز می کنند. ترجیحات جنسی غیرمعمول تحت عنوان فنی کرونوفیلیا دسته بندی می شوند.

به عنوان مثال هبفیلیا به تمایل جنسی برای افراد در سن بلوغ اشاره دارد. پدوفیلیا به صورت گرایش جنسی انحصاری به کودکان پیش از بلوغ تعریف می شود. در این میان هرگونه ترجیح جنسی شدید به نوجوانان 15 تا 19 سال را، به عنوان افبوفیلیا می شناسند. در ادامه به بررسی مفصل این گرایش می پردازیم.

برای دریافت مشاوره نوجوان و یا مشاوره جنسی با کارشناسان گپچه کلیک کنید.

پیشینه تاریخی افبوفیلیا یا افبوفیل

ریشه شناسی و پیشینه تاریخی اصطلاح افبوفیلیا یا افبوفیل

اصطلاح ephebophilia از یونان باستان گرفته شده است. این واژه نخستین بار در اواخر قرن 19 تا اواسط قرن 20 مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1980، فلیکس بوفیر فرانسوی و محقق پاکستانی طارق رحمان، این واژه را توصیف کردند. این دو معتقد بودند ephebophilia باید در رابطه با همجنس گرایی، جهت توصیف علایق زیبایی شناختی و شهوانی مردان بالغ نسبت به پسران نوجوان استفاده شود. ری بلانچارد این تعریف را تا حدودی اصلاح و احیا کرد.

افبوفیلی چیست؟

افبوفیلی چیست و بررسی تفاوت های آن با پدوفیلیا

این حالت به عنوان یک ترجیح و گرایش جنسی تعریف شده است. در آن یک فرد بالغ در درجه اول یا به طور انحصاری، از نظر جنسی جذب نوجوانان 15 تا 19 سال می شود. این یکی از ترجیحاتی است که در دسته کرونوفیلیا جای می گیرد. Ephebophilia به شدت به ترجیح افراد به سمت نوجوانان اشاره دارد، نه فقط یک جاذبه سطحی. در اخلاق جنسی آن را به عنوان ترجیح جنسی برای دختران 14- 16 سال و پسران 14- 19 سال تعریف می کنند. برخی نویسندگان این علاقه و ترجیح را تنها برای نوجوانان پسر در نظر می گیرند.

تمایزات

افبوفیلی به طور حتم با پدوفیلی تفاوت دارد. اما عموم مردم از اصطلاح پدوفیلیا برای اشاره به هر گونه علاقه جنسی به افراد زیر سن قانونی، استفاده می کنند. نوجوانان مورد پسند افراد افبوفیلیک دوران بلوغ را پشت سر گذاشته اند. از این رو این گرایش را نباید با پدوفیلی و هبوفیلی اشتباه گرفت. لازم به ذکر است، تقریبا تمام بزرگسالان به این گروه سنی علاقه نشان می دهند. اما تنها در صورتی که این علاقه به شکل یک ترجیح بروز کند، بحث Ephebophilia مطرح می گردد. در ادامه این تمایل را از نظر روانشناسی بررسی می کنیم.

برای دریافت مشاوره فردی با متخصصان گپچه کلیک کنید.

آیا افبوفیلی یک اختلال محسوب میشود!

آیا افبوفیلی یک اختلال محسوب می شود؟

به طور کلی، روانشناسان ترجیح را به عنوان یک اختلال آسیب شناسی تلقی نمی کنند. البته این عقیده تا زمانی صدق می کند که گرایشات فرد، در سایر زمینه های اساسی زندگی وی، تداخلی ایجاد نکند. به هر حال Ephebophilia در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5) یا ICD-10 ذکر نشده است. بنابراین یک تشخیص روانپزشکی نیست. برخی مطالعات در این زمینه عبارتند از:

- بلانچارد و همکاران اذعان داشتند که هبفیلیا حتی در میان متخصصانی که با مجرمان جنسی کار می کنند نیز چندان استفاده نشده است. پس ممکن است با افبوفیلی اشتباه گرفته شود. با توجه به استدلال این محققان، تعداد کسانی که علاقه شهوانی به نوجوانان را آسیب روانشناسی می دانند، زیاد نیست. بنابراین این دو اصطلاح اغلب نادیده گرفته شده اند.

- مطالعات استفنز و ستو نیز قابل توجه است. آنها معتقدند برخلاف Ephebophilia، از نظر مفهومی هبفیلیا یک پارافیلیا بوده و منعکس کننده علاقه سنی غیرمعمول به کودکان بالغ می باشد. هرچند آنها بیان می کنند که هبفیلی نیز به عنوان یک اختلال روانی پذیرفته نشده است. اما بحث دانشگاهی گسترده ای در مورد این که آیا باید آن را در این دسته طبقه بندی کرد یا خیر، وجود دارد.

آیا جذب و گرایش به نوجوان شدن رفتار طبیعی است

آیا طبیعی است که فرد بزرگسال جذب نوجوانان شود؟

- افراد در سنین اواخر نوجوانی، به طور معمول دارای ویژگی های فیزیکی نزدیک یا همسان با بزرگسالان قانونی هستند. به همین دلیل محققانی نظیر استفنز و ستو، استدلال می کنند که Ephebophilia با ملزومات پارافیلیا در تضاد است. زیرا فرد در اواخر نوجوانی از نظر باروری توانمند می باشد.

- همچنین بر اساس گزارش های فردی، روانشناسی و مطالعات میزان استفاده از پورنوگرافی، مردان اغلب از نظر جنسی به سمت نوجوانان بزرگتر جذب می شوند. روانپزشک و متخصص جنسی، فرد برلین بیان می کند که این گروه برای اکثر مردان جذاب هستند. جوان خواه یا افبوفیل از این رو فردی دارای اختلال به حساب نمی آید. اما این بدان معنا نیست که آنها قرار است طبق این گرایش عمل کنند.

- به گفته جیمز کانتور، روانشناس و سکس شناس، این امری عادی است که مردان معمولی جذب افراد 18 یا 20 ساله شوند. وی خاطرنشان کرد، این غیرعادی نیست که یک نوجوان 16 ساله معمولی برای بسیاری از مردان جذاب باشد.

- روانشناسان تنها در شرایط زیر این گرایش را به عنوان آسیب شناختی در نظر می گیرند:

  1. علاقه به سمت نوجوانان، سایر روابط را دچار اختلال کند.
  2. بر دیگر زمینه های زندگی فرد تاثیر بگذارد.
  3. افبوفیلیا تبدیل به وسواس شود.
  4. باعث پریشانی فرد گردد.

دیدگاه قانونی

در حالی که میل افبوفیلیک در هیچ اساسنامه ای تنظیم نشده، اما جنبه های جنسی آن بر خلاف برخی قوانین است. در صورتی که شریک جوانتر زیر سن قانونی و رضایت جنسی باشد، هر گونه ارتباط جنسی با وی به عنوان تجاوز به حساب می آید. زیرا برخی نوجوانان قادر به درک پیامدهای جسمی، عاطفی و اجتماعی فعالیت جنسی نیستند. روابط جنسی بزرگسالان با نوجوانان با استفاده از اجبار روانشناختی می تواند سوء استفاده از قدرت به شمار رود.

جمع بندی و ماهیت افبوفیلی

جمع بندی

روشن کردن ماهیت گرایشاتی مانند افبوفیلیا همچنان دشوار است. تنوع گرایشات جنسی در دنیای امروزه امری غیرعادی و عجیب تلقی نمی شود. آگاهی افراد نیز نسبت به تمایلات و ترجیحات جنسی طبیعی بیشتر شده است. در این میان برخی گرایش ها از حالت عرف خارج و به سمت انحراف کشیده شده اند.

همانطور که پیشتر مطرح شد، افراد بزرگسال اغلب تمایل جنسی را به سمت نوجوانان تجربه می کنند. آنچه در این زمینه حائز اهمیت است، ترجیح جنسی افراد می باشد. تا زمانیکه این اولویت انحصاری نباشد، نمی توان آن را در دسته Ephebophilia قرار داد.

برای ارتباط با کارشناسان گپچه و دریافت مشاوره آنلاین در تمام زمینه های روانشناختی میتوانید با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

اختلال روانی شایع در نوجوانی​

نشانه های اختلال جنسی و راه های درمان آن​

اختلال دوقطبی ( افسردگی شیدایی ) + بررسی علل آن

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج