چطور نوجوانی شاد تربیت کنیم؟


چطور نوجوانی شاد تربیت کنیم؟

شاد بودن در واقع یک حالت ذهنی میباشد و نوجوانی را میتوان نوجوان شاد تلقی کرد که از روابط و زندگی اش رضایت دارد.
داشتن سلامت جسم و ذهن و احساسات باعث بوجود آمدن سلامت روانی در فرد میشوند که سلامت روان نیز ارتباط محکمی با انجام برخی فعالیت ها مانند: تفریح و آموزش هنرهای مختلف و داشتن روابط مثبت و آرامش بخش و ... خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره نوجوان برای فرزند خود کلیک کنید.

  •  نکته: داشتن احساس شادی و احساس خوشبختی به هم متصل هستند ولی هرگز برابر نیستند.

همه‌ی انسان ها خوشبختی را به طریقی در زندگی خود تجربه میکنند ولی آن در هر فردی متفاوت است مثلا: فردی خوشبختی را در رفاه و مادیات میداند و دیگری بخاطر داشتن فرزند و همسری مهربان احساس خوشبختی میکند، نوجوانان نیز ممکن است خوشبختی را در داشتن حمایت پدر و مادر خود ببینند، پدر و مادری که به فرزند خود اطمینان میدهند که در همه حال او را حمایت میکنند حتی اگر در کاری موفق نشود و شکست بخورد باز هم پدر و مادر پشت آن هستند و او را تنها نمیگذارند؛ اگر نوجوان چنین احساس کند که پدر و مادرش از او در همه حال حمایت میکنند احساس آرامش و خوشبختی خواهد کرد.

برای پرورش نوجوان شاد داشتن روابط صمیمی بین والدین ضروری است

آیا راهکارهایی برای پرورش نوجوان شاد وجود دارد؟

داشتن یک نوجوان شاد با تشویق کردن او و داشتن یک زندگی خانوادگی صحیح و سالم، داشتن روابط صمیمی والدین با نوجوان و تعیین قوانین کاملا منطقی و عقلانی امکان پذیر میباشد، در این قسمت سعی داریم راهکارهای طلایی برای تربیت فرزند خود و  پرورش نوجوان شاد را برای شما عزیزان ارائه دهیم:

1. تشویق نوجوان

زمانی که فرزندتان رفتار درستی دارد حتما اورا تشویق کنید، به عنوان مثال: هنگامی که در کارهای منزل به پدر یا مادر خود کمک میکند یا کارهای شخصی اش را به تنهایی انجام میدهد او را تشویق کنید، هم از طریق جایزه دادن و هم از طریق محبت و درآغوش گرفتن و هم از طریق کلامی میتوانید او را تشویق کنید.

2. توجه به نوجوان

به عنوان مثال: اگر نوجوان تان در مسابقات ورزشی شرکت کرده است حتما برای دیدن او و تشویق کردنش در آنجا حضور داشته باشید، برخی اوقات برای فرزند دلبندتان  پیامی دوستانه ارسال کنید و لبخند و نگاه های محبت آمیز به او داشته باشید.

برای تربیت نوجوان شاد باید فرصت تجربه های جدید را به او داد

3. به نوجوان اجازه دهید چیزهای جدید را امتحان کند

مثلا اگر به ورزش یا هنر خاصی علاقه دارد بهتر است او را در ان حوزه ثبت نام کنید و شرایط را برایش محیا کنید، همیشه به او افتخار کنید و زمانی که در انجام این هنرها موفق میشود به او بفهمانید که حواس تان هست که او چقدر تلاش کرده تا به موفقیت دست یافته است و این برای شما خیلی با ارزش است.

بیشتر بخوانید: چطور با نوجوانی که دوست مجازی دارد رفتار کنیم؟

4. اعتماد به نفس او را بالا ببرید

همیشه و در همه حال به نوجوان خود توجه کنید او را تشویق کنید و هرگز با تندخویی و صدای بلند او را مخاطب قرار ندهید برای او ارزش قائل باشید و به حرفهایش گوش دهید در صورت لزوم او را راهنمایی کنید، به او اجازه ی اشتباه کردن را بدهید زیرا همه ی انسان ها در هر کاری ممکن است اشتباه عمل کنند این هرگز به معنای شکست نیست، او را با دیگر افراد مقایسه نکنید، زمانی که کار خوبی انجام میدهد از جملاتی مانند: ( من به تو افتخار میکنم) زیاد استفاده کنید، با انجام این کارها باعث میشوید فرزندتان از اعتماد به نفس بالایی برخوردار شود و والدین نیز در تربیت نوجوان شاد موفق خواهند بود.

5. وضع قوانین منصفانه در خانواده

برای در نظر گرفتن و وضع قوانین خانه سعی کنید نوجوان تان را نیز مشارکت دهید اینگونه نوجوان تمام تلاش خود را میکند تا به این قوانین پایبند باشد و خود را مانند یک زندانی و والدین را زندانبان خود تصور نمیکند و نوجوان متوجه میشود که برای او ارزش قائل شده و به او احترام گذاشته اید.

بیشتر بخوانید: اختلال روانی شایع در نوجوانی

یکی از وظایف والدین برای داشتن نوجوان شاد آموزش زندگی سالم به اوست

6. داشتن زندگی سالم را به او آموزش دهید

به عنوان مثال به او یاد بدهید که برای داشتن یک بدن و زندگی سالم نیاز است که او:
- به روزی 8 تا 10 ساعت خواب احتیاج دارد
- روزی 1 ساعت ورزش کند
- غذاها و نوشیدنی های سالم بخورد
- ساعت مشخصی برای بازی و سرگرمی، انجام کارهای شخصی و ضروری، مطالعه داشته باشد و ...

بیشتر بخوانید: شکل گیری هویت در دوره نوجوانی و عوامل موثر بر آن

7. به نوجوان خود محبت کنید

از محبت زیادی به فرزند خود نترسید و بصورت نامحدود به او محبت کنید و عشق بورزید تا او نیز از شما یاد بگیرد و فردی با محبت و مهربان باشد، او را در آغوش پر مهر خود بگیرید و تمام عشق و محبت تان را نثار او کنید تا همه‌ی نشانه های نوجوان شاد را در فرزند خود مشاهده کنید.

روابط صمیمانه خانوادگی و گذراندن لحظه های خوش برای داشتن نوجوان شاد

8. روابط صمیمانه خانوادگی برای داشتن نوجوان شاد

برای تربیت نوجوان شاد نیاز است که نوجوان در خانواده ای بزرگ شود که بسیار شاد و صمیمی هستند برای اینکار میتوانید روزهایی را دور هم جمع شوید و برای فرزندانتان از روزها و خاطرات خوش گذشته خود صحبت کنید، به تفریح و گردش بروید و با هم عکس های زیبا بیندازید، زمانی را برای گفتن خواسته ها و آرزوهایتان به یکدیگر، اختصاص دهید.
خانوادگی به تماشای فیلم مورد علاقه تان بپردازید، وعده های غذایی را در کنار هم با خنده و شادی بگذرانید، روزهای تعطیل و استراحت را برای افراد خانواده درنظر بگیرید.

9. تنبیه و کتک کاری مانعی برای شاد بودن نوجوان میباشد

برخی از نوجوانان به دلیل ترس از تنبیه شدن توسط والدین، از پرسیدن سوالاتی که برایشان مبهم هستند واهمه دارند و این موضوع باعث میشود نوجوان از شاد بودن دور شود و خود را تنها و بدون حامی ببیند.
پس اگر تنبیهی برای فرزند خود در نظر می‌گیرید باید به گونه ای باشد که باعث آزار روح و جسم او نشود مثلا به او بگویید: ( به دلیل این کار اشتباهی که امروز انجام دادی تا 2 ساعت از تماشای برنامه ی دلخواهت محروم میشوی).

پس به هیچ عنوان از تنبیه بدنی برای فرزند خود استفاده نکنید زیرا او یاد میگیرد برای فرونشاندن عصبانیت خود و تنبیه دیگران حتما باید از کتک زدن استفاده کند؛ برخی اوقات کلماتی که والدین برای تنبیه فرزند خود استفاده میکنند بسیار بدتر از کتک زدن او میباشد، برای مثال زمانی که والدین از کار اشتباه فرزند خود عصبانی میشوند به او میگویند:

- من دیگر مادر تو نیستم و تا همیشه با تو قهر خواهم بود
- اگر اذیتم کنی و به حرفم گوش ندهی تو را ترک خواهم کرد
- اگر فلان کار را برایم انجام ندهی دیگر دوستت نخواهم داشت
- اگر فلان کار را بکنی تورا کتک میزنم
- تو آدم بدی هستی
با اینگونه جملات به فرزند خود میفهمانید که:

اگر درس نخواند، در کارهای خانه به شما کمک نکند، اگر به چیزی اعتراض کند یا اگر باهوش نباشد، اگر به تمامی حرفهای شما چشم نگوید و... هرگز حمایت و محبت شما را نخواهد داشت و ممکن است با انجام این کارها پدرو مادر خود را از دست بدهد؛ این افکار او را آزار خواهند داد و فرزندتان را از خوشبختی و شادی دور میکند، با او مهربان باشید و بگذارید کودکی کند تا هرگز خشم و عصبانیت را در فرزند خود مشاهده نکنید. برای داشتن زندگی شاد و فرزندانی موفق میتوانید از مشاوره خانواده گپچه بهره ببرید، با آرزوی فرزندانی شاد برای تمام پدر و مادرها.

بیشتر بخوانید:

روانشناس نوجوان چه کمکی میتواند به خانواده ها کند؟

اشتباهات نوجوانی فرزند خود را چگونه مدیریت کنیم؟

روانشناسی نوجوان و آگاهی ازمراحل رشد دوران نوجوانی

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج